82615 skanuj0017 (126)

82615 skanuj0017 (126)



Relacje między Polakami ńa emigracji 117

pić się w tłum ^ w dużym mieście, znacznie trudniej być nierozpoznawalnym w małych społecznościach. Ta rozpoznawalność łączyć się może z niezbywalnymi cechami fizycznymi (rysy twarzy, kolor skóry, włosów), jak również ze strojem świadczącym o identyfikacji z etniczną czy religijną grupą pochodzenia (kobiety muzułmańskie) lub z kulturowymi wzorami ubierania się (dżinsy, ostry makijaż Ukrainek!'Także Polacy są rozpoznawalni w krajach Europy Zachodniej po sposobie ubierania się. "Cał$$wiat nosi dżinsy, ale my jakby częściej".330 Zmiana miejscgf'życia nie zmienia więc ani przyzwyczajeń, ani postrzegania siebie ^'codziennych standardach własnej przynależności kulturowej. Integrację nale-fey więc uznać za wielowymiarowe i trudne zadanie. Ale też należy podkreślić, że nie wszyscy polscy migranci są nią zainteresowani i starają się aktywnie włączyć w prowadzone w krajach ich pobytu programy integracyjne.

3.2.2. Relacje między Polakami na emigracji

W literaturze zwraca się uwagę, że Polacy mają dość specyficzne pojęcie własnej etniczności. Z jednej strony istnieją silne sieci migracyjne wpływające na decyzje o migracji, jak też ścisła współpraca w obrębie grupy etnicznej w wie-l^jObszaiach aktywności i życia na emigracji - wzajemna pomoc, przekazywanie informacji, dające poczucie bezpieczeństwa życie w grupie lub w jej pobliżu, wspólna przeliczeń pracy i spotkań w czasie wolnym. Szczególne znaczenie pełni przestrzeń parafialna, która odgrywa ważną rolę integracyjną, ir||t>rmacyjną, aktywizującą i wspierającą zarówno materialnie, jak i duchowo.5-'1 Przykładem jiM parafia św. Audoena W Dublinie „Przy niej rozpoczęła działalność weekendo-poM^it szkckM dla dzieci, działa szkoła gotowania, przyjmuje prawnik. Księża ot‘gift$ztĘą wićjjjł 'nstfeeeA' > pielgrzym^ pet IrlanĘi, które ęigsizq się gminną popularnością. ":'r~

Z drugiej jednak strony obserwowany jest krytyczny i podejrzliwy stosunek Polaftąps do siebie. Badacze problemów Imigracji podkreślają niepokojące zjawisko niekorzystnych relacji, jakie pojawiają sięśrodowisku polskich migrantów?-u krajach przyjmujących. Na tle konkurencji o pracę rodzą się konflikty i ginie J§tidai5jKS§ć. .,ł%)tkii^fj swój śWptM, piodkłtęi^ĘiświMc. zachomMip dalekie jest odprzyzwoitości.    ,, Polak Polakowi ...Polakiem " stwierdza imigrantka

'v* %gflfegiDlatego cz^ć z nich wyznaje zasadę ograniczonych kontaktów

\l. B Kyrie ckk P KaSiiierklBffiez, B. Smoter. bitifgracjci ctidjLizicte&ów p PaMce. Wybrane aspekty. Instytut Spraw Publicznych. Warszawa 2006. s. 29.

w't! KairtbeTsrf iikiec.ątąfi!i; ikętytn „Wpt»ftt".2h 24 OSJ&Ęi

M, Kalinowski. Migracja - zadania pastoralne Kościoła współczesnego, [w:] Migracja za-śd:o>cf:i d&bjer s jk-2

M. I liagęltj jfWv/u/1dusza Zielonej tti s/zi-. „Czas Kultury" 200S. z. 4L$. 41.

Tamże, S: 4pA

1 “    BlzbJitaifeśipka.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
21209 skanuj0004 (310) 104 Pp.j/acy na emigracji zycji klęczącej przez 10 godzin dziennie" (w H
69307 PZP 1918 1994 s16 działanie jedynie na niektórych kierunkach i polach relacji między* narodowy
IMGh27 86 Szanse i zagrożenia w edukacji dzieci i młodzieży Relacje między edukację na poziomie prze
skanuj0030 (126) Dobra 1 usługi uwzględniane w rachunkowości PKB. Co stanie się z wartością PKB Pols
skanuj0244 (4) Kąt zawarty między tą wypadkową a siłą normalną nazywa się kątem tarcia. Jeśli więc F
IMGd33 rozpowszechniona na emigracji opinia, że t«_ wiański przez długi czas miał być przewodni 
skanuj0054 5 (Doskonała zabawa Radość tańczących na stole zajączków udzieli się każdemu, kto na nie
LastScan17 (5) 62 Relacja człowiek-przyroda na przykładzie miasta wia się tu wizja, w której samo mi
CCF20090605020 Relacja między oboma pojęciami rozumu nie sprowadza się do ich przeciwieństwa. Histo
uaskł7 326 składnia Rządzenie polega między innymi na tym, ze harmonizuje się potrzeby i dążenia roz
relacji między nimi zachodzącymi. Postulat Comte a sprowadza się zatem do opracowania i uprawiania n

więcej podobnych podstron