skanuj0048 (48)

skanuj0048 (48)




Jak widzieliśmy powyżej, znaki japońskie powstały wskutek pełnego wdzięku uproszczenia znaków chińskich stylu sósho („styl trawiasty"). Uproszczenia te były odzwierciedleniem upodobań estetycznych Japończyków i znalazły naturalne dopełnienie w sposobie łączenia znaków. Sztuka kaligrafii łączonej, pisanej małym pędzelkiem, będąca niegdyś wyrazem wyrafinowania arystokracji, jest uważana za esencję kaligrafii japońskiej.

Zgodnie z aktualnymi metodami nauczania, najpierw powinno się opanować umiejętność rozłącznego pisania współczesnych znaków japońskich przy użyciu dużego pędzelka. Dopiero potem można przejść do nauki stylu łączonego renmen-tai jE , najpierw z zastosowaniem dużego, później małego pędzelka.

We współczesnej kaligrafii japońskiej dużego pędzelka używa się do kaligrafowania znaków kany na bardzo różnych formatach papieru. Pozwala to na pociągnięcia pełne wigoru, przy jednoczesnym osiąganiu nieskończonej ilości odcieni tuszu.

Podstawowe ruchy

Aby opanować umiejętność zmieniania kierunku i nacisku pędzelka w trakcie wykonywania długiego pociągnięcia, należy zapoznać się z trzema podstawowymi ruchami. Dzięki nim rysowane linie nabiorą większego wyrazu, a kaligrafie życia. Pamiętajmy

0    tym, że trzonek pędzelka należy trzymać w miarę prosto nawet podczas kreślenia linii zaokrąglonych.

Linia wijąca się

1.    Przykładamy pędzelek w punkcie (a), naciskając mocniej na jego prawą stronę

1    zjeżdżamy w dół, zaokrąglając przy tym kreskę w prawo.

2.    Zbliżając się do punktu (b), stopniowo unosimy pędzelek, nie zmniejszając przy tym prędkości. Przenosimy nacisk na lewą stronę kreski, a będąc na wysokości punktu (c), wracamy do nacisku na lewą stronę i stopniowo go zwiększamy. Kontynuujemy w ten sam sposób.

3.    Na koniec pozwalamy ujść energii, wykonując zamaszysty ruch okrężny. W chwili nacisku na stronę lewą, włosie pędzelka na czubku powinno pozostawać spójne.

Linia wężykowata

1.    Przykładamy pędzelek w punkcie (a), przenosząc ciężar na lewo. Stopniowo go unosimy. Rysujemy wygięcie dochodzące do punktu (b).

2.    Unosimy pędzelek na pół sekundy. Kreślimy linię zaokrągloną aż do punktu (c), zmniejszając przy tym stopniowo nacisk.

3.    Przyspieszamy tuż przed końcem zaokrąglenia, przenosząc przy tym nacisk na lewą stronę kreski. Będąc w punkcie (d), czekamy pół sekundy, unosimy pędzelek na czubku i skręcamy w prawo. Schodzimy w dół przenosząc nacisk raz na prawo, raz na lewo.

4.    Przy końcu pociągnięcia uwalniamy energię, wykonując zamaszysty ruch okrężny. Przenosimy ciężar na prawo tak, aby włosie na czubku pędzelka pozostało spójne.

Okrężne ruchy łączone Powtarzane łączenia znaku <D no (str. 35), będące esencją kaligrafii kaną, pozwolą nam opanować umiejętność wykonywania zamaszystych ruchów okrężnych. Ruch ten wymaga jednoczesnej zmiany zarówno siły nacisku pędzelka, jak i strony nacisku.

1.    Nie uwalniając energii pod koniec pierwszego znaku, kontynuujemy ruch okrężny w celu nakreślenia drugiego znaku.

2.    Powtarzamy te same ruchy. Na koniec łagodnie uwalniamy energię.

44


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0001 Część V. Jak widzieć fotograficznie Czytelnik powinien w tym miejscu osiągnąć etap, na kt
skanuj0018 (324) 56    n. OD POCZĄTKÓW — DO UPADKU POWSTANIA Jaką zatem widzieliśmy r
skanuj0018 (324) 56    n. OD POCZĄTKÓW — DO UPADKU POWSTANIA Jaką zatem widzieliśmy r
skanuj0006 5 1. Znaki Japoński system piśmienniczy złożony jest z trzech oddzielnych grup znaków. Na
25277 skanuj0010 (12) 70 70 sprowadza się sedno stylizatorskich interpretacji tradycji. Jak widzieli
Image019801 ZAKOŃCZENIE. Jak widzieliśmy, wolnomularstwo w Lublinie powstało bardzo późno, gdyż pie
IMG 48. Jak powstała delta rzeczna? Gdy rzeka uchodzi do zbiornika wodnego traci swoją silit transp
IMG 48. Jak powstała delta rzeczna? Gdy rzeka uchodzi do zbiornika wodnego traci swoją silit transp
52289 skanuj0055 (48) 118 Dzięki bieganiu, France zapomina zarówno o codziennych problemach, jak i o
37743 skanuj0013 (380) 48 II, OD POCZĄTKÓW — DO UPADKU POWSTANIA tury dzikie i surowe, przez długi c
61880 skanuj0009 (329) Spis treści Historia kaligrafii japońskiej 6 Pieśń Iroha 12 Tablica 48 po

więcej podobnych podstron