12874 skanuj0010 (303)

12874 skanuj0010 (303)



I

ANNA KUCZYŃSKA

PROBLEM OCENY OSIĄGNIĘĆ I ZACHOWANIA UCZNIÓW - FUNKCJE, FORMA

I KONTROWERSJE

Mało kio lubi być oceniany. Sytuacja oceniania wspominana jest często jako przykra. trudna, mało konstruktywna i niesprawiedliwa.

Ocenianie w procesie uczenia się jest momentem krytycznym, przez który każdy uczeń musi przejść bez możliwości pominięcia go.

Ocenianie również:

® jest procesem, gromadzenia informacji zwrotnej,

•    jest integralna częścią procesu uczenia się i nauczania

•    powinno shiżyć wspieraniu szkolnej kariery uczniów i ich motywowaniu Cele oceniania:

%• diagnoza - określenie indywidualnych potrzeb i przyczyn trudności każdego ucznia,

I. v informacja o efektywności procesu nauczania - ewaluacja i modyfikowanie procesu nauczania.

-I- ocenianie dla stopnia - różnicowanie i klasyfikowanie uczniów.

v upowszechnienie osiągnięć uczniów — określenie stopnia opanowania standardów.

v ewra!uacja programów nauczania — ocena efektywności różnych modeli kształcenia

Cfektem procesu oceniania iest ocena:

dydaktyczna,

społeczno - wychowawcza Ocenie szkolnej przypisano dwie funkcje:

klasyfikacyjną

diagnostyczną

Każda z nich spełnia inną rolę i każda służ}' c-óżnym celom Funkcje klasyfikacyjne jest użyteczna przy:

^ ocenie poziomu opanowania wiedzy w dłuższym dystansie ^ różnicowaniu i selekcji uczniów ze względu na dalsze ścieżki kształcenia S    porównywaniu    osiągnięć uczniów ze standardami

ar    informowaniu    nadzoru i środowiska

Funkcja diagnostyczna jest użyteczna przy: ■

^ rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb każdego ucznia W    opisie rozwoju    kompetencji ucznia

^    porównywaniu    efektywności programów nauczania

*    planowaniu procesu nauczania

^ braniu przez ucznia odpowiedzialności za proces uczenia się ^    informacji zwrotnej dla ucznia i rodziców

określeniu efektywności stosowanych metod pracy


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0010 (303) I ANNA KUCZYŃSKAPROBLEM OCENY OSIĄGNIĘĆ I ZACHOWANIA UCZNIÓW - FUNKCJE, FORMAI KONT
Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów Osiągnięcia edukacyjne uczniów
44349 skanuj0004 (194) 7.    Podstawa do wystawienia oceny opisowej z zachowania jest

więcej podobnych podstron