17196 skanuj005 (2)

17196 skanuj005 (2)



5.    Strategie wykorzystywane w konstruowaniu przekazu PR.......................200

6.    Otoczenie zewnętrzne i wewnętrzne instytucji. Analiza SWOT...............201

Problemy do dyskusji...................................................................................202

Literatura zalecana.....i................................................................... 202

XL ZAGRANICZNE INSPIRACJE DLA EDUKACJI USTAWICZNEJ W POLSCE______________________________...._____________________________204

1.    Polityka oświatowa Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji ustawicznej205

1.1.    Początki polityki oświatowej Unii Europejskiej...........................................205

1.2.    Polilyczno-oświatowe zalecenia Unii Europejskiej................................ 205

1.2.1 Program Edukacja i szkolenie ’ 2010......................................... ...... 207

1.2.2.    Proces Kopenhaski. Założenia i istota Europejskiego Systemu Transferu Punktów Kredytowych dla celów Kształcenia i Szkolenia Zawodowego (ECVET)

.................................................................................................,............................211

1.3. Wybrane programy i inicjatywy edukacyjne Unii Europejskiej..................214

2.    Praktyki wybranych krajów w dziedzinie edukacji ustawicznej...............216

2.1.    Edukacja ustawiczna w Niemczech na tle międzynarodowej polityki

oświatowej...................................... 216

2.1.1    Ewolucja koncepcji edukacji ustawicznej w Niemczech...........................216

2.1.2    Współczesne paradygmaty edukacji ustawicznej w Niemczech................218

2.1.3    Niektóre inicjatywy rządowe na rzecz rozwoju edukacji ustawicznej.......222

2.1.4    Edukacja dorosłych w Niemczech w kontekście edukacji ustawicznej.....223

2.1.5    Krytyka edukacji ustawicznej z niemieckiego punktu widzenia................224

2.1.6. Edukacja ustawiczna z międzynarodowego punktu widzenia...................225

3.    Edukacja ustawiczna w Wielkiej Brytanii................................... 226

3.1.    Brytyjskie ujęcie koncepcji edukacji ustawicznej....................... .*.226

3.2.    Dokumenty konsultacyjne rządu brytyjskiego w zakresie edukacji

ustawicznej.............................................. 230

4.    Realizacja niektórych założeń edukacji ustawicznej we Francji, w Holandii,

Finlandii i Japonii........................................................................... 245

5.    Zalecenia dla edukacji ustawicznej na początku XXI wieku....................248

Problemy do dyskusji..................................................................................250

Literatura zalecana.......................................................................................250

SŁOWNIK TERMINÓW.............................. 252

SPIS SCHEMATÓW, TABEL I WYKRESÓW.................................260

Wprowadzenie

Współcześnie nie trzeba już większości przekonywać, że warto się uczyć, ale tym pilniejsze staje się pytanie: w jaki sposób nauczać i uczyć się, by rozwijać kompetencje potrzebne w różnych dziedzinach życia? Zdajemy sobie sprawę, że nie jest to pytanie ani nowe, ani oryginalne, ale pozostaje ono ciągle aktualne, tak ze społecznego, jak i naukowego punktu widzenia.

W społeczeństwie opartym na wiedzy, do którego aspirujemy, wymagana jest aktywna postawa edukacyjna przez całe życie, by szybko i kreatywnie reagować na zmiany otoczenia. Stąd wynika postulat edukacji ustawicznej, która nowocześnie interpretowana i organizowana obejmuje szeroką praktykę łączącą edukację formalną, pozaformalną i nieformalną, przecinając w poprzek tradycyjne struktury praktyki i teorii pedagogicznej. W ostatnich latach idea ta ewoluuje w kierunku edukacji całożyciowej, akcentując rolę jednostki w tym procesie, co niesie za sobą tak szanse (samorozwoju), jak i zagrożenia (niepodołania wymogom).

Pytanie o nauczenie i uczenie się jest kluczowe dla nauk pedagogicznych. Książka Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego jest ofertą patrzenia na te zagadnienia z punktu widzenia różnych naukowców działających na polu nauki o edukacji dorosłych, tak w Polsce, jak i za granicą, by inspirować do pedagogicznej refleksji wszystkich, dla których edukacja jest zadaniem osobistym i/lub zawodowym.

Niniejsza książka nie jest autorską wizją edukacji dorosłych opartą na jednolitych podstawach teoretyczno-metodologicznych, lecz zbiorem interesujących poglądów, które mogą być wykorzystane w kształceniu andragogicznym.

Pierwsza wersja prezentowanej książki ukazała się w 2005 roku, spotykając się z dobrym odbiorem czytelników, co zaowocowało wyczerpaniem nakładu. Pod wpływem sugestii czytelników oraz Wydawcy - Centrum Kształcenia Ustawicznego - podjęto decyzję o nowym wydaniu - poprawionym, rozszerzonym, w nowej szacie edytorskiej i graficznej.

Autorki zachowały podstawową strukturę książki, tj. podział na jedenaście rozdziałów o tej samej tematyce, co w pierwszym wydaniu książki. Zmiany, jakie wprowadzono, wynikają z faktu, że na przestrzeni trzech lat pojawiła się nowa wiedza na podjęte w książce tematy, Autorki wzbogaciły swój warsztat naukowy i dydaktyczny, co pozwoliło inaczej spojrzeć na analizowane w książce problemy, równie istotne były rozmowy z dotychczasowymi czytelnikami, zaś szczególnie cenne z doradcami CKU Ośrodka Doskonalenia i Doradztwa Zawodowego Nauczycieli w Grudziądzu.

Jak zatem prezentuje się aktualna struktura książki Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego?

7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0119 (19) 130 PHP i MySQL dla każdego Listing 4.22. Wykorzystanie konstruktora do inicjacji pó
skanuj0165 3 I Prosty przykład Istnieje wiele przykładów strategii wykorzystywanych w procesie kszta
skanuj0009 stym: jest konstrukgą, która może zawierać pewne, elementy z realnego świata. Te elementy

więcej podobnych podstron