sprawności ruchowej. [...] Z reguły jednak odpisywanie przybiera inną posiać: SG -* SF — SG,. czyli najpierw następuje czytanie tekstu (głośne lub ciche), a następnie jego zapis. Są tu więc dwa procesy, które bezpośrednio następują po sobie. Odpisywanie stosuje się w szkole jako formę ćwiczeń ortograficznych. Jeśli przebiega ono wg schematu SG -* SF — SG, daje z reguły niewielkie rezultaty — zapis dziecka jest transformacją jego własnej substancji fonicznej, obraz wzrokowy może być całkowicie zapominany. U d/ieci z trudnościami czytania odpisywanie przebiega zazwyczaj w postaci transformacji SG -» SG,. Badanie tempa odpisywania tekstu mogłoby być instruktywncdla diagnostyki trudności czytania i pisania, ale tempo to zależy również od możliwości ruchowych dziecka. Natomiast jakość odpisywanego tekstu, zwłaszcza jego porównanie z innymi formami zapisu (pisanie ze słuchu, pisanie samodzielne) ma, jak wiadomo, duże znaczenie diagnostyczne. (...)
Wymienione formy pisania i czytania można przedstawić następująco (nawias oznacza blokowanie substancji):
1) pisanie ze słuchu SF -♦SG,
2) pisanie samodzielne SF -»SG,
3a) odpisywanie (odiysowy wanie) znaków graficznych SG -» SG,,
3b) odpisywanie poprzedzone odczytywaniem SG — SF lub (SF) -*SG,,
4) czytanie głośne SG -» SF,
5) czytanie ciche (bezgłośne) SG -* (SF).
Jak*widać z zestawienia, blokowaniu ulega substancja foniczna. W tym także należy widzieć przejaw jej wariantywności. Za przejaw blokowania substancji graficznej można uznać tzw. skrótowce ortograficzne, któic są odczytywane w pełnej postaci, np. nr (numer), wg (według), itd. (i lak dalej). Jest to jednak blokowanie wybiórcze, ograniczone do pewnej części elementów składowych substancji graficznej. Nic ma ono charakteru proccsualnc-go, lecz leksykalny, frazeologiczny itp. W wyjątkowych wypadkach, gdy chcemy sprawdzić sposób pisania jakiegoś wyrazu, możemy jedynie wykonać ruchy wymagane pr/y zapisie. Wystarcza to do rozstrzygnięcia problemu. Substancja graficzna podlega wówczas blokowaniu.
Z genetycznego punktu widzenia obydwa procesy są synchroniczne: umiejętność czytania i pisania pojawiła się w rozwoju cywilizacji ludzkiej równocześnie. W ramach teorii informacji pisanie i czytanie należy traktować jako proces kodowania i dekodowania informacji. Funkcjonalny związek obu czynności jest bardzo ścisły. Dzięki pisaniu stało sic możliwe utworzenie tzw. magazynu zewnętrznego języka [200’.
Wzajemne oddziaływanie substancji graficznej i fonicznej
Można sobie wyobsi/.ić idealną sytuację tego rodzaju. >e jednostki substancji fonicznej pozostają do jednostek substancji gra licznej w stosunku wzajemnie jednoznacznym, a więc:
SF a, a, a, a4 a5 ...... a„
S(i b, b2 b3 b4 b5 ....... bn
Na płaszczyźnie głosek i liter oznacza (o. że zawsze głosce a, odpowiada w piśmie litera b, i zawsze litera b, jest czytana jako głoska a,. Właściwie taka sytuacja nic ma miejsca w żadnym języku, choć poważnie zbliżają się do niej języki, które w całej rozciągłości mają pisownię fonetyczną, np. fiński, serbo-chorwacki.
W języku polskim, gdzie różnic między pisownią i wymową jest stosunkowo dużo (zostaną one bliżej omówione w dalszej części artykułu) obserwujemy wzajemne oddziaływanie obu rodzajów substancji. Mam tu na ni} śli dwa zjawiska: pisownie fonetyczną zamiast ortograficznej i tzw. wymowę dołile-rową Pisownia fonetyczna stanowi odstępstwo od normy ortograficznej, a wymowa dolitcrowa odstępstwo od normy ortofoniczncj. Omówię bliżej obydwa zjawiska.
Pisownia fonetyczna zamiast ortograficznej jest rezultatem oddziaływania substancji fonicznej na graficzną wśród błędów ortograficznych między mową a pismem. Niektóre z nich utrzymują się bardzo długo u uczniów. Jak wynika z pracy 7.. Saloniego Odbicie współczesnych tendencji ir wymowie samogłosek nosowych ic błędach ortograficznych uczniów niektóre lego ty pn zjawiska występują jeszcze u dzieci z klas licealnych. Zanotował on m. in. tempie, kobiety przendzonee nić żra ot a, znenenć się, won tek, błąd, zoriętowuć się, włanczuć - wyłanezać, «tuneli, zaczęli, ściągnęły, objęła, wpłynęło, ujol, pragną {zam. pragnął), zac;^(zam. zaczął), ochłoną(zam. ochłonął), zaciągną (zam. zaciągnął), począ (zam. począł), zasną (zam. zasnął), tchnął (zam. tchną), przyczynąl (zam. przyczyną), kulturą ludowol (zam. ludową), ninię (zam. mnie), niewątpliwie (zam. niewątpliwie). Występują tu więc błędy zwykłe i typu hiperpoprawnego.
Rozbieżności między wymową i pisownią w klasach II—IV szkoły podstawowej analizował w oparciu o badania eksperymentalne Z. Kubacki (112). Stwierdził on: .....trudności w pisaniu wyrazów przez dzieci występowały tam, gdzie zachodziła rozbieżność między pisownią a wymową. Trudności Ic gromadziły się przede wszystkim wokół problemów: a) pisowni spółgłosek palatalnych w różnych pozycjach, b) pisowni samogłosek noso-
45