skanuj0020 (56)

skanuj0020 (56)



i reaguje protestem na jej zabranie. Pod koniec 1. r.ż. próbuje zwrócić na i uwagę rówieśnika gaworząc; złości się, gdy rówieśnik oddala się; porzuca zaim i dąży do nawiązania kontaktu z rówieśnikiem. Przywołane fakty rozwojowej żują wyraźnie coraz większe zainteresowanie kontaktami z rówieśnikami,^ z czasem stają się przedmiotem eksploracji. Dziecko traktuje partnera podobni! inne obiekty w otoczeniu: dotyka, popycha, pociąga. Reakcje partnera staja początkiem kontaktów, zwykle negatywnych. Stąd nawiązywanie rówieśmg kontaktów wymaga kontroli i pomocy dorosłych. Dzieci naśladują zachot® rówieśniczych partnerów, podobnie jak to czynią w kontakcie z dorosłymi. 1T i ta tendencja może stać się źródłem dziecięcych konfliktów, gdy zabrakniejf nych przedmiotów do zabawy, ale także może zostać umiejętnie wykorzysta™ kształtowania odpowiednich zachowań czy rozwijania czynności sarnoob! wych.

Hizszerzający 2.2.

ady wymiarów oceny rozwoju psychomotorycznego niemowlęcia I według Skali Brunet-Lezine (wg: Wybrane metody..., 1997)

I 1 miesiąc:    Podtrzymywane w pozycji siedzącej unosi czasami głowę


W pozycji na brzuszku unosi głowę chwiejnie Reaguje na dźwięk dzwonka

śledzi wzrokiem (w obrębie łuku 90°) pierścień poruszający się


w jego polu widzenia Skupia wzrok na twarzy badającego


I 6 miesięcy:' trzymane pionowo utrzymuje częściowo ciężar ciała



W pozycji na wznak uwalnia się od pieluszki Na widok klocka chwyta go od razu


Trzymając dwa klocki spogląda na trzeci


Postukuje łyżeczką o stół

Siedząc chwyta pierścień jedną ręką

Siedzi dłuższą chwilę z podtrzymaniem

Gaworzy śpiewnie

Chwyta rękami za stopy

Odróżnia twarze osób znanych od obcych


12 miesięcy: Chodzi trzymane za jedną rękę


i    1

i


Bierze trzeci klocek, trzymając dwa poprzednio uchwycone

Wkłada klocek do garnuszka

Naśladuje ruch mieszania łyżką w garnuszku

Po demonstracji wkłada kółko do otworu wkładanki

Po demonstracji naśladuje bazgranie

Stojąc schyla się, żeby podnieść zabawkę

Mówi jedno słowo oprócz mama i tata

Podaje przedmiot na polecenie poparte gestem

Powtarza czynność, która wywołała śmiech


—-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0009 3 Spośród badań długofalowych na uwagę zasługujq te, które przeprowadzili R.H. Alschular
skanuj0012 (152) 110 Część I. Kierownicze funkcje nauczyciela . Pod koniec lekcji pojawił się dyrekt
63610 skanuj0082 (27) hpoka piśmienna — doba średniopolska 160 pod koniec doby śrcdniopolskicj żywio
skanuj0055 3 56 Rozdział 4. ulegnie zniszczeniu, wskazówka zostanie na jej maksymalnej wartości, nat
skanuj0007 (56) w jej pyszczku - ale wskazuje na nic więcej niż preferencję do uwolnienia się od sta

więcej podobnych podstron