30164 skanuj0024 (65)

30164 skanuj0024 (65)



budzenie w nich podmiotowości i dążeń emancypacyjnych, a w konsekwencji zmianę warunków egzystencji1.

Jeśli zechcemy odnieść te modele do praktyki oświaty dorosłych, to pojawiają się określone i rzeczywiste problemy Jt*o pierwsze w Polsce dominuje sżkolnft\ "edukacja dorosłych, której celem jest przekaz wiedzy określonej programem \ kształcenia, egzekwowany na egzaminach, np. maturalnym, ęo powoduje koncentrację procesu nauczania i uczenia się na treściach programowych. Druga trudność dotyczy samych uczestników edukacji dorosłych, którzy we wczesnej dorosłości (19-22 r.ż.) mają trudności ze sprecyzowaniem celu i sensu swojej edukacji, później przejawiają głównie motywację instrumentalną w zdobywaniu / wiedzy i umiejętności, wreszcie mają podstawowe problemy z samodzielną edu- / kacjąjNa dalsze trudności pracy andragogicznej zwraca uwagę L. Kopciewicz, . która szkołę dorosłych charakteryzuje jako „świat na opak”:

•    „nieśzkolny” wiek uczniów: brak zdolności, motywacji, kulturowe deficyty rekompensowane przez starszych dorosłych systematycznością, zaangażowaniem,

•    zachwiany w bardzo wielu przypadkach dystans wiekowy między nauczycielem i uczniem (złamana zasad starszeństwa),

•    feminizacja zawodu nauczyciela (dostrzeganie skomplikowanej sytuacji ucznia, koncentracja na jego problemach, co prowadzi do pobłażliwości versus niedościgniony ideał przedwojennego nauczyciela),

•    logika minimum wysiłku (ze strony nauczyciela, np. pobłażliwość) -minimum efektu (ze strony ucznia) jako strategia optymalizacji pracy pedagogicznej nauczycieli szkoły dla dorosłych,

•    postrzeganie pracy pedagogicznej przez nauczycieli jako prób kompensacji „naturalnych deficytów” zdolności uczniów2.

Opisana wyżej sytuacja wymaga poszukiwania właściwych koncepcji dydaktycznych do pracy z dorosłymi uczniami, co z kolei stawia nowe wymogi w dziedzinie zadań i kompetencji andragogów.

Z uwagi na braki w polskiej literaturze na temat zadań i kompetencji, andragogów. zmuszeni jesteśmy odwoływać się nadal do literatury zagranicznej

na ten temat.    ________

Ciągle aktualna jest, mieszcząca się w humanistycznym modelu pracy edulat* ''ćyjnej z dorosłymi, koncepcja funkcji andragoga zaproponowana przez M. S. Knowelsa, który wyróżnia następujące funkcje:

diagnostyczną: Udzielanie dorosłym pomocy w określeniu potrzeb edukacyjnych,

planistyczną: wspólne z dorosłymi planowanie procesu edukacyjnego, motywacyjną: tworzenie warunków stymulujących dorosłych do uczenia się, metodyczną: pomoc w wyborze najbardziej przydatnych metod i technik uczenia się,

•    udostępniania: dostarczanie i pomoc w pozyskiwaniu materiałów środków niezbędnych do efektywnego uczenia się,

•    ewaluatywną: pomoc w ncenip wyników-urzmin sir3__-

v— W koncepcji niemieckiej4, koncentrującej się na pozaszkolnej edukacji dorosłych, nauczanie (działalność mikrodydaktyczna) stanowi tylko niewielką częścią spektrum zadań andragoga5. Więcej czasu i energii potrzebują oni na zorganizowanie warunków uczenia się, tj. na realizację zadań makrodydaktycznych, co oznacza m.in.: pertraktowanie ze sponsorami, decydentami, prezentowanie koncepcji zajęć dydaktycznych, prowadzenie rozmów z referentami, odpowiedzialność za budżet przedsięwzięcia oświatowego. Dopiero suma zadań mikro- i makrodydaktycznych stanowi całość działalności andragogów. Należą do niej wg M. Schick: analizowanie, doradzanie, opracowanie koncepcji zajęć, planowanie, sprzedawanie, komunikowanie, organizowanie, realizacja, kierowanie, kontrolowanie6.

W innej propozycji teoretycznej P. Faulstich i Ch. Zeuner zadania personelu instytucji edukacji dorosłych układają w cykl obejmujący: identyfikowanie potrzeb edukacyjnych, doradztwo, planowanie, pizeprowadzanie zajęć, transfer i ewaluację.

Na podstawie badań przeprowadzonych w Niemczech, które polegały na analizie ogłoszeń prasowych dla kandydatów do pracy w edukacji dorosłych, wyróżnić można następujące zadania, którym mieli sprostać wybrani w drodze konkursu andragodzy:    konceptualizacja przedsięwzięć dotyczących rozwoju

personalnego i rozwoju organizacji, badanie potrzeb, konceptualizacja treningów, przeprowadzanie zajęć dydaktycznych, tworzenie pomocy i materiałów dydaktycznych, coaching, wykonywanie analiz adresatów, wybór personelu współpracującego, ewaluacja, controlling7. Na tej podstawie P. Faulstich konstatuje dalszą dyferencjację zadań personelu instytucji edukacji dorosłych,

59

1

   M. Malewski, Metodologiczne problemy badań nad oświatą dorosłych i nauczaniem dorosłych, w: E. A. Wesołowska (red.), Nauczyciele edukacji dorosłych, Biblioteka Edukacji Dorosłych, 1.10, Warszawa—Toruń 1996, s. 121-122.

2

   L. Kopciewicz, op. cit, s. 39.

3

9 Cyt. za M. Malewski, Metodologiczne problemy badań nad oświatą dorosłych..., s. 120 i 122.

4

0 H. Solarczyk, Andragodzy w Niemczech w systemie edukacji ustawicznej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 23, Płock—Toruń 2003.

5

   W. Gieseke, Planowanie w sieci zależności, w: E. A. Wesołowska, Z. Kruszewski (red.), Integracja prac andragogów Europy Środkowej i Wschodniej, Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 20, Płock 2000.

6

   Omówienie tych zadań znajduje się w: H. Solarczyk, Andragodzy w Niemczech..., s. 46-48.

7

   R. Muskatiewitz, M. Wróbel, Weiterbildungsszene Deutschland 1997/98, Bonn 1998, s. 190.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0009 (65) ?Z styczeń 20OS A ............Grupa............. WYBRANI? TECHNOLOGIE PRZETWARZANIA
skanuj0013 (65) 17. Neigung? Befahigung? Erfahrung? Anforderung? Eigenschaft? Ordnen Sie zu.i f/eigu
skanuj0016 (65) —    O, nad sobą ja me mam zmiłowania. Niech się inni nade mną z
skanuj0019 (65) feifisaio l?U»!^ Ipię^?] yrrpU^N^A &&P    ajrł fyp<J_ ‘j^
skanuj0020 (65) 170 7. Ruch turystyczny Tabela 24. Obszary chronione w Meksyku w 1990 r. Typ obsza
skanuj0021 (65) PROMOCJA    S Promocja sprzedaży obejmuje działania i środki będące e

więcej podobnych podstron