skanuj0014 (45)

skanuj0014 (45)



przetwórstwo rolne (wykaz, charakterystyka i rozmieszczenie głównych gałęzi przemysłu rolno-spożywczego, liczba zakładów przemysłu rolno-spożywczego, systemy bezpieczeństwa i jakości);

infrastruktura wspomagająca rolnictwo (wykaz, charakterystyka i rozmieszczenie np. magazynów, silosów, chłodni); czynniki ograniczające rozwój rolnictwa; wykaz, rozmieszczenie i charakterystyka szkół rolniczych (profile kształcenia); wykaz, charakterystyka i rozmieszczenie jednostek Wojewódzkiej Inspekcji Ochrony Roślin oraz Inspekcji Nasiennej wraz z Delegaturami i Oddziałami Terenowymi oraz określonym zasięgiem działania, a także Stacje Kwarantanny; wykaz i lokalizacja stacji kontroli opryskiwaczy (aktualna informacja o liczbie skontrolowanych opryskiwaczy), lokalizacja punktów sprzedaży środków ochrony roślin i nawozów (informacja

0    wysokości sprzedaży), lokalizacja mogilników oraz informacja o możliwej do przyjęcia ilości chemikaliów; wykaz, lokalizacja i charakterystyka inspektoratów weterynarii z ich zasięgiem działania (adresy, zadania, uprawnienia jednostek);

wykaz i ewidencja zakładów utylizacyjnych (ich lokal izaqa i charakter); sieć dróg wiejskich z ich opisem technicznym;

lokalizaqa i opis stanu technicznego urządzeń melioracyjnych i retencji wody dla potrzeb rolnictwa; lokalizacja terenowych oddziałów Kas Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego

1    zasięg ich działania (adresy i uprawnienia jednostek), mapa ukazująca liczbę ubezpieczonych gospodarstw oraz rolników;

wykaz, lokalizaqa i charakterystyka baz agroturystycznych wraz z charakterystyką otoczenia (atrakcje kulturalne przyrodnicze, sportowe itd.); wykaz, lokalizacja i charakterystyka gospodarstw ekologicznych; wykaz, charakterystyka i rozmieszczenie różnych innych jednostek działających na rzecz wsi i rolnictwa;

■    obrót w rolnictwie (źródła oraz miejsca zakupu nawozów sztucznych i sprzętu, źródła finansowania, ilość i charakterystyka produktów wychodzących t gospodarstwa, handel i dystrybucja -detaliczna, hurtowa itp.).

9.    Podziały terytorialne:

■    subregiony;

■    powiaty;

•    gminy i jednostki osadnicze;

■    inne podziały specjalistyczne (obwody wyborcze, spisowe, leśne, parafie itp.).

10.    Zdrowie i polityka społeczna:

■    wykaz, lokalizacja i charakterystyka publicznych zakładów opieki zdrowotnej, zakładów opiekuńczo-leczniczych i hospicjów (nazwy, adresy, liczba łóżek, dokumenty powołania itp.);

■    wykaz, lokalizacja i charakterystyka placówek opieki społecznej: domów opieki społecznej, ośrodków rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych, itp.;

■    wykaz i lokalizacja Powiatowych Centrów Pomocy Społecznej oraz Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej, a także organizacji zajmujących się pomocą społeczną;

■    wykaz i lokalizacja organizacji zajmujących się problematyką uzależnień;

■    wykaz organizacji zajmujących się problematyką prozdrowotną;

■    wykaz, rozmieszczenie i charakterystyka organizacji pozarządowych zajmujących się problematyką zdrowia i pomocy społecznej;

■    wykaz i lokalizacja wyższych szkół medycznych;

■    wykaz, lokalizacja i charakterystyka inspektoratów weterynarii z ich zasięgiem działania (adresy, zadania, uprawnienia jednostek);

•    wykaz gmin z uwzględnieniem wielkości wykorzystanych środków na aktywizację osób niepełnosprawnych;

■    struktura zatrudnienia.

11.    Bezpieczeństwo:

■    lokalizacja jednostek rządowych i samorządowych szczebla gminnego i powiatowego działających na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego;

•    wykaz i lokalizacja podmiotów, których działalność wpływa na stan bezpie-

o/.oństwn (policja, straż pożarna, pogotowie, szpitale, jednostki ratunkowe pogotowia kryzysowego itp.);

■    wykaz i lokalizacja obiektów użyteczności publicznej stanowiących dobra narodowe, kulturowe wymagające szczególnej opieki;

■    drogi ewakuacji ludności w zależności od rodzaju zagrożenia (w ujęciu gminnym, powiatowym i regionalnym).

Jest to wykaz bardzo obszerny i w niektórych pozycjach bardzo szczegółowy. Stworzenie baz danych zawierających wszystkie wymienione dane zajmie wiele czasu i będzie kosztowne. Dlatego do realizacji w pierwszym etapie (w którym z pewnością trzeba będzie wydzielić podetapy) zaproponowano na podstawie tego wykazu 92 bazy danych oraz Bazę Danych Ogólnogeograficznych {Tabela 1).

Ilość baz danych może się zmienić w trakcie realizacji Systemu. Z punktu widzenia tworzenia baz danych i późniejszego z nich korzystania zawsze pozostaje otwarte pytanie: czy lepiej zaprojektować mniej baz danych o bardziej złożonej tematyce, czy też większą liczbę baz danych o węższej tematyce? Liczba baz danych wynika miedzy innymi ze sposobu organizacji danych (liczby tabel w poszczególnych bazach danych). Z tego też powodu nie należy zbytnio się przywiązywać do liczby baz danych, bo będzie ona zmienna. Różne warianty tego podejścia testowano między innymi przy tworzeniu baz danych „Edukacja", „Demografia", „Dzicdzictioo kulturowe”, „Rolnictwo". Mniej dowolności powstaje przy ustalaniu danych, czyli liczby obiektów i atrybutów, bo wynikają one z realnych potrzeb użytkowników.

Znacznie szersze zakresy danych, niż te, które wynikły z odpowiedzi na ankietę, można spotkać w wykazie studiów dla planu zagospodarowania przestrzennego i studiów uwarunkowań, ale trzeba pamiętać, że zakres danych proponowany w niniejszym projekcie odpowiada bazom danych obejmujących cale województwo.

Szczegółowość danych (ich dokładność pozycyjną i tematyczną) analizowano oddzielnie w każdym z piętnastu projektów pilotowych. Nie jest tu ona przedstawiana, bo nie ma jednej miary' dla tak bogatego zestawu tematycznego. Zasadą nadrzędną dla szczegółowości danych było, aby w pierwszym etapie powstawały bazy danych przedstawiające rozmieszczenie oraz wzajemne powiązania obiektów i zjawisk na obszarze całego województwa. Dokładność geometryczna i tematyczna danych powinna więc odpowiadać mapie 1:250 000. Będzie to dokładniej uzasadnione w projekcie pilotowym „Baza Danych Ogólnogeograficznych”.

Podobnie jest ze źródłami danych, choć tu można wskazać pewne prawidłowości. Prace w tym zadaniu badawczym nie potwierdziły niektórych z dotychczas przyjmowanych opinii.

W powszechnym przekonaniu najważniejszym źródłem danych dla tworzenia baz danych przestrzennych są mapy, a po nich zdjęcia satelitarne bądź zdjęcia lotnicze i różne dane tabelaryczne.

Z odpowiedzi w ankietach wynikało, że w większości jednostek Urzędu Marszałkowskiego przeważa zapotrzebowanie na dane opisowe i że można je pozyskiwać z własnych źródeł, z jednostek Urzędu Wojewódzkiego lub ze statystyki publicznej. Ponieważ są to dane odnoszone do jednostek administracyjnych i do miejscowości, to w pierwszej ocenie źródłem danych dla części geometrycznej takich baz danych może być Państwowy Rejestr Granic (PRG) i mapa miejscowości.

Tylko jedna jednostka wyraziła potrzebę przedstawiania danych w układzie obrębów (wsi), więc ogólnie szczegółowość PRG zatrzymującego się na poziomie gminy jest wystarczająca. Trzeba dodać, że Biuro Geodety Województwa Mazowieckiego opracowało dla województwa podział administracyjny na poziomic obrębów ewidencyjnych (oprócz miasta Warszawy) i może on uszczegółowić PRG, jeśli taka potrzeba powstanie. Na podstawie zebranych opinii trudno było uszeregować i ocenić potrzeby na materiały kartograficzne, teledetekcyjne i fotogrametryczne. Najczęściej powtarzanym postulatem było zwiększenie aktualności map.

Osobną grupę stanowiło zapotrzebowanie na dane z ewidencji gruntów. Funkcjonowanie ewidencji gruntów' i zaspokajanie potrzeb na dane z ewidencji gruntów dobrze regulują obecne przepisy. Dostęp do tych danych będzie coraz łatwiejszy w miarę modernizacji

33


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
11331 skanuj0056 (45) ECDL Advanced - Przetwarzanie tekstu, poziom zaawansowany Z dostępnego paska n
skanuj0021 (45) HRi • vR
skanuj0023 (45) I I I ■ rN r Qfj

więcej podobnych podstron