16332 skanuj0024 (166)

16332 skanuj0024 (166)



Uwzględnienie celów dostosowanych do zaistniałej sytuacji wychowawczej


Rezygnacja z nadmiernej ilości celów wychowania


V Ważne jest także stanowienie i formułowanie celów wychowana w zależności od zaistniałej sytuacji wychowawczej. Nie sposób bonem skutecznie je realizować, gdy nie liczą się z realiami życia dzieci i młodzieży, z ich potrzebami psychospołecznymi oraz rzeczywistymi ■nie urojonymi) brakami w sferze zachowań i postaw społeczno-mo-iialnych. Chodzi również o to, aby były akceptowane przez nauczycieli ^Schowawców, uznane przez nich za w pełni wiarygodne, a nie od-Bśrane jako narzucone im z zewnątrz. Dlatego nie bez znaczenia jest acii współudział w stanowieniu i formułowaniu celów wychowania, Jaskie wypadnie im realizować. Wówczas cele te przybierają bez więk-sych trudności charakter autonomiczny, zostają uznane za własne.

■ Innym warunkiem wiarygodności celów wychowawczych jest Hhdomie zredukowana ich ilość. Nadmierna liczba celów —jak była ■tym mowa wcześniej — powoduje wyraźną dezorientację co do przy-■iajrwanej im wartości. Jest też niemal regułą, iż cele takie traktowane są przez nauczycieli i wychowawców jako na wskroś formalne, a tym ^Bym są realizowane raczej w poczuciu przykrego obowiązku, nie zaś w wewnętrznym przekonaniu o ich słuszności i doniosłej roli, jaką ma-Hdo spełnienia w procesie wychowania.

*

I W każdym razie stanowienie i formułowanie celów wychowania St ciągle jeszcze problemem otwartym. Wymaga dalszych przemy-mm. ilbadań. Ważne jest zarówno uświadomienie sobie zasadności te-g» rodzaju celów i istniejących wokół nich kontrowersji, jak również ^Buznanie się z niektórymi ich koncepcjami. Niemałą przysługę wyznawcom i nauczycielom może oddać także doraźny namysł nad Hkoii wychowania, których realizacja wydaje się niezbędna w odbywającym się obecnie procesie oddziaływań wychowawczych.

^Ponadto nie ma nadal zgodności co do tego, czy — a jeśli tak, to — istnieje najwyższy (naczelny) cel wychowania, który mógłby ^Bnznany przez wszystkich ludzi lub co najmniej przez większość Hfch, i to niezależnie od ich światopoglądu, przekonań religijnych ^Spowiadania się za jakąś ideologią. Nie ma też pewności, kto lub ^■gremia czy społeczności powinny ponosić główną odpowiedziałaś za stanowienie i formułowanie celów wychowawczych. Można ^nrtać więc, czy nauka, państwo lub społeczeństwo są w wystarczają-■» mierze upoważnione i kompetentne, żeby je ustalać i zobowiązywać Stoch do ich realizacji, czy też— być może — odpowiedzialnymi za nsątakże religie lub uznawane powszechnie autorytety moralne (por.

Wnioski o stanowieniu i formułowaniu celów wychowania 143


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
71955 skanuj0003 (471) Metoda CBR dostosowana do warunków polskich: Prace badawcze Instytutu Badawcz
skanuj0064 4 okulary ic muszą bć dostosowane do długości fali promieniowania danego lasera i zapewn
Marketing -niix - kompozycja elementów marketingu dostosowana do aktualnej sytuacji rynkowej Jego el
JAK RODZINA RADZI SOBIE ZE STRESEM? Stara się przystosować do zaistniałej sytuacji, Poszukuje inform
skanuj0073 pedagogika się jakakolwiek chęć do manipulowania dzieckiem; wychowawcy muszą jedynie 
skanuj0031 (103) 62 Metody nauczania i wychowania Bardziej zaawansowanym teoretycznie, a jednocześni
skanuj0005 (166) 16.    Szerokość pasma kanału radiowego AM, ograniczona jest do częs
skanuj0006 (166) ku podnoszenia się (gdy ćwiczenie jest najtrudniejsze), .1 prostuje ręce do pozycji
skanuj0053 (29) 2.    Panowanie nad szybkością. Narciarz może zjeżdżać z szybkością d

więcej podobnych podstron