skanuj0009 (220)

skanuj0009 (220)



120 Księga druga    11,1

nieograniczona wyobraźnia ludzka zapełniła umysł. [Skąd bierze się w umyśle cały materiał dla rozumia i wiedzy^ Odpowiadam na to jednym słowem* z dóświadczenia;« na nim oparta jest cała nasza wiedza i z niego Ostatecznie się wyprowadza. Nasze obserwacje zwrócone ku zmysłowym rzeczom Wewnętrznym czy też ku wewnętrznym czynnościóriu duchowym, które postrzegamy i które są przedmiot tem naszej refleksji — oto, co zjaopatruje umysł w cały materiał myślenia. Takie są dwa źródła poznania, z których pochodzą wszystkie idee, jakie mamy lub możemy mieć naturalnym sposobem. <

Przedmioty wrażeń zmysłowych jako jedno ze źródeł idei


§ 3. Po pierwsze, zmysły nasze, zwrócone ku poszczególnym przedmiotom zmysłowym, dostarczają umysłowi różnorakichpóstrzeżeń rzeczy, zależnie od tego, jak te rzeczy na różne sposoby działają na nie; tak dochodzimy do idei żółtości i białóśeiS tego, co gorące i zimne, co miękkie i twarde, cdi gorzkie i słodkie, oraz do wszystkich tych, któr|| nazywamy jakościami zmysłowymi. Gdy mówię, żm zmysły dostarczają ich umysłowi, To mam na myślj| iż z rzeczy zewnętrznych przenoszą one to, co wjĘ twarza w umyśle te percepcje. Tó bogate źródhffj większości posiadanych przez nas idei, które zależ|| cąłkOwicie odnaszycłTzffiysłÓ\^przez*nie dóćh'0d2!f| do mny^łuT^iaźy'wam wrSTentem~~irnyTłÓwym.;

Drugim źródłem ideisą czynności naszego umysłu


3 4rpó-^tSrS?—innym źródłem, z Którego dó^ • świadczenie zasila umysł ideami, jest postrzeganie czynnośd_własBegQ..Jimysłu, gdy, jest jzajęty_ otrzyj manymi ideami; czynności te, kiedy umysł zastanawia się nad nimi i rozważa jeydostarczają _mu idei odmiennego rodzili, których by mu nie dały rzeczy; zewnętrzne. Takimi ideami są idee postrzegania,

myślenia, wątpienia, wierzenia, rozumowania, poznawania, chcenia i wszystkich innych różnorodnych czynności naszego umysłu; tych czynności jesteśmy świadomi i obserwujemy je w śóbie i dzięki temu dają_ ńaliron^    wyraźne jak te, które nam

Wszystkie nasze idee pochodzą z jednego z tych dwu źródeł


Hają ciafa- działające na~nasze zmysły. To źródło idei Fażdyma całkowicie w sobie samym; a chociaż nie jest to zmysł, jako że nie ma do czynienia z rzeczami zewnętrznymi, to przecież do zmysłów jest bardzo podobne i mogłoby być słusznie nazwane „zmysłem wewnętrznym”. Ale ponieważ źródło pierwsze narwałem wrażeniem zmysłowym, to na-zywam (refleksją, bo idee, jakie wywołuje, mogą być otrzymanetylko dzi^atemu,"że umysł zwraca się ku sóbie~śar^mu~przez refleksję nad własnymi czynnbśćiamiTTJdy^^ehr^dalszym ciągu rozprawy będę używał tego terminu, tó chciałbym być rozumiany w. ten sposób, że mam na myśli to, iż umysł dostrzega swe czynności i ich _charakter ; dzięki czemu zjawiają się w umyśle idee tych czynności/Powta-rzam więc: zewnętrzne rzeczy materialne, jako przedmioty zmysłowego wrażenia lub czucia, . oraz» czynności w obrębie naszych umysłów, jako przedmioty refleksji, to w moim rozumieniu Jedyiie dwa ^ródła, z których biorą początek wszystkie nasze idęej Wyrażenia „TzynnbścT^ (op^aiions)~liŻYW3.m tu w znaczeniu szerokim, obejmującym nie tylko działania nad ideami, ale także pewien rodzaj wzruszeń, jakie powstają niekiedy łącznie z tymi działaniami, takich, jak zadowolenie lub niepokój, związane z jakąś myślą.

§ 5. Rozum zdaje się nie posiadać najsłabszego przebłysku jakiejkolwiek idei, której by nie ótrzy-, mywał z któregoś z tych dwu źródeł. Rzeczy ze-’


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0009 (220) 120 Księga druga    11,1 nieograniczona wyobraźnia ludzka zapeł
skanuj0010 (216) 122    Księga druga    II, 1 wnętrzne zaopatrują
skanuj0015 (150) 172 Księga druga II, 8 że nie ma on po ciemku żadnej barwy. Jego cząstki są ni
skanuj0012 (192) 166    Księga druga    II. 8 dzić, iż wywołują o
skanuj0015 (150) 172 Księga druga II, 8 że nie ma on po ciemku żadnej barwy. Jego cząstki są ni
skanuj0019 (220) fS
88287 skanuj0014 (154) 1-70 Księga druga    II, 8 ciałach. Natomiast światło, ci
52595 skanuj0010 (216) 122    Księga druga    II, 1 wnętrzne zaop
85285 skanuj0013 (164) 1 168 Księga druga II. N miarów, kształtu ani ruchu; takie są, oczywiśM^B czą
52595 skanuj0010 (216) 122    Księga druga    II, 1 wnętrzne zaop
skanuj0011 (196) IM II, S Księga druga całkowicie ciemny i zupełnie nie odbija światłęj to z pe
40779 skanuj0011 (196) IM II, S Księga druga całkowicie ciemny i zupełnie nie odbija światłęj t
CCF20140127029 220 Księga druga. Przyczyny społeczne i typy społeczne czyzn (lala 11175- 1877) powi

więcej podobnych podstron