skanuj0022 (189)

skanuj0022 (189)



Brak jednomyślności w ustalaniu celów wychowań i a


Potrzeba celów wychowania cieszących się powszechną akceptacją


^wszystkich przeciw wszystkim (helium omnium contra omnes) była-W n ieun ikn i ona”.

niedomówienia w stanowieniu i formułowaniu celów wychowania

| W teorii wychowania nie ma dotąd jednomyślności zarówno co do ■gólnych (ostatecznych), jak i etapowych (cząstkowych) celów wycho-HjBawęzych. Stanowione i formułowane są przeważnie z punktu widze-^■wyznawanego przez jej przedstawicieli światopoglądu czy preferowanych przez nich wartości, a nierzadko także podzielanych przekonań H%ijnych.

Hfzęsto postulowane cele wychowania — zwłaszcza te najogólniejsze, jak „wielostronny rozwój” lub „dzielność fizyczna, duchowa Społeczna” — wydają się z pozoru wspólne dla wszystkich osób, które ■ęna nie powołują. W gruncie rzeczy jednak przypisuje się im zgoła teStne treści. Zależy to często od sposobu uzasadnienia. Na przykład stanowione i formułowane dla potrzeb wychowania chrześcijań-Hfego znajdują swe uzasadnienie w podstawowych zasadach wiary, Hszególnie związanych z dwoma pierwszymi Przykazaniami Miłości, tf- z nakazem miłości Boga i bliźnich. Potwierdzenia słuszności celów Behowawczych głoszonych na użytek wychowania laickiego poszu-■ge się zaś szczególnie w idei humanizmu czy humanitaryzmu, poz-■pwionej przesłanek religijnych. Inne jest więc rozumienie celów ^phpwania, nawet tych o podobnym lub takim samym brzmieniu, ^wypadku głoszenia ich w ramach wychowania chrześcijańskiego ^Haickiego.

K Z drugiej strony trudno byłoby zaprzeczyć, iż możliwe są również wychowań i a, które nie pozostają w sprzeczności z wiarą w Boga Hi Jego negacją czy też z postawą agnostyczną. Mam na myśli cele ^phowania, które spotykają się z akceptacją zarówno osób wierzą-cyehjak i niewierzących. Podstawą stanowienia i formułowania takich ■łów jest przekonanie o ich niezbędności dla normalnego funkcjono-Rnnią człowieka, tj. bez względu na to, czy ktoś wierzy w Boga, czy ^■rzeczą Jego istnieniu lub nie ma w tej kwestii wyrobionego stano-Itiska.

p W powyższym rozumieniu celów wychowania istotne jest to, aby iyły one zgodne z powszechnie uznawanymi wartościami ogólnoludzkimi. Brak takiej zgodności dyskwalifikuje je jako wskazania godne apowszechnienia i stosowania się do nich. Dlatego niedocenianie ich

Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania | Ą 1


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
42225 skanuj0017 IH° — brak potrzeb współżycia, anorgazmia, niechęć do partnera, IV° — brak potrzeb
18455 skanuj0021 (195) 4. Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania Przedstawione wcześn
30329 skanuj0015 (273) ■rysowana tu koncepcja celów wychowania bynajmniej nie rości Bpetensji do nie
skanuj0009 (189) 3KAiC< A7t DtCMZJt AO/y?iA~$rAAćiiyr£. . P*2£D. -____________________sąo&ml
skanuj0011 (189) —    modułu sprężystości podłużnej przy ściskaniu Ec, —
skanuj0015 Motywowanie podwładnych Rysunek 1. Proces motywowania w organizacji POTRZEBY (wytwarzają
skanuj0015 (189) 28.11.2005 GÓRNICTWO OGOLNE - wykład 7 emat: Systemy eksploatacji podziemnej węgla

więcej podobnych podstron