skanuj0035 (25)

skanuj0035 (25)



7.5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie 185

niż loty rejsowe. Zdaniem P.U.C. Dieke’a [1993, 426], ponieważ w okresie letnim (maj-październik) większość europejskich linii czarterowych obsługuje trasy łączące Europę Północną z regionem Morza Śródziemnego, ruch turystyczny do dalszych rejonów Afryki może być obsługiwany przez samoloty czarterowe głównie w pozostałej części roku (np. do badanej przez wspomnianego autora Gambii lotami czarterowymi przylatuje aż 87,9% turystów).

Powodem występowania sezonowości w przyjazdach turystycznych mogą być czynniki klimatyczne. Jak podaje cytowany wyżej P.U.C. Dieke [1993], z racji uciążliwej dla Europejczyków pory deszczowej, turyści odwiedzają Gambię przede wszystkim w porze suchej (listopad-kwiecień). O ile wskaźnik wykorzystania miejsc hotelowych wynosił w sezonie 1990/1991 w porze suchej 62,8%, o tyle w czasie trwania pory deszczowej (maj-wrzesień) osiągnął on zaledwie 19,7%.

7.5. CHARAKTERYSTYKA WSPÓŁCZESNEGO RUCHU TURYSTYCZNEGO NA ŚWIECIE

Rozwój turystyki łączy się ściśle z poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego, a więc większość światowego ruchu turystycznego koncentruje się w krajach Europy i Ameryki Północnej. Dotyczy to zarówno turystyki międzynarodowej, jak i krajowej.

Mimo pojawienia się nowych form turystyki, jak ekoturystyka, turystyka kulturalna itp., większość światowego ruchu turystycznego ma ciągle formę tzw. turystyki masowej. Głównymi jej cechami są [Shaw, Williams 1996, 180-183]:

•    małe zróżnicowanie zewnętrzne produktu turystycznego (np. pewna monotonia krajobrazowa regionu Morza Śródziemnego), przy jednocześnie dużym urozmaiceniu wewnętrznym (wiele miejscowości zdolnych przyjąć turystów, zróżnicowany standard usług);

•    coraz większy udział w wydatkach społeczeństwa wydatków przeznaczonych na zakup artykułów związanych z turystyką i rekreacją;

•    dominacja na rynku turystycznym niewielu, ale za to bardzo silnych pod względem ekonomicznym, przedsiębiorstw (np. zajmujących się tworzeniem parków rozrywki, sprzedażą tzw. pakietów urlopowych);

•    promowanie przez firmy zajmujące się usługami turystycznymi miejsc, które są reklamowane jako nowość (np. Tajlandia, Gambia, „EuroDisney Resort” pod Paryżem);

•    segmentacja przestrzenna rynku (geograficzne zróżnicowanie oferty pod kątem określonego typu klienta);

•    bardzo duża koncentracja przestrzenna turystyki, co wynika ze zwiększającej się polaryzacji społeczno-gospodarczej świata (podział na kraje pochodzenia turystów i na państwa przez nich odwiedzane);


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0045 (17) .5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie 195 min osób Ryc. 2
skanuj0037 (24) 7.5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie 187 samym czasie l
skanuj0047 (16) 7.5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie 197 Tabela 36. Zag
skanuj0049 (12) 7.5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie 199 zagospodarowan
skanuj0051 (12) 7.5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie 201 się do miejsc
83457 skanuj0045 (17) .5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie 195 min osób
37837 skanuj0039 (22) 7.5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie 189 Stany
skanuj0043 (20) 193 7.5. Charakterystyka współczesnego ruchu turystycznego na świecie Głównymi czynn
skanuj0007 (495) 10. Perspektywy rozwoju turystyki na świecie 261 Bangkoku kosztowały na początku 19

więcej podobnych podstron