skanuj0053 (49)

skanuj0053 (49)



106 Środki dydaktyczni

zabawki, które są dostępne w sprzedaży i powinno się je wykorzystywać w edukacji wczesnoszkolnej.

Środki poliwalentne zwiększają aktywność i samodzielność uczniów, gdyż sami budują pomoce naukowe z pojedynczych elementów. Mnogość takich środków występuje na rynku amerykańskim; znawcy zagadnienia twierdzą nawet, że wiele z nich przyspiesza rozwój inteligencji dziecka.

Środki dydaktyczne mogą oddziaływać na ucznia dzięki zastosowaniu aparatury technicznej. Umożliwia ona uczniowi pośrednie poznanie rzeczywistości, którą odtwarza za pomocą obrazów oraz dźwięków. Do takiego odtwarzania rzeczywistości niezbędna jest aparatura, której rodzaje zawiera schemat nr 4.

7.3. Komputer

Warto trochę uwagi poświęcić komputerowi. Pojawia się on na stanowisku pracy uczniów w'skali coraz powszechniejszej. Uczeń będzie musiał nabyć umiejętności komunikowania się z nim.

Komputerowa edukacja ma wielką przyszłość właściwie w nauczaniu wszystkich przedmiotów:

—    w języku polskim — służy poszerzaniu słownictwa, spraw dzeniu znajomości umiejętności gramatyczno-ortografi cznych, nabieraniu wprawy w udzielaniu odpowiedzi, kształceniu umiejętności pisania i czytania itp.;

—    w środowisku społeczno-przyrodniczym — wspomaga wic dzę z różnych działów a także wyposaża w wiedzę faktograficzną itp.;

—    na lekcjach plastyki — uczeń może tworzyć np. najróż norodniejsze kompozycje, które można zmieniać, mody fikować bez żmudnego powracania do początku pracy;

—    na muzyce (po dołączeniu dodatkowej klawiatury zmie nia się w syntetyzer muzyczny) — zaimprowizowaną melodię można wielokrotnie zmieniać i poprawiać, zapi sać w postaci nutowej, można zmusić komputer do odegrania melodii zadanej uprzednio w postaci nut.

Gry komputerowe kształcą refleks, orientację, usprawniają funkcje ruchowe; gry strategiczne kształcą umiejętność logicznego myślenia, przewidywania skutków etc. Ponadto w przeciwieństwie do nauczyciela komputer ma nieograniczoną cierpliwość i nigdy nie okazuje uczniowi np. złego humoru, niechęci. „Nieustająca aktywność komputera i jego przyjacielskie nastawienie wytwarzają u uczniów pozytywną motywację, nudna lekcja zmienia się w ciekawą zabawę edukacyjną"98.

Proces edukacji wsparty komputerem obejmuje różne formy, np.:

—    ćwiczenia wspomagane przez komputer,

—    symulację z modelami sytuacyjnymi,

—    gry dydaktyczne indywidualne i zespołowe.

Komputer nie tylko wspiera ten proces, ale rejestruje też efekty uczącego się, wskazuje trudności, daje dodatkowe wyjaśnienia.

Komputer może spełniać następujące funkcje w procesie uczenia się:

—    sprawdzać poziom przygotowania i osiągnięcia uczących się,

—    przekazywać treści programowe, wspierać je ilustracjami,

—    eksponować ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania,

—    symulować procesy i trudne sytuacje,

—    prowadzić dialog uczącego się z programem komputerowym,

—    przedstawić sytuacje problemowe i ułatwić ich rozwiązanie,

—    organizować multimedialny przekaz treści programu kształcenia,

—    przechowywać w pamięci osiągnięcia i poprzednie etapy uczenia się99.

4,8 Kuś}., Środki dydaktyczne w rewalidacji (w:) Encyklopedia pedagogiczna..., op. cit., s. 813. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli..., op. cit., s. 256.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0051 (51) 102 Środki dydaktyczne Jednym słowem służą poznawaniu rzeczywistości, poznawaniu wie
skanuj0052 (52) 104 Środki dydaktyi/m — komputery — adaptacyjne dydaktyczne maszyny mali matyczne, s
skanuj0054 (45) 108 Środki dydaktyczni Komputer stać się więc musi w najbliższej przyszłości środkie
41648 skanuj0056 (38) 112 Środki dydaktyczni• —    bogacić język ucznia, —  &nbs
58192 skanuj0055 (42) 110 Środki dydaktyc/m7.5. Podręcznik szkolny Jednym z ważniejszych środków dyd
ĆWICZENIA REWALIDACYJNE (16) 1. Otocz czerwonymi pętlami zabawki, które są zwrócone na prawo, zielon
Ćwiczenia rewalidacyjne  1. Otocz czerwonymi pętlami zabawki, które są zwrócone na prawo, zielonym
Zdjęcie3897 52 Rozdział 2. Definicje dyslcksji ganionych, które są niezbędne do uczenia się w sensie

więcej podobnych podstron