skanuj0060 (3)

skanuj0060 (3)



64 3. Metody badań geografii turyzmu

zwiedzanie i z tego względu interesują go informacje o charakterze ogólnym (układ komunikacyjny, rozwój terytorialny, miejsce koncentracji głównych obiektów wartych zwiedzania i punktów informacji turystycznej). Obok przejrzystego obrazu przestrzennego miasta, dla turysty szczególnie istotny może być wykaz ważniejszych adresów związanych z walorami turystycznymi i zagospodarowaniem turystycznym, krótki opis obiektów itd. W drugim przypadku szczególnie ważna dla turysty jest wielostronność oraz szczegółowość informacji (głównie o obiektach stricte turystycznych, bazie noclegowej i gastronomicznej itp.).

Zdaniem cytowanych autorów zakres treści turystycznych na planach miast powinien obejmować:

•    ogólne informacje o układzie, strukturze i charakterze miasta (np. z uwzględnieniem fizjonomii, głównych faz w rozwoju terytorialnym, funkcji poszczególnych części miasta);

•    elementy pozwalające turyście na dobrą orientację w mieście (np. pełna sieć ulic z ich nazwami, numeracja domów, zaznaczenie charakterystycznych obiektów);

•    informacje o komunikacji i obsłudze komunikacyjnej (z zaznaczeniem tras komunikacji zbiorowej, dozwolonego kierunku ruchu, parkingów, stacji benzynowych itp.);

•    obiekty godne zwiedzania;

•    bazę noclegową (z zaznaczeniem kategorii);

•    bazę gastronomiczną (z zaznaczeniem ich charakteru);

•    inne rodzaje usług (m.in. rozmieszczenie ważniejszych placówek handlowych, banków, biur podróży, punktów informacji turystycznej);

•    tereny i obiekty sportowo-rekreacyjne.

Należy także wspomnieć o niektórych wydawnictwach specjalizujących się w wydawaniu map dla turystów. Od lat na międzynarodowym rynku map turystycznych dominują firmy z Niemiec, Francji i Stanów Zjednoczonych, a ostatnio również z Kanady, Wielkiej Brytanii i Austrii.

Do czołowych wydawnictw kartograficznych w dziedzinie map turystycznych należy bez wątpienia Nelles Verlag (Niemcy, siedziba w Monachium), które specja-1 lizuje się w mapach przeglądowych o różnych skalach (np. mapa Bali 1:180 000 oraz mapa obejmująca Jawę i Małe Wyspy Sundajskie w skali 1:1 500000) poświęconych poszczególnym państwom lub regionom turystycznym i planach miast (seria Nelles Maps), jak również wydaje bogato ilustrowane przewodniki (seria Nelles Guides). Niektóre z przewodników Nelles Verlag są dostępne w polskiej wersji językowej.

Bardzo interesujące mapy proponuje firma Bemdtson & Bemdtson Publica-tion (siedziba w Furstenfeldbriick, Niemcy), która w ostatnich latach zaczęła wy-1 dawać mapy na podkładzie z folii, opracowane dodatkowo tak, aby nie niszczyć I mapy podczas składania (np. Bhutan w skali 1:500 000). Seriami wydawniczy-1


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Geografia turyzmu1 t Mriotly hiulijii geografii i liryzmu zwiedzanie i z lego względu interesują go
skanuj0053 (6) 57 Metody badań geografii turyzmu : nii”, „odreagowania”). Są one czasami bardzo inty
12210 skanuj0054 (5) 58 3. Metody badań geografii turyzmu McAllister, Klett 1976]. Co prawda od jaki
54622 skanuj0053 (6) 57 Metody badań geografii turyzmu : nii”, „odreagowania”). Są one czasami bardz
76131 skanuj0062 (3) 66 3. Metody badań geografii turyzmu Z firm kanadyjskich na uwagę zasługuje Int
skanuj0056 (4) 60 3. Metody badań geografii turyzmu Wartość R = 2,1491 oznacza, że rozmieszczenie
skanuj0058 (3) 62 3. Metody badań geografii turyzmu czno-kulturalnych (historyczne, zabytki architek

więcej podobnych podstron