24251 skanuj0009 (218)

24251 skanuj0009 (218)



32 Tomasz Kaźmierczak

Zwolennicy tego punkt widzenia, nie negując znaczenia takich form, jak praca socjalna, uważają, że integracja społeczna może się dokonać drogą zmiany socjopolitycznego status quo.

O ilePw pierwszym ujęciu problem deprywacji społecznej ma naturę moralną, o tyle w drugim, na co zwraca uwagę B. Jordan1, techniczną, w trzecim zaś — polityczną^Przyjęcie koncepcji „nieadekwatnej osobowości” sprowadza kwestię pokonywania biedy i pomagania ludziom biednym do pytań o to, jak w generalnie dobrze urządzonym społeczeństwie uzupełniać istniejące luki instytucjonalne, jak doskonalić funkcjonowanie istniejących instytucji i usług społecznych, jakie nowe ich formy uruchomiać, jak kształcić profesjonalistów itp. Gdy natomiast przyjmie się polityczną wersję problemu deprywacji społecznej, istota sprawy sprowadzać się będzie do kwestii obecności i aktywności biednych jako odrębnej grupy interesu na scenie politycznej. Bez tego społeczno-polityczny status quo, który jest główną przyczyną ich trudności życiowych, nie ulegnie zmianie, albowiem nikt inny, poza biednymi, nie jest tym zainteresowany.

6. Deprywacja społeczna — wyjaśnienia zjawiska

Ogólnie rzecz biorąc, próby wyjaśnienia fenomenu deprywacji społecznej szły w dwóch kierunkach. Jedni autorzy poszukiwali źródeł i istoty biedy we właściwościach i cechach tych, którzy tej biedy doświadczali (orientacja idywidualistyczna), inni — w cechach i właściwością struktury społeczne) (orientacja strukturalna)2.

A. Wspólnym rysem nurtów w^tępujących^v77amach orientacji indywidualistycznej jest identyfikowanie zasadniczych nieadekwatno-ści lub niekompetencji, odpowiedzialnych za sytuację życiową ludzi biednych, stanowiących ich atrybuty;

Nieadekwatność biologiczna. Ludzie mogą stać się biednymi w konsekwencji ograniczonego stopnia własnych zdolności, sprawności i złego stanu zdrowia, np. choroby psychicznej, upośledzenia umysłowego, fizycznej niepełnosprawności. Ponieważ niektóre choroby i zaburzenia (a w efekcie: słabości i ograniczenia) mają uwarunkowania genetyczne, przesądza to o pojawianiu się nowych przypadków i trwaniu zjawiska deprywacji społecznej.

•    Nie adekwatność „rynkowa". Rynek stanowi podstawowy mechanizm TeguTacJTgospodarki i dystrybucji dóbr w społeczeństwie. Do podstawowych zasad, którym on podlega, należą:

1)    konkurencja stymulująca wzrost specjalizacji w produkcji i dystrybucji dóbr służący zwiększeniu wydajności;

2)    stosunki pieniężne pośredniczące w relacjach pomiędzy uczestnikami rynku, co oznacza, iż o uzyskaniu danego dobra decyduje nie potrzeba, ale cena;

3)    prawo podaży i popytu determinujące nie tylko ceny dóbr, ale także cenę pracy, kapitału, gruntów.

Rynek gratyfikuje finansowo tych, którzy mają talent, są pracowici i przedsiębiorczy. Popadający w biedę rynkowi nieudacznicy mogą natomiast mieć pretensje tylko do siebie: własnych kwalifikacji moralnych i lenistwa, albowiem w warunkach rynkowych każdy jest w pełni odpowiedzialny za swój los. „Ubóstwo jest po prostu karą wymierzoną niezapobiegliwym za brak pracowitości i wydajności. (...) ubóstwo jest oczywistą konsekwencją gnuśności i grzechu”3.

•    Nieadekwatność psychologicrna. Problemy życiowe, podobnie jak dobra rynkowe, nie są alokowane równomiernie; biedni to mniejszość, która doświadcza większości problemów. Chodzi tu w szczególności o tzw. rodziny wieloproblemowe, tj. rodziny, w których kumuluje się wiele negatywnych czynników: zły stan zdrowia, złe warunki mieszkaniowe (substandardowe i zaniedbane), niski dochód, przemoc i zaniedbywanie dzieci, nadużywanie alkoholu, przestępczość lub balansowanie na jej pograniczu, ograniczone możliwości poznawcze. Źródła tych problemów leżą w zaburznej osobowości rodziców w rodzinach wieloproblemowych, ich niedojrzałości, „słabości” emocjonalnej i społecznej. Te z kolei są konsekwencją doświadczeń wczes-nodziecięcych i dziecięcych, a zwłaszcza deprywacji potrzeb bezpieczeństwa i miłości.

•    Nieadekwatność kulturowa. Według O. Lewisa, twórcy koncepcji kuTturv~T)iedy powstałej w wyniku prowadzenia długoletnich obserwacji uczestniczącej rodzin meksykańskich i portorykańskich, biedni wytworzyli swoją własną, odrębną od innych, kulturę — specyficzne

1

B. Jordan, Paupers. The Making of the New Claiming Class, Routledge & Kegan Paul, Londyn 1973.

2

   P. Spicker, op. cit.; B. Holman, op. cit.

3

R. Bremner, Shifting Attitudes, [w:] P. Weinberger (red.), Perspectives on social Welfare, Collier-Macmillan, 1974; cyt. zaR. Holman, op. cit., s. 70.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0004 (319) 22 Tomasz Kaźmierczak R. Holman wskazuje na cztery podstawowe własności modelu bied
skanuj0005 (293) 24 Tomasz Kaźmierczak sposoby1. Niekiedy więc potrzeba występuje w znaczeniu proces
skanuj0006 (274) 26 Tomasz Kaźmierczak Tradycyjnie i potocznie deprywacja społeczna przede wszystkim
skanuj0008 (240) 30 Tomasz Kaźmierczak — wyłączenie z mechanizmów wpływu i władzy — marginalizacja
skanuj0011 (194) 36 Tomasz Kaźmierczak —    małe poczucie historii; —   &nb
skanuj0007 (249) 28 Tomasz Kaźmierczak głęboki niedostatek bezpieczeństwa — —    nieb
29132 skanuj0007 (249) 28 Tomasz Kaźmierczak głęboki niedostatek bezpieczeństwa — —   &nbs

więcej podobnych podstron