80205 skanuj0017 (246)

80205 skanuj0017 (246)



zapobiegania oraz rozwiązywania konfliktów, a szerzej w umiejętność, wydobywania I wykorzystania wiedzy, umiejętności, energii oraz pozostałych cech podwładnych; ważnych ze względu na interes zarządzanej jednostki.

Umiejętności z zakresu organizacji i zarządzania instytucjami powinny się także zasadzać na nowoczesnej wiedzy dotyczącej w szczególności znajomości nowoczesnych metod I technik zarządzania i doskonalenia kadr, zasad delegowania uprawnień, tworzenia I wykorzystywania systemów informacyjnych, organizacji stanowiska pracy i. pracy wielopodmiotowej /budowy struktur organizacyjnych/. Wiedza z tego zakresu powinna procentować w postaci umiejętności organizatorskich i zarządczych. Niezależnie jednak od tego, czy umiejętności te opierają się na wiedzy, czy na pewnych predyspozycjach,, to sprowadzają się one do zasadniczej umiejętności pozyskiwania i podziału zasobów umysłowych I fizycznych dla wykonania postawionych zadań.

Ostatnią wreszcie grupę tworzą umiejętności podejmowania decyzji. W nauce o organizacji I i zarządzaniu istnieje wypracowana koncepcja kierownika - decydenta, a więc człowieka który swoją uwagę koncentruje przede wszystkim na wyborze określonego wariantu działania przez kierowany zespól.

Kierowanie w tym ujęciu jest więc ciągiem podejmowanych decyzji. Niezależnie od tego, czy jest to słuszna koncepcja, wypada stwierdzić, że rzeczywiście umiejętność decydowania jest Jedną z najważniejszych. We współczesnych, skomplikowanych i zmiennych warunkach działalności gospodarczej umiejętność decydowania powinna się opierać na wiedzy dotyczącej konkretnych technik i metod podejmowania decyzji, jak i ną osobistych umiejętnościach kierownika takich jak: spostrzegawczość, umiejętność analitycznego i syntetycznego rozważania wariantów działania i ich skutków, wyobraźnia i Inne.

Omówione wyżej cztery zasadnicze grupy umiejętności kierowniczych są ze sobą powiązane I wzajemnie się warunkują. Umiejętności te” sprowadzają się do możności radzenia sobie przez kierownika z różnymi rodzajami problemów organizatorskich i zarządczych, które mogą występować na prawie każdym stanowisku kierowniczym. W zależności od pozycji danego stanowiska w hierarchii organizacyjnej problemy te mogą występować w szerszym lub węższym zakresie, a Ich skutki pozytywne i negatywne mogą być większe lub mniejsze. Dlatego też zarysowane wyżej elementy wiedzy i umiejętności powinny być wymagane w bardziej elementarnym zakresie na niższych stanowiskach kierowniczych, a w pełnym zakresie na wyższych stanowiskach.

Ze względu na potencjalnie dużą różnorodność umiejętności i wiedzy specjalistycznej na różnych stanowiskach kierowniczych, nie ma potrzeby ani możliwości omówienia wymogów z tego zakresu. Stąd też ustosunkujemy się do jednego tylko zagadnienia.

Jednym z Istotnych zagadnień do rozstrzygnięcia w odniesieniu do wiedzy I umiejętności kandydatów jest pytanie o stopień znajomości branży. Wydaje się , że w tej materii należy się kierować dwoma podstawowymi przesłankami. Są to ; stopień złożoności procesów technologicznych, specyfika branży Jako pierwsza przesłanka oraz wielkość przedsiębiorstwa jako druga. W nawiązaniu do pierwszej.przestanki można stwierdzić, że istnieją takie dziedziny działalności gospodarczej jak np. energetyka, chemia, łączność, których poznanie przez osobę nie związaną z nimi wymaga dluższeao czasu, a ich niair

Tarrręafr***    •“W^fCTĆrrffTfeJ ”"W

?rodukcvin^7Mt..uuyr.;/l/.mającymi stąd problemami niż dyreklor dużego przedsiębiorstwa, którego w znacznym stopniu zajmują problemy zarządcze. Fakt len powinien znaleźć odpowiedni wyraz zarówno w analizie pracy, jak i w sformułowaniu kryteriów badania


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0017 (246) zapobiegania oraz rozwiązywania konfliktów, a szerzej w umiejętność, wydobywania I
skanuj0008 (246) Załącznik 1 Współrzędne geodezyjne (X,Y) punktu Ps. 1 oraz H punktu A Numer
skanuj0024 (53) b)    funkcją mediacyjna - sprowadza się do rozwiązywania konfliktów
59147 skanuj0069 (10) 118 B. Cieślar Rozwiązujemy teraz nierówności (1). Ponieważ M > 0 oraz x &l
Skanuj0005 (34) 2. NEGOCJACJE JAKO SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW Konflikt w święcie ludzkim jest z
zapobiegawcze przed zagrożeniami i związanym z mmi ryzykiem zawodowym oraz rozwiązania organizacyjne
zasady prowadzenia negocjacji i mediacji oraz sposoby wykorzystania ich w rozwiązywaniu konfliktów w
skanuj0009 (246) którą przedstawiam, jest tylko jedną z kilku znanych i n.mkowo wartościowyitl propo

więcej podobnych podstron