21155 skanuj0011

21155 skanuj0011



II. PERCEPCJA WZROKOWA

1. OBJAWY ZABURZEŃ PERCEPCJI WZROKOWEJ

U dzieci w wieku przedszkolnym objawy tych zaburzeń ujawniają się w niechęci do wszelkiego rodzaju układanek i historyjek obrazkowych, w postaci trudności w układaniu konstrukcji z klocków wg wzoru, w różnicowaniu kształtów graficznych, w odwzorowaniu figur geometrycznych i szlaczków. Ponadto rysunki tematyczne są uproszczone, zawierają małą ilość szczegółów. Dzieci ze słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo- ruchową mają trudności podczas ubierania się, trudne są dla nich takie czynności, jak: wycinanie, naklejanie, rysowanie i pisanie. Niezręcznie zachowują się również w trakcie gier ruchowych (chwytanie piłki, rzucanie do celu, zabawy wymagające utrzymania równowagi). Dzieci te długo koncentrują się na rozpoznawaniu liter i cyfr, mają trudności w rozpoznawaniu słów występujących w nowym tekście lub napisanych inną czcionką. Mylą litery podobne: a-o, b-d, b-p. Odwracają kolejność liter w wyrazach: kot -kto, od-do.

2. SCHEMAT ZABAW USPRAWNIAJĄCYCH ANALIZĘ I SYNTEZĘ WZROKOWĄ

•    Zabawy wstępne oparte na materiale konkretnym, zabawy ćwiczące spostrzegawczość, pamięć wzrokową.

•    Zabawy oparte na materiale abstrakcyjnym.

•    Zabawy oparte na materiale literopodobnym i literowym.

•    Zabawy usprawniające koordynację wzrokowo-ruchową.

3. ZABAWY USPRAWNIAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ

Zabawa „Test na zapamiętywanie”

Nauczycielka kładzie na podłodze kilkanaście przedmiotów codziennego użytku i przykrywa je. Dzieci siadają wokół i na kilka chwil nauczycielka zdejmuje przykrycie. Znowu zakrywa przedmioty i zadaniem dzieci jest, by narysowały tyle przedmiotów, ile zapamiętają.

„Co się zmieniło na wystawie”

Dzieci wspólnie z nauczycielką urządzają wystawę. Może być to wystawa zabawek, prac plastycznych, książek z obrazkami. Ilość eksponatów może wynosić 8-10 przedmiotów (na początku 4-5 eksponatów). Gdy wystawa jest już gotowa, wszystkie dzieci dokładnie jej się przyglądają. Nauczycielka

25


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym.Bibliografia w wyborze. 1.    Dzieci z zabur
img025 Zaburzeniaemocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym Anna Kozłowska Warszawa 1984 Wydawnictwa
FRANCZYK A., KRAJEWSKA K.: Program psychostymulacji dzieci u) wieku przedszkolnym z deficytami i zab
skanuj0004 I. PERCEPCJA SŁUCHOWA1. OBJAWY ZABURZEŃ PERCEPCJI SŁUCHOWEJ W wieku przedszkolnym ni
17894 skanuj0033 (51) haał 14. Wybrane zaburzenia endokrynologiczne 357 Objawy, czyli jak rozpoznać
skanuj0017 " c m 1 i 4-0.1 II i I 1- -- Rys. 8.18. Wykres przełożeń i

więcej podobnych podstron