26968 skanuj0018

26968 skanuj0018



niczych i techniki, które być może dawny problem, co w ciele jest naturą, a co kultura, w przyszłości tak zdezaktualizuje, że w ogóle będą istnieć już tylko sztuczne ciała, starannie zaplanowane, sztucznie spłodzone bądź. sklonowane, stylizowane dzięki technice genetycznej bądź w ogóle juz tylko wirtualne. W sprawach ciała dyskursywny redukcjonizm i technologiczny optymizm to dwie strony tego samego medalu, mianowicie pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych mitu o człowieku, który sam siebie stwarza37. Nie jest więc dziełem przypadku, że gwałtowny rozkwit historii ciała pozostawiał dotychczas w znacznym stopniu na uboczu historię ciał kalekich '8.

C) POLITYCZNA HISTORIA CIAŁA

Takie zmiany mają oczywiście polityczne następstwa. Jednak okazuje się. że historia ciała ma także w innych miejscach charakter polityczny. Można byłoby wysunąć twierdzenie, żc do dziś wyobrażenie politycznej wspólnoty kieruje się aktualnym wyobrażeniem ludzkiego ciała. W średniowieczu i początkach epoki nowożytnej państwo uważane było za ciało i to bynajmniej nie tylko metaforycznie, lecz na mocy reprezentacji, jako rodzaj istoty ludzkiej wyższego rzędu. Przypominam sobie widok strony tytułowej pierwszego wydania Lewiatana Thomasa Hobbesa: państwo jako ogromny człowiek, przy dokładniejszym przyjrzeniu się okazuje się. że on złożony z wielu maleńkich ludzików. Gdy w wieku XVIII człowiek byt rozumiany jako maszyna, natychmiast pojawia się wyobrażenie państwa jako maszyny. Dzisiaj natomiast skłonni jesteśmy ujmować nie tylko człowieka, lecz również zarysowującą się wspólnotę popaństwową jako pozbawioną centrum sieć. Organiczna przenośnia polityczna mówiąca o oku ustawy jest jednak w dalszym ciągu żywotna'9.

Średniowieczne wyobrażenie ciała zawierało tez wyobrażenie Kościoła jako corpus Christi mysticum. mistyczne ciało Chrystusa, czyli, jak można by łoby też powiedzieć w uproszczeniu. jako osobę prawną, jednakże pojęcie to wtedy jeszcze mc istniało. Z tego też względu odpowiednie twory społeczne, których nie brakowało - cechy, miasta, stany, kapituły katedralne itp. - nazywały siebie chętnie corpus. Architekci Odrodzenia wyprowadzali plany miast z ludzkiej sylwetki, początkowo nie tyle z jej matematycznych proporcji, jak czynił to juz ich antyczny wzorzec Witruwiusz, lecz z harmonii członków i organów. Pępek byłby zatem centralnym miejscem... Takimi przedstawieniami nawiązywali jednak nie ty lko do antyku, lecz także do średniowiecznych obrazów, na których kosmos wpisany był w ciało Boga Człowieka Chrystusa40.

'7 Tony Eaglcton. Was ist Kultur?, s. 125 129.

” Gudrun Uopf, Beruiirungsdngste mit Behinderung? Konstruktionen des Andersstins ais lorseiiungs-tlietm. Jlislonsche Anlliropologie" 10(2002). s. 107-114.

-'v Michael Stolleis. DasAuge des Gesetzes. Materiatien zu einer neuzeuliehen Metapher, Jahrbuch des Historischen Kollegs" 2001. s. 15-43.

* Rcudcnbach, w: Klaus Schreiner. Norbert Schnitzlcr. Gepeinigt. Begehri. \ergessen. por. także Ramaswami. w: Barbara Duden, Doroihee Noeres (red.). Au/den Spuren des K/irpers ineiner technogenen Wfefr, Opladcn 2002. s. 57-76.

63


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0009 (2) Dodatkowe dane, które lekarz może/powinien zamieścić na recepcie ♦    
skanuj0017 (185) Bohater wiersza, być może, mówi do kogoś, z kim idzie — do przyjaciela albo do kobi
55741 skanuj0009 (2) Dodatkowe dane, które lekarz może/powinien zamieścić na recepcie ♦   
22 23 (7) Codziennie majaczy przede mną groźba unicestwienia Usiłuję zostawić ślady Które być może c
skanuj0012 Zadanie 46 Które stwierdzę- e z::, rzece zakcwania leków ocznych nie jest zgodne z prakty
P1030293 3Uczucia Psychoanalityczne teorie samobójstwa dowodzą być może tylko tego, co i tak już był
skanuj0012 Zeus, kim też Zeus może być — znam go tylko ze słyszenia. Droga, która prowadzi od owego

więcej podobnych podstron