88513 skanuj0033

88513 skanuj0033



stych środowisk, ma niski poziom wykształcenia, ujawnia stereotypowe widzenie ról seksualnych, a wobec kobiet — zgeneralizowaną agresję, nie jest wskazane, aby jedynym biegłym była kobieta.

Specyfika zbierania wywiadu w sprawach karnych wymaga stosowania różnych improwizacji i tak np. w jednym przypadku^ można zbierać wywiad na zasadzie od początku do końca, w in-; nym lepiej pozwolić wypowiedzieć się osobie badanej i niekiedy ukierunkować rozmowę w określonym kierunku, a w jeszcze innym lepiej zacząć od spraw najmniej zagrażających, a zagrażające zostawić na sam koniec. Z reguły najbardziej zagrażające’ są zagadnienia związane z przedmiotem sprawy, co jest przecież: zrozumiałe, warto zatem poruszać je w końcowej, a nie począt-kowej fazie zbierania wywiadu. Dobrze jest również zapytać,: o co chodzi w tej sprawie. Osoba badana lepiej się czuje w sytuacji, kiedy biegły sprawia wrażenie, iż nie jest w pełni zorientowany w przedmiocie sprawy, niż w sytuacji, gdy biegły pozwala wyczuć, iż dobrze mu są znane akta sprawy, akt oskarżenia.

Najlepiej jest, gdy zbieranie wywiadu ma charakter rozmowy, a nie sterowanego badania w całości przenoszonego na papier lub, co gorsza, nagrywanego na magnetofon. Biegły może również pomóc w nawiązaniu kontaktu, jeżeli ujawni, iż nic go nie dziwi, wiele podobnych spraw widział, traktuje je jako ludzkie, a nie jakieś sensacyjne czy nadzwyczajne. Zdarza się niekiedy, iż biegły w celu uzyskania potrzebnych informacji „kokietuje” osobę badaną obietnicami, że np. pomoże. Może to wzbudzać nieufność, skąd bowiem taki altruizm u biegłego, który w oczach badanego reprezentuje organy wymiaru sprawiedliwości.

Dobrze przeprowadzony wywiad może okazać się wystarczający do wydania opinii seksuologicznej, ale często też wymaga uzupełnienia przez zastosowanie dodatkowych metod, o których będzie mowa niżej.

Przedstawiona wersja wywiadu seksuologicznego jest pewną propozycją.

I. Dane ogólne:

wiek, miejsce urodzenia, wykształcenie, zawód, stan cywilny, liczba dzieci, miejsce pracy, hobby, zainteresowania, światopogląd, przebyte choroby, operacje, nałogi...

n. Okres dzieciństwa:

—    środowisko rodzinne (robotnicze, wiejskie, inteligenckie...),

—    charakterystyka ojca: wiek, zawód, charakter, typowe zachowania,

—    charakterystyka matki: wiek, zawód, charakter, typowe zachowania,

—    charakterystyka rodzeństwa: jak wyżej,

—    ocena małżeństwa rodziców,

—    kto dominował w domu, w rodzinie,

•— ocena więzi uczuciowych w rodzinie, klimatu i atmosfery rodzinnej,

—    ocena więzi uczuciowej z rodzicami, rodzeństwem; kto był „kozłem ofiarnym” w rodzinie, a kto ulubieńcem rodziców i dlaczego,

—    kto praktycznie zajmował się wychowywaniem i jaki miało ono charakter (kary, nagrody...),

—    warunki materialne w rodzinie, sposób spędzania wolnego czasu,

—j ocena podobieństwa fizycznego i psychicznego do rodziców,

—    informacje o przebiegu ciąży, rozwoju wczesnodziecięcym, chorobach,

—    czy badany zapamiętał jakieś sceny seksualne z tego okresu,

—    opis' najlepiej zapamiętanej sceny z okresu dzieciństwa, najprzyjemniejszego i najprzykrzejszego zdarzenia,

—    w jaki sposób w rodzinie okazywano sobie uczucia,

—    jaki był przebieg seksualnych zabaw dziecięcych (z kim, w jaki sposób, gdzie, reakcja otoczenia itp.),

—    czy była masturbacja w wieku dziecięcym, reakcje otoczenia na nią,

—    czy w rodzinie poruszano sprawy seksu (w jaki sposób, przy jakich okazjach...),

—    charakter kontaktów rówieśniczych, ulubione formy zabaw.

III. Okres młodzieńczy:

—    przebieg nauki, przerwy w nauce, powtarzanie klas, najbardziej i najmniej ulubione przedmioty,

—    charakter kontaktów z nauczycielami i wychowawcami,

—    najsilniejsze wspomnienia z okresu szkolnego, ulubione rozrywki, lektury, sporty, v

—    wspomnienia z kontaktów rówieśniczych: przezwiska, pozycja w grupie, więzi uczuciowe,

—    wiek dojrzewania biologicznego (mutacja, pierwsza miesiączka, polucje, owłosienie łonowe), forma reakcji na nie, reakcja otoczenia,

—    źródła i rodzaj uświadomienia seksualnego, przeżycia mu towarzyszące,

—    kompleksy w tym wieku, jakie, przeżywanie ich, reakcje rówieśników,

—    wiek rozpoczęcia masturbacji, częstość masturbowania się,

123


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0033 stych środowisk, ma niski poziom wykształcenia, ujawnia stereotypowe widzenie ról seksual
skanuj0007 i 5. Wytwarzanie warstwy odanajacsj w ogonkach liściowych indukowane jest przez.: i wysok
98 Mistrz ciętej ripostyHO. Poznaj siebieAsertywna introspekcja Wiciu ludzi ma bardzo niski poziom
Czy obecny niski poziom płodności ma źródło w transformacji?? W latach 1983- 1991TFR obniżał si
skanuj0024 (37) —    Co ma być — zaśtoisd się Kazio — ojciec już jest nawhtwi, —
skanuj0026 (142) (§) N^MMjluGaL v:    9<? c mA. cm^ł® ^młośl; ^/vu^^ow>:e  

więcej podobnych podstron