skanuj0059 (26)

skanuj0059 (26)



ECIA KRYTERIUM


= óznice


0.08

3,62

5,33

13,29


serii — obie

czenia, która szmy, ze ma-dwie części teściami czas a wyuczeniu B i czasu t>~iewaz czas = długość, to '.anie serii X

- tA+tB) = D

; D<tp, naleje między • niki zależą <e będziemy


AÓch grup . możemy ici danego aturalnego zgłoski ub różne ane figury ensowny:

ejsze od-y: wpływ inej, czyli


Długość materiału

W rozdziale o pamięci jest mowa o tym, że kiedy liczba elementów wzrasta poza zakres pamięci bezpośredniej, wtedy do odtworzenia wszystkich tych elementów potrzebne jest powtarzanie. Im dłuższy jest materiał (większa liczba elementów), tym większą liczbę razy trzeba go powtórzyć. Jednakże zależność ta nie jest wprost proporcjonalna, tzn. czas zużyty na zapamiętanie materiału dwukrotnie dłuższego jest więcej niż dwa razy dłuższy od czasu uczenia się materiału krótszego. Badania z tego zakresu zapoczątkowane przez H. Ebbinghausa (1885) przeprowadziło wielu psychologów, jak np. E. Meumann (1913), D. O. Lyon (1914), M. Foucault (191 3), V. A. C. Henmon (1 91 7), C. L. Hovland (1 940b). Rezultaty uzyskane przez Lyona, który stosował w badaniu różnej długości szeregi sylab i fragmenty prozy, przedstawia tabela 6.

TABELA 6. CZAS ZAPAMIĘTYWANIA MATERIAŁU O RÓŻNEJ DŁUGOŚCI*

Sylaby

Proza

Liczba sylab w szeregu

Czas w minutach

Liczba słów

Czas w minutach

8

0,13

50

2,25

12

0,50

100

9,00

16

3,67

200

24,00

24

5,00

600

84,00

32

6,00

1000

1 65,00

48

14,00

3000

780,00

72

25,00

5000

1625,00

104

37,00

7000

2165,00

200

93,00

10000

4200,00

300

195,00

15000

5475,00

* Ź r ó d ł o: J. A. McGeoch, 1 942, s. 1 78.

Hipotezę wyjaśniającą to zjawisko zaproponował Foucault (1928). W czasie zapamiętywania występują jednocześnie dwa procesy hamowania wewnętrznego: hamowanie progresywne i hamowanie regresywne. Pierwszy proces zachodzi wtedy, gdy po przyswojeniu początkowych elementów opanowujemy następne, i sprawia, że przyswojone elementy oddziałują hamująco (interferująco), przeszkadzają w uczeniu się następnych. Drugi proces hamowania przebiega w kierunku odwrotnym — przyswojenie nowych elementów działa hamująco na utrwalenie poprzednio przyswojonych elementów1. Im dłuzszy jest materiał, tym wyraźniej zachodzą oba te procesy.

Długość materiału ma także pewien wpływ na jego przechowanie.

157

1

Por. rozważania w rozdziale pt. „Pamięć" (s. 19) na temat zapominania i roli w nim interferencji pro- i retroaktywnej.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0086 (14) 176 AKSJOt.IX.IA I lYt/‘.S przez swą pierwszą i najbardziej podstawową relację, któr
skanuj0086 (14) 176 AKSJOt.IX.IA I lYt/‘.S przez swą pierwszą i najbardziej podstawową relację, któr
skanuj0015 (328) •    stosowanie kryterium nagradzania nieprzekraczającego możliwości

więcej podobnych podstron