18028 skanuj0025 (155)

18028 skanuj0025 (155)



50 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji

Tabela 1

Syntaksa modelu podającegor,i

Faza

Czynności nauczyciela

Faza 1. Przedstawienie celów i wywołanie nastawienia.

Nauczyciel omawia cele i przygotowuje uczniów do nauki.

Faza 2. Przedstawienie czynnika organizującego materiał.

Nauczyciel przedstawia uporządkowanie wstępne i upewnia się, że stanowi ono podstawę uczenia się przewidzianego materiału i wiąże się z wiedzą uprzednią uczniów.

Faza 3. Przedstawienie materiału nauczania.

Nauczyciel przedstawia materiał, starając się nadać mu logiczny porządek i uczynić znaczącym dla uczniów.

Faza 4. Wzbogacenie i intensyfikacja procesu myślenia.

Nauczyciel zadaje uczniom pytania i wykorzystuje ich myślowe reakcje na podawane wiadomości w celu wzbogacenia myślenia oraz w celu kształtowania myślenia precyzyjnego i krytycznego.

Lekcja, na której dominuje strategia informacyjna, w zależności od tego, czy wiadomości gotowe podaje nauczyciel, czy uczniowie szukają ich samodzielnie, może występować w dwóch wariantach M:

1.    Podanie tematu lekcji.

2.    Wprowadzenie do tematu poprzez uaktywnienie wiadomości wspomagających przyswajanie wiadomości w toku lekcji.

3.    Zapoznanie uczniów z nowym materiałem:

Wiadomości podaje nauczyciel.

Uczeń samodzielnie poszukuje gotowych informacji.

4.    Przeprowadzenie syntezy mającej na celu włączenie nowych wiadomości w obręb struktury wiedzy ucznia.

5.    Zastosowanie wiadomości w nowych sytuacjach.

Ten typ lekcji rzadko występuje w klasach I-III; dołącza się w niej ogniwa kontroli i oceny; ponadto raczej nie ma wyraźnej dominacji jednego ogniwa.

5,1 Arends R. op. cit., s. 261.

M Kędzierska }., Strategia informacyjna (w:) Podstawy edukacji..., op. cit., s. 98-99.

Strategia problemowa — struktura lekcji z dominacją tej li.ilcgii może obejmować 5 faz, których kolejność raczej jest uli odwracalna:

odczucie sytuacji problemowej, sformułowanie i analiza problemu, wytwarzanie pomysłów rozwiązań, działania zgodne z wytworzoną wiedzą w rozwiązywaniu zadań teoretycznych i praktycznych lub powrót do faz poprzednich.

)liż nawet w klasie I dziecko może badać, szukać idąc drogą n pustaci:

—    manipulowania dostępnymi przedmiotami,

—    przedstawienia problemu w formie graficznej (rysunek, schemat, zapis, jeśli dzieci potrafią już pisać) lub słownej,

—    zainscenizowania problemu,

—    przedyskutowania go z innymi,

—    sporządzenia planu rozwiązania,

—    konstruowania relacji,

—    oceniania.

Można tu dziecku podpowiadać pytania:

Skąd wiedziały jak to zrobić?

Co potrzebowałeś wiedzieć, żeby ten problem rozwiązać?

Co potrzebne jest do rozwiązywania problemu ’5?

Planując tok zajęć nauczyciel powinien się też zastanowić nad rodzajem aktywności, jakie mogą wystąpić u dzieci, a także wziąć pod uwagę ich aktualną wiedzę, umiejętności i możliwości.

Lekcja problemowa może mieć następującą budowę:

—    przygotowanie uczniów do pracy,

—    sprawdzenie pracy domowej, jako nawiązanie do lekcji poprzedniej,

r'r’ Goffin S., Tuli C„ Problem Soiuing. „Young Children" 1985, nr 40 (3), s. 28-32.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0023 (166) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, których n
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
skanuj0026 (153) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stworzenie
skanuj0028 (134) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozmaiconyc
skanuj0022 (179) 44 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    informacyj
skanuj0024 (157) 48 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Dodatkowego znaczenia i większ
68576 skanuj0027 (145) 54 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    zorg
15396 skanuj0026 (153) 52 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji —    stwo
15787 skanuj0028 (134) 56 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji 8. Zorganizowanie urozma
78001 skanuj0023 (166) 46 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji rozwiązując zadania, któ
33361 IMGC62 (2) 50 Teoria wielostronnego kształcenia a modele lekcji Syntaksa modelu podającego53

więcej podobnych podstron