skanuj0027

skanuj0027



21

^ MMSSYIIT WARMIŃSKO-MAZURSKI w OŁSZIYNffi Wydział Pedagogiki i Wychowania Artystycznego Instytut Nauk Pedagogicznych < -'.KŁAD PEDAGOGIKI SPECJALNEJ -447 Olsztyn, ul. Głowackiego 17

IV.    Wybór SZEROKI - ELASTYCZNY spotykdh^-jesfeżE^iaosegk ogólnie dobrze przystosowany A optymalnie różnicujących swe reakcje emocjonalne i elastycznych w sposobie reagowania.

Skrajnym przypadkiem, do którego w maksymalnym stopniu odnosi się powyższa interpretacja jest wzór: 0-l 0-0-0, natomiast pogranicznymi sq wzory: 0-7-ił2, nachylający interpretację ku wyborowi umiarkowanemu - elastycznemu. 5-1-4-0, zbliżający się do wyboru szerokiego - chwiejnego oraz 4-6-0-0, który ciąży wyraźnie li wyborowi szerokiemu - stałemu.

V.    Wybór UMIARKOWANY - ELASTYCZNY świadczy o przeciętnym pKS|3$osowaniu emocjonalnym. Gdy zdarzy się, że wybór taki współwystępuje z wynikami preferencji kolorów wskazującymi na patologię sfery emocjonalnej, wówczas wnioskowanie o owej patologii powinno być znacznie złagodzone.

Przypadkami pogranicza, które uwzględnia się w diagnozie są wzory: 0-7-0-3, zbliżający interpretację w stronę wyboru szerokiego - elastycznego, 2-4-0-4, ciążący kijj wyborowi ograniczonemu - elastycznemu, 0-6-1-3, ciążący ku wyborowi umiarkowanemu - chwiejnemu i 4-1-2-3, ciążący ku wyborowi umiarkowanemu -stałemu.

VI.    Wybór OGRANICZONY - ELASTYCZNY jest charakterystyczny dla osób ostrożnych i przyhamowanych, które jednak potrafią przystosować się do środowiska w mniej lub bardziej zadowalający sposób. Osoby te są przeciętnie elastyczne w reagowaniu, lecz dysponują wąskim repertuarem reakcji (mają ograniczone pole psychologiczne). Gdy CS = 0, wówczas wnioskujemy o zaznaczającej się tendencji w kierunku niestabilności i blokowania.

Ekstremalnym w tej grupie jest wzór: 0-1-1-8, zaś pogranicznymi wzory: 1-4-0-5 (w stronę umiarkowanego - elastycznego). 1-1-1-7 (w stronę ograniczonego -chwiejnego) i 3-0-2-5 (w stronę ograniczonego - stabilnego).

VII.    Wybór SZEROKI - STAŁY stwierdza się bardzo często u dzieci jak również u niedojrzałych dorosłych, wrażliwych na wiele bodźców zewnętrznych, lecz zarazem reagujących na nie w sposób stały a nawet perseweracyjny. Przy zmniejszonej wartości CS wybór ten odzwierciedla raczej dużą potrzebę bezpieczeństwa i stabilności uczuciowej niż tendencję do perseweracji.

Ekstremalnym w tej grupie jest wzór 10-0-0-0, zaś pogranicznymi są wzory: 5-5-0-0 (w stronę szerokiego - elastycznego), 8-0-0-2 (w stronę umiarkowanego -stałego) i 5-2-1-2 (w stronę umiarkowanego - elastycznego).

VIII.    Wybór UMIARKOWANY - STAŁY występuje na ogół u jednostek dobrze przystosowanych, różnicujących swe reakcje emocjonalne a zarazem wykazujących wyraźną potrzebę ciągłości doświadczania. O dojrzałej i stabilnej sferze emocjonalnej wnioskujemy zwłaszcza wtedy, gdy AS = 3 a kolorami unikanymi są achromatyczne. Gdy AS = 4, wówczas otrzymujemy wskazówkę, że stabilność


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0048 41 UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI w OLiZ Wydział Pedagogiki i Wychowania Artysty. Instytu
skanuj0038 31 UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI w OLSZTW Wydział Pedagogiki i Wychowania Artyst>c«i:
15071 skanuj0017 UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI w OLS, • w* Wydział Pedagogiki i Wychowania Artysty
34043 skanuj0005 .^iWEtóYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI w OLSZTYNĘ ydział Pedagogiki i Wychowania Artystyczn
UW 12639-21-B UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE Wydział Nauk Medycznych Sylabus
skanuj0028 (14) BniwipiąpSt Warmińsłtó-- Mazurski W Olsztynie Wydział Bioinżynierii Zwierząt Kierune
im 12639-21-B ECTS: 3 UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE Wydział Nauk Medycznych Sylabu
UW W OLSZTYNIE 12939-21-B ECTS: 1 UNIWERSYTET WARMIŃSKO-MAZURSKI W OLSZTYNIE Wydział Nauk

więcej podobnych podstron