54915 skanuj0012 (374)

54915 skanuj0012 (374)



Tabela 1. Podręczniki do szkół średnich w latach 1867 — 1914

Lp.

Przedmiot

Orientacyjna liczbą podręczników

1

Biblioteka klasyków rzymskich i greckich

90

2

Chemia

20

3

Fizyka

20

4

Geografia

30

5

Historia Austrii

8

6

Historia kraju rodzinnego

12

7

Historia powszechna

15

8

Język francuski

20

9

Język grecki

15

10

Język hebrajski

3

11

Język łaciński

50

12

Język niemiecki

60

13

Język polski

80

14

Język ukraiński

20

15

Matematyka

80

16

Nauki przyrodnicze

40

17

Religia i dogmatyka

40

18

Przedmioty artystyczne

20

Analiza materiału statystycznego dotyczącego podręczników przekonuje o neoklasycznym charakterze szkół średnich, w których dominowały języki i wiedza o kulturze antycznej (język ojczysty i niemiecki, języki klasyczne, biblioteka pisarzy rzymskich i greckich), co stanowiło ponad 60% produkcji wydawniczej. Jednocześnie daje się zauważyć znaczny niedobór podręczników dotyczących kraju rodzinnego, co wystarczy wykazać na przykładzie historii. Na około 35 podręczników do tego przedmiotu 12 stanowiły opracowania z historii Polski. W sumie szkoły średnie dysponowały w okresie swej działalności 500 tytułami. Część z nich miała stałych i kompetentnych autorów, którzy zapewnili im wysoki poziom naukowy. Wiele opracowań cieszyło się dużą popularnością, stąd ich wielokrotne wznawiania. O ich żywotności świadczy fakt, że służyły uczniom jeszcze w pierwszych latach Polski niepodległej.

Odrębną grupę stanowiły podręczniki do szkół zawodowych, w tym również do seminariów nauczycielskich. Rada Szkolna Krajowa koncentrowała się przede wszystkim na przedmiotach zawodowych, bowiem dla przedmiotów ogólnokształcących wykorzystywano odpowiednie opracowania dla szkół wydziałowych i średnich. Szczególnie istotne znaczenie miały podręczniki do przedmiotów pedagogicznych w zakładach kształcenia nauczycieli, których liczba wynosiła około 30 tytułów20. W ich opracowaniu korzystano ze wzorów niemieckich, austriackich lub czeskich; niektóre tłumaczono bezpośrednio z języka niemieckiego, przystosowując je do realiów polskich zakładów kształcenia nauczycieli.

20 Analizę podręczników do przedmiotów pedagogicznych przeprowadzili: Cz. Majorek, System kształcenia nauczycieli szkól ludowych w Galicji doby autonomicznej 1871 — 1914, Wrocław 1971, oraz A. Meissner, Spór o duszę polskiego nauczyciela. Społeczeństwo galicyjskie wobec problemów kształcenia nauczycieli, seria.: Galicja i jej dziedzictwo, 1.11, Rzeszów 1999; W. Szulakiewicz, Polskie podręczniki do dydaktyki w Galicji w latach 1860—1914, [w:] Nauczyciele galicyjscy, red. A. Meissner, seria: Galicja i jej dziedzictwo, t. 6, Rzeszów 1996, s. 59 —76.

-65-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
POWIAT W powiecie wodzisławskim wprowadzono elektroniczną rekrutację do szkół średnich. Cel? Wygoda
1 WRZEŚNIA 2019 CZERWIEC 2019 • rekrutacja do szkół średnich dwóch roczników: uczniów kończących
Kurs przygotowawczy dla kandydatów do szkół średnichSZKOLNEzeniach i testach I Kfo sayński i S-Uoim3
30237 Struktura klasowo warstwowa Strukturo klosowft-warstwnwo ll*ł 7) wzmożenie napom młodzież)
FOKUS2 & JĘZYK NIEMIECKI » PODRĘCZNIK DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
FOKUS1JĘZYK NIEMIECKI PODRĘCZNIK DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCHFOKUS1JĘZYK NIEMIECKI ZESZYT ĆWICZEŃ
Nasi Mistrzowie wo-szkoleniową w związku z wdrażaniem do szkół średnich nowych programów
24656 skanuj0001 (538) PODSTAWYLOGISTYKI PODRĘCZNIK DO KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK LOGISTYK Wydan
powszedniej, a co za tym idzie do szkól średnich W myśl tej koncepcji dążono do założenia w każdej g
52217 skanuj0004 (585) towym i przypadają do rozliczenia w następnych latach obrotowych. Są to koszt
Tabela 1. Realizacja wypłat środków gwarantowanych w latach 2014-2015 Lp. Nazwa podmiotu Data
425916)2832605005418048726254633617650086 n Podręczniki do Ekologii Tomasz Umiński: Ekologia Środo
43317 skanuj0058 (27) TABELA 5. ŚREDNIE POWTÓRZEŃ KAŻDEJ PARY Z SERII DO OSIĄGNIĘCIA KRYTERIUM JEDNE

więcej podobnych podstron