skanuj0015 (188)

skanuj0015 (188)



Modele-uklady głosów w akordach bez prymy.

W praktyce improwizacji jazzowej pianiści wykształcili pewne modelowe sposoby grania akordów w lewej ręce jako podkład harmoniczny dla improwizacji - linii melodycznej prowadzonej przez prawą rękę. Zazwyczaj akordy są grane w układzie głosów bez prymy, czyli dźwięku podstawowego, który z reguły realizuje basista. Akordy bez prymy (tzw. ROOTLESS YOICINGS) mogą występować w następujących układach:



9

nona (g)

5(6)

7

septyma ;

\

3

5(6)

kwinta/seksta

9

3

tercja

7


kwinta/seksta

tercja

nona

septyma


Rzadziej stosowane są modele:



A


3

tercja(decyma)

7

9

nona

\

5(6)

7

septyma

3

5(6)

kwinta(seksta)

2(9)


septyma

kwinta

tercja

sekunda/nona


Oto przykłady zastosowania modeli @ [§! jd |5| w połączeniach akordów tworzących popularną w jazzie formułę kadencyjną II - V7 -1:

0 ma    8 ® ®


W


oi ć<n>


li


F=


W


D~

£

#=?

1 ®

©

© © i#.....•£■■■■ ir -

©

tt:--------

D

-p—g.

4 %)|

^ ir

^........7+...................................— '—

■-W)- .

-c^ v -

c„5„ O)

—Sc

i1-::...........-.-tr.:...............—-

U..............-i


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0015 (188) Modele-uklady głosów w akordach bez prymy. W praktyce improwizacji jazzowej pianiśc
skanuj0014 (188) 28 dobieństwo jest wynikiem działania innych czynników aniżeli pokrewieństwo, czyli
skanuj0016 (188) /.onącufN jJbA7. jJ*Me l^łćj^CŁUj-.. *Jl -t.CŁ.ayj J.ŁiłI. ! I I . i .! >-O.Pjil
skanuj0020 (188) PC4 - poUCufc. C&tfpttm tkiauwujłuu foiwietdMPfóp^ /ucUfe&ufe a/iped^a^r^
skanuj0022 (188) tj. zbiór osi zwykłych i osi inwersyjnych. Środek symetrii oznacza się symbolem f,

więcej podobnych podstron