skanuj0421

skanuj0421



I różne typy portfeli. Modele portfeli projektów badawczych mają wiele cech wspólnych z modelami portfeli technologicznych, gdyż model projektów I dotyczy badań nad nowymi technologiami.

Wszystkie modele portfelowe, a więc portfela produktów, rynków, I technologii oraz projektów badawczych, zbudowane są na tej samej za-I sadzie. Z jednej strony (pierwszy wymiar modelu) ocenie podlega stopień I atrakcyjności inwestycyjnej rozwoju poszczególnych produktów (grupy I produktów), rynków, technologii czy projektów, a z drugiej & zdolność I danej firmy do skutecznej realizacji rozwoju danego produktu, rynku, I technologii czy projektu (drugi wymiar modelu). W ten sposób otrzymujemy I dwuwymiarowy model, którego jeden wymiar dotyczy otoczenia (atrakcyj-I ność inwestycyjna), a drugi zasobów i umiejętności firmy (zdolność do I skutecznej realizacji rozwoju poszczególnych opcji).

Ogólnie więc wszystkie modele portfolio są modelami dwuwymiarowy-I mi, gdyż kojarzą dwie podstawowe determinanty wyboru strategii, a więc I otoczenie oraz zasoby firmy. Natomiast metody oceny atrakcyjności inwe-I stycyjnej rozwoju mogą być jedno- lub wielowymiarowe. Podobnie metody I oceny zdolności firmy do skutecznej realizacji poszczególnych opcji. Problem wymiarów może być rozpatrywany także w odniesieniu do zmiennych strategicznych (strategii) tego modelu, a więc portfeli (struktur). /. tego I punktu widzenia można mówić o modelach portfelowych mońostruktural-I nych, tj. ujmujących jedną strukturę (produkcji, rynków, technologii lub I projektów), oraz o modelach wielostrukturalnych ujmujących dwie (ha I przykład strukturę produkcji oraz technologii lub produkcji oraz rynków I zbytu) lub więcej struktur. Klasyczne modele portfelowe są modelami dwuwymiarowymi, monostrukturalnymi o jednowymiarowej ocenie atrakcyjnoś-I ci oraz zdolności (model BCG) lub wielowymiarowej ocenie atrakcyjności I oraz zdolności (modele produkcyjne McKinseya, A.D. Little, modele I portfela technologicznego).

Model portfelowy ujmujący struktury produktów oraz technologii I opracowała fimia A.D. Little na początku lat dziewięćdziesiątych. Ta sama I firma zaproponowała również wielowymiarowy model portfelowy projektów I badawczych. Inspirując się tymi modelami, opracowano wielowymiarowe I modele dotyczące portfeli produkcyjnych1 2.

Modele portfela produktów zbudowano przy założeniu, iż struktura I produkcji odgrywa decydującą rolę w rozwoju przedsiębiorstwa, stanowi I zatem wiodącą zmienną strategiczną. Przyjmuje się założenie o addytywnym

139

1

   Ph. Roussel, K. Saad, T. Erickson, Third Generation R&D ~ Managtng the Link to Corpomte Strategy, Harvard Business School Press, Boston 1991; Strategor, Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa 1999, s. 151-154.

2

   Por. J.M. Rybicki, Wielowymiarowy model analizy portfelowej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000, s. 105-144.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
skanuj0421 I różne typy portfeli. Modele portfeli projektów badawczych mają wiele cech wspólnych z m
skanuj0420 krewnej) oraz portfele niepowiązane (o dywersyfikacji niepokrewnej), tj. niepowiązane ani
39560 skanuj0420 krewnej) oraz portfele niepowiązane (o dywersyfikacji niepokrewnej), tj. niepowiąza
Jaki jest procent nakładu pracy na różne typy planowanych testów? Ile (procentowo) projektów spełnia
39560 skanuj0420 krewnej) oraz portfele niepowiązane (o dywersyfikacji niepokrewnej), tj. niepowiąza

więcej podobnych podstron