37129 skanuj0023 (144)

37129 skanuj0023 (144)



; jwagi na uze pisania >isania liter. »\ ~a i stała, pływom

może być : zanizmu, ■ « bodźce


■ 917, por.

, tecnnikę:

= 'rpnie po . sarnięta ic z o n e j.

> _ oraz od

ć* długo Brie. Od-_ acji za-c zaraz po r ona (co rocnienia “na czyn-es złapał > jkarany, oho domu, r orocesie w czasie ~agrody z .mności, ptolwiek, ledynym ur <anie >c w ego i Koe in-i sdowo-;"3czme

ziboe. ze

DC Z 3-


nym pokarmem (choćby spożycie to miało miejsce kilka godzin wcześniej) i następnie unika tego pokarmu.

Inaczej sprawa ta wygląda wtedy, gdy do procesów automatycznych dołączają się u człowieka procesy świadomej regulacji zachowania, wówczas dzięki rozumieniu przezeń zachodzących tu zależności możemy odraczać wzmocnienia w dość znacznych granicach.

Rola kary w uczeniu się

Większość badaczy uczenia się jest zgodna co do tego, że koniecznym warunkiem wyuczenia się jakiejś reakcji jest wzmocnienie pozytywne przez zaspokojenie, czyli redukcję jakiejś potrzeby organizmu. Poglądy na rolę kary w uczeniu się są różne. Kara nie redukuje przecież danej potrzeby. Powstaje więc problem rzeczywistego działania kary. Czy niewykonanie karanej reakcji świadczy o jej rzeczywistym zniknięciu? W specjalnie zaplanowanych eksperymentach (Estes, 1 944) stwierdzono, że kara nie znosi reakcji, a tylko ją przytłumia; po zaprzestaniu stosowania kary, reakcja natychmiast powraca.

Czy kara nigdy nie jest skuteczna? W. E. Estes przeprowadził jeszcze inny eksperyment (por. rys. 10): W prostokątnym labiryncie umieszczono skrzynkę z pokarmem tak, że dwie drogi prowadzące do niej różniły się znacznie pod względem długości. Badane szczury szybko nauczyły się przebiegać krótszą drogę (a). Następnie zwierzęta podzielono na trzy grupy i przeprowadzono z nimi eksperyment nad eliminacją wyuczonego nawyku i zastąpieniem go innym. Pierwsza z grup w połowie krótszej drogi (a) (w miejscu zakre-

Rys. 10. Schemat labiryntu użytego przez Estesa do badania eliminacji reakcji przechodzenia krótszą drogą do pokarmu. (Według: H. H. Kendler, 1963, s. 281)

121


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0046 (51) w tym wypadku na rękę lewą. Czynność pisania wyćwiczona przy użyciu ręki prawej może
skanuj0073 (36) 86 PHP i MySQL dla każdeg(Instrukcja switch Składnia alternatywna może być również z
Skanuj0014 28 Lekcja trzecia i7.    Un nie zawsze jest rodzajnikiem nieokreślonym, mo
skanuj0036 238 Kłoczko I. brak ostatniego członu skrzydła, a połówka orąz ćwiartka przednia może być
skanuj0075 (10) 130___B. Cieślar Przekrojem decydującym o doborze wymiarów (tzw. przekrojem niebezpi
page0138 128 zwanych zewnętrznych, i na myśl, źródło nauk tak zwanych wewnętrznych. Fakt może być ty
może zostać rozpoznany na podstawie objawów, badania radiologicznego klatki piersiowej, które może b
Skanuj0014 28 Lekcja trzecia i7.    Un nie zawsze jest rodzajnikiem nieokreślonym, mo
DSC04099 Zadanie Twardość na powierzchni hartowanego wału o średnicy 60 mm nie może być mniejsza niż
Niemieckiego powinien wyrazić na piśmie swoją opinię w sprawie przedmiotu odwołania. Odwołanie może
to na myśl znamienne zdanie Gadamera, iż „bytem, który może być rozumiany, jest język”301 . Po trzec
DSC04096 Zadanie Twardość na powierzchni hartowanego wału o średnicy 60 mm nie może być mniejsza niż

więcej podobnych podstron