skanuj0056 (4)

skanuj0056 (4)



60

3. Metody badań geografii turyzmu

Wartość R = 2,1491 oznacza, że rozmieszczenie obiektów na danym obszarze ma rozkład heksagonalny, R = 1 oznacza układ losowy, a R = 0 występuje wówczas, gdy zjawisko jest skupione w jednym miejscu. Metodę tę z powodzeniem zastosowali P.E. Lovingood i L.S. Mitchell [1978], którzy badali rozmieszczenie zagospodarowania rekreacyjnego w Columbia w stanie Karolina Północna.

Tabela 1. Ocena perspektyw

rozwoju agroturystyki w Polsce (metodą SWOT)

Mocne strony (istrenghts):

-    zachowanie się wiejskiego krajobrazu kulturowego i tradycyjnych form rolnictwa,

-    zachowanie się tradycji charakterystycznych dla społeczności wiejskich (np. rękodzieło, kuchnia, obrzędy, znajomość lokalnej historii itp.),

-    atrakcyjność środowiska przyrodniczego

Słabe strony (weaknesses):

-    niedostateczne wyposażenie techniczne budynków wiejskich,

-    brak u rolników środków finansowych koniecznych do przeprowadzana niezbędnych inwestycji związanych z przyjmowaniem turystów,

-    brak u rolników wiedzy w zakresie marketingu i zarządzania,

-    niska aktywność społeczna na poziomie lokalnym,

-    postawa niechęci wobec obcych

Szanse

(iopportunińes):

-    wzrost zainteresowania na świecie turystyką na obszarach wiejskich,

-    pojawienie się w Polsce mody na agroturystykę,

-    poparcie ze strony państwa idei agroturystyki (na szczeblu kraju i województw),

-    poparcie agroturystyki ze strony władz samorządowych,

-    pomoc Unii Europejskiej (w zakresie szkolenia rolników i finansowania przedsięwzięć agroturystycznych itp.)

Zagrożenia

(thręats):

-    utrzymywanie się małego zainteresowania w społeczeństwie polskim agroturystyką,

-    niekorzystna polityka kredytowa państwa oraz banków wobec przedsięwzięć o przeznaczeniu agroturystycznym,

-    utrzymywanie się niestabilnej polityki podatkowej,

-    utrzymywanie się niskiego stopnia świadomości ekologicznej wśród ludności wiejskiej,

-    konkurencja ze strony innych krajów europejskich

Źródło: A Kowalczyk [1995].

Obok podanych wyżej współczynników i miar statystycznych szeroko spopularyzowanych w geografii, do badania zjawisk turystycznych są stosowane również metody pochodzące z innych dziedzin nauki. Przykładem metody często stosowanej w naukach ekonomicznych i zarządzaniu, a od pewnego czasu z powodzeniem używanej w geografii tuiyzmu, jest metoda SWOT (od angielskich terminów strenghts, weaknesses, opportunińes, threatś). Jest ona używana przede wszystkim do określenia możliwości rozwoju turystyki na danym obszarze. Najczęściej pod określeniami „mocne strony” i „słabe strony” rozumie się czynniki wewnętrzne mające wpływ na rozwój danego zjawiska, natomiast pojęcia „szanse” i „zagrożenia” są stosowane dla czynników zewnętrznych. Niekiedy przez pojęcie


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0053 (6) 57 Metody badań geografii turyzmu : nii”, „odreagowania”). Są one czasami bardzo inty
12210 skanuj0054 (5) 58 3. Metody badań geografii turyzmu McAllister, Klett 1976]. Co prawda od jaki
54622 skanuj0053 (6) 57 Metody badań geografii turyzmu : nii”, „odreagowania”). Są one czasami bardz
76131 skanuj0062 (3) 66 3. Metody badań geografii turyzmu Z firm kanadyjskich na uwagę zasługuje Int
skanuj0058 (3) 62 3. Metody badań geografii turyzmu czno-kulturalnych (historyczne, zabytki architek
skanuj0060 (3) 64 3. Metody badań geografii turyzmu zwiedzanie i z tego względu interesują go inform

więcej podobnych podstron