50805 skanuj0060

50805 skanuj0060



12.    kierować procesem uczenia się w sposób, który zawiera ciągłą diagnozę potrzeb, nieustanny przepływ informacji zwrotnych oraz rozwój zaangażowania w uczenie się,

13.    oceniać doświadczenie edukacyjne ucznia, zarówno w trakcie jego zdobywania, jak i po zakończeniu tego procesu.

Z powyższych rozważań wynika zatem, ,iż sukces ucznia i nauczyciela w dziedzinie samokształceniu zależy przede wszystkim od:

•    właściwego rozumienia istoty procesu samokształcenia przez uczącego się i nauczyciela,

•    posiadania przez ucznia i nauczyciela odpowiednich kompetencji -samokształceniowych u ucznia i szeroko pojętych organizatorskich w zakresie uczenia się u nauczyciela,

•    dobrej współpracy pomiędzy uczniem i nauczycielem w zakresie realizowanego-procesu samokształcenia.

Wsparciem dla pracy nauczyciela może być też fazowy model samokształcenia17, który pomaga określić poziom samokształcenia, ucznia, dostosować do niego styl pracy nauczyciela i metody kształcenia.

Tabela 13: Fazowy model samokształcenia

Stadium

Uczeń

Nauczyciel

Przykład

1

Zależny

Autorytet, trener

Szkolenie z natychmiastową informacją zwrotną ćwiczenią wykład informacyjny; przezwyciężanie oporu, niechęci, niedostatków uczących się

2

Zainteresowany

Motywujący,

przewodnik

Wykład dający impuls do dyskusji kierowanej przez nauczyciela; strategie uczenia się ukierunkowane na cel

3

Zaangażowany

Facylitator (pomocnik grupy, sprawujący kontrolę nad procesem rozwiązywania problemu lub podejmowania wspólnej decyzji)

Dyskusja wywoływana przez nauczyciela, który uczestniczy w niej na prawach równorzędnego uczestnika; seminarium; projekt grupowy

4

Samokształcący

się

Konsultant,

wskazujący

(możliwości)

Praktyki, dysertacje, praca indywidualna lub samokształcenie grupowe

Źródło: Grow Gerald, Teąching Learners to be Self-Directed (tłum. A. Frąckowiak).

17 A. Frąckowiak, Ustawiczne samokształcenie, w: e-mentor, 2005, 5, s. 65-67.

6.    Samokształcenie nauczycieli

Treści samokształcenia nauczycieli wynikają z trzech co najmniej czynników: f. z istoty i właściwości zawodu nauczyciela,

2.    z kierunku przemian i zakresu modernizacji szkolnictwa,

3.    z teorii pedagogicznej, podejmowanych rozwiązań oświatowych oraz zasad polityki kulturalno-oświatowej .

Realizacja treści samokształcenia przez nauczyciela nie jest zadaniem łatwym, co potwierdzają badania nad samokształceniem i doskonaleniem nauczycieli, jakie przeprowadzono w ostatnim 15-leciu. Józef Półturzycki dokonał podsumowania tych badań, formułując następujące wnioski1 2:

•    badania objęły ponad 6 tysięcy nauczycieli, z których 37%-49,7% uczestniczyło w procesie samokształcenia. Od 50% do 63% badanych nie widziało potrzeby podejmowania własnych działań samokształceniowych lub udziału w procesie doskonalenia. 37,2% badanych przez W. Prokopiuka w Białymstoku nie umiało prawidłowo określić celu własnego samokształcenia, a 50% samokształcenia pozazawodowego,

•    badani jako główny powód niepodejmowania własnego doskonalenia podawali ukończenie studiów oraz nieskuteczność form instytucjonalnych doskonalenia, z których najwyżej ocenili studia podyplomowe i zespoły samokształceniowe,

•    zwraca uwagę zbyt skromne wyposażenie nauczycieli w książki przedmiotowe i pedagogiczne, w nowoczesne urządzenia techniczne oraz w komputery, z których korzysta mniej niż 50% badanych,

•    badani są przywiązani do swojego zawodu i nie zamierzają go zmieniać, ale postulują poprawę statusu społecznego i warunków materialnych; żalą się na stosunek do nich władz oświatowych: dyrektorów, metodyków i wizytatorów; nie cenią zbyt wysoko okazywanej pomocy i szukają jej wśród doświadczonych kolegów,

•    badani szczególnie wysoko cenią te rezultaty i wartości, jakie dla rozwoju tego procesu i kompetencji nauczycielskich wnoszą studia w wyższych uczelniach.

7.    Podsumowanie

Wytrwali w dążeniach samokształceniowych mogą liczyć na następujące rezultaty:

•    postępująca autonomizacja i indywidualizacja jednostki,

•    rozwój dyspozycji twórczych,

•    rozwój samodyscypliny i wytrwałości w dążeniach osobowościowych,

145

1

   J. Półturzycki, Samokształcenie i doskonalenie nauczycieli, w: Z. P. Kruszewski (red.), Nauczyciel wobec współczesnych wyzwań edukacyjnych, Warszawa - Płock 2004, s. 48.

2

   Ibidem, s. 43-67.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0060 12.    kierować procesem uczenia się w sposób, który zawiera ciągłą
Obraz?7 20 Podstawy dydaktyki ogólnej planowym i bezpośrednim kierowaniem procesem uczenia się. W ty
88812 skanuj0066 (24) przebiega proces uczenia się takich elementów czynności, jak: realizowane prze
skanuj045d Słuchacze postrzegają cele uczenia się jako własne. 9. Nauczyciel włącza uczących się w p
skanuj0002 8 12. Pojęcie „psychastezji” odnosi się do: (!) a) zahamowania procesów psychicznych 
31003 skanuj0008 18 WIELOZNACZNOŚĆ TERMINU NAUKA Proces uczenia się obejmuje bądź nabywanie wiedzy (
50784 skanuj0072 (23) puterów do nauczania wprowadza nowe jakości do procesu uczenia się, czy też ws
img033 (56) gażować się odpowiednio w proces uczenia się, toteż polecana rozgrzewka może być sposobe
Obrazb3 (2) 3PODSTAWOWE PROCESY UCZENIA SIĘ KI arol Darwin w swojej teorii ewolucji wyjaśnił, w jaki

więcej podobnych podstron