skanuj0043

skanuj0043



dłowego funkcjonowania kolei wykonuje się rozjazdy i skrzyżowania torów oraz przejazdy kolejowe i przejścia, w przypadku jeżeli tory krzyżują się z innymi drogami. Z drogami kolejowymi wiąże się szereg urządzeń sterowania ruchem, urządzenia telekomunikacyjne i elektroenergetyczne.

Budowle inżynierskie związane z koleją, podobnie jak i z drogami kołowymi, pozwalają pokonać różnorodne przeszkody terenowe. Najczęściej spotykane to mosty budowane nad rzekami oraz wiadukty lub estakady nad wąwozami i dolinami lub drogami biegnącymi w innym poziomie. Spośród innych budowli wymienić należy tunele, mury oporowe zabezpieczające usuwanie się ziemi i przepusty, którymi odprowadza się wodę pod nasypem.

Do często występujących na terenach wiejskich urządzeń związanych z koleją należą przejazdy i przejścia piesze, tj. skrzyżowania linii kolejowej z inną drogą funkcjonujące na jednym poziomie. Przejazdy i przejścia tego typu stanowią niebezpieczeństwo dla użytkowników, w związku z czym stosuje się różnego todzaju zabezpieczenia. W zależności od nasilenia ruchu, liczby i rodzaju przebiegających torów, a także klasy drogi stosuje się kilka kategorii przejazdów, oznaczanych od A do F. Do najlepiej zabezpieczonych należą przejazdy grupy A, pi/y których wykonuje się zamykane rogatki, przy innych instalowana jest samoczynna sygnalizacja świetlna lub kołowroty dla pieszych.

12.3. Stacje i przystanki osobowe

W osiedlach wiejskich lub w ich sąsiedztwie zlokalizowane są przystanki osobowe lub stacje kolejowe, zaliczane do kategorii małych stacji.

Przystanki osobowe służą jedynie do obsługi podróżnych, zaś stacje poza tym obejmują obsługę pociągów towarowych, przyjmowanie, przechowywanie i wy-d. iwanie ładunków, manewrowanie wagonów itp.

Przystanki i stacje obejmują następujące obiekty i urządzenia: budynek zwany budynkiem dworca, w którym mieści się m.in. kasa biletowa, poczekalnia, bufet, przechowalnia bagażu, pomieszczenia dyżurnego ruchu, perony służące dla ułatwienia wsiadania i wysiadania podróżnych z wagonów ornz dla odprawy bagażu i poczty;

tory w liczbie zależnej od rodzaju stacji, najmniejsze są przystanki jednotorowo lub dwutorowe;

W obrębie stacji ponadto znajdują się: magazyny, place i rampy ładunkowe; toiy do wyprzedzania lub krzyżowania się pociągów; lory stacyjne, do których zalicza się bocznice, tory odstawcze i ładunkowe; drogi dojazdowe do budynku dworca, do magazynów i urządzeń ładunkowych;

dojścia do peronów w razie potrzeby tunele pod torami lub kładki nad torami. Przystanki i stacje mają zróżnicowany układ w zależności od wzajemnego usytuowania torów i budynków Najprostszy pod względom funkcji jest przystanek jednotorowy, gdzie budynek oddzielony jost od tom jednym tzw zewnętrznym

peronem, przy czym odległość budynku od osi toru wynosi wówczas min. 8,0 m Na przystankach dwutorowych lub stacjach perony mogą być zewnętrzni> po obydwu stronach torów, lub perony wewnętrzne usytuowane pomiędzy torami W przypadku, gdy przy budynku nie ma peronu odległość jego od osi najbliższego toru może wynosić min. 4 m. Długość peronu powinna odpowiadać długości po ciągu osobowego, w ruchu podmiejskim wynosić winna co najmniej 200 m.

Na rysunku 32 przedstawiono proste układy torów, budynków i dojazdów dla przystanku jedno- i dwutorowego oraz dla małej stacji.

Na stacjach do urządzeń obsługujących ruch towarowy służą następująco elementy:

-    pomieszczenie ekspedycji towarowej,

-    magazyny towarowe,

-    rampy ładunkowe,

place ładunkowe,

-    wagi wagonowe.

Ekspedycja towarowa zajmuje pomieszczenia w budynku magazynowym, ewentualnie w budynku dworca.

Magazyny stanowią oddzielne budynki, służące do przechowywania ładni i ków, które nie mogą znajdować się na otwartym placu ze względu na obawę przed działaniami atmosferycznymi. Wielkość magazynu dostosowana jesl do przewidywanego ruchu towarowego. Przeważnie jest to budynek o prostoj kon strukcji o szerokości 6-8 m, wysokości ok. 4 m i długości przystosowano! do liczby obsługiwanych wagonów, przy czym dla jednego wagonu przyjmują ’dv długość 9 m.

Na rysunku 33 podano przekrój typowego magazynu z pomostami (lampami przedmagazynowymi) ustawionego równolegle do torów. Wymagano wymlmy lo odległość krawędzi pomostu od osi toru 1,65 m (lub 1,72 m przy innej lkhi|nl budowli), szerokość pomostu 1,5 m przy wyładunku ręcznym i 2,5 pr/y mm Im nicznym. Wysokość pomostu wynosi 1,1 m od szyny i tak samo od nawloi/i hm drogi. Od strony drogi pomost ma szerokość 1,2 przy ręcznym wyładunku l 2,0 przy mechanicznym.

Rampy kolejowe służą do przeładunku wagonów i do składowania ładunków Przeważnie sytuowane są równolegle do torów i rozróżniamy wówczas rampy boczne jedno- lub dwustronne, tj. leżące przy jednym torze i dostępne z drugiej strony od drogi lub usytuowane pomiędzy dwoma torami. Oprócz ramp bocznych występują rampy czołowe, tj. takie, które stykają się z torem jedynie na jego zn kończeniu. Niekiedy rampy są zadaszone, a także mają podjazdy od strony drogi za pomocą pochylni.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0005 4 Aktywne ruchy przepony wykonuje się tak, aby był to masaż narządów znajdujących się w k
skanuj0024 (53) b)    funkcją mediacyjna - sprowadza się do rozwiązywania konfliktów
skanuj0004 23.1, Końce 5:ury wykonuje się z‘końcami gwin- 3,3.2, Wymiary średnic i grubości ścian*!
57532 skanuj0034 (20) Wybrane firmy zajmujące się produkcją i sprzedażą łańcuchów oraz kół
c.    nie wykonuje się wymaganych i zaplanowanych przeglądów oraz kontroli stanu
DSCN9270 Badania diagnostyczne W celu ustalenia rozpoznania wykonuje się różnorodne badania laborato
Untitled 7 (24) 4 Zabrania się postoju pojazdu, przed i za przejazdem kolejowym, po obu stronach dro

więcej podobnych podstron