31158 Skan1

31158 Skan1



UWAGI ADAPTUJĄCEGO

PPAC jest użytecznym narzędziem w ocenie postępu w zakresie umiejętności społecznych (kompetencji społecznej) dzieci, młodzieży i dorosłych, zwłaszcza z głębokim upośledzeniem umysłowym, a równocześnie programem społecznej rehabilitacji. Stopień trudności zadań jest na poziomie normalnego rozwoju trzyletniego dziecka. PPAC poza wersją angielską posiada wersję amerykańską, francuską, niemiecką, flamandzką, szwedzką oraz prezentowaną tu polską. W naszym kraju metody PAC (PPAC, PAC-1, PAC-2 i skala PAS) zostały opublikowane, za zgodą autora wersji oryginalnej i autora opracowania polskiego, przez Centralny Ośrodek Metodyczny MEN (Nowowiejska 4, Warszawa).

Podręcznik PPAC dotyczy tylko części zagadnień, które H. C. Gunzburg porusza w PAC Manuał. Są to zagadnienia, których znajomość jest nieodzowna do tego, by można było prawidłowo stosować Inwentarz PPAC. Nie jest to tylko tłumaczenie. Niektóre zadania wymagały adaptacji uwzględniającej odmienność warunków polskich i angielskich. Np. „przekręca gałkę w drzwiach" nie odnosi się na ogół do naszych warunków, a zastąpienie tego przez „naciska klamkę w drzwiach" zmieniłoby stopień trudności zadania. Tego typu zadania należało zmodyfikować. Są one oznaczone w polskiej wersji skrótem „adapt."

WPROWADZENIE

PPAC obejmuje pierwsze etapy społecznego rozwoju dziecka normalnego do mniej więcej trzeciego roku życia, ale może służyć do oceny umiejętności społecznych osób upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Zadania zawarte w Inwentarzu PPAC, bazują na prawidłowościach rozwojowych stwierdzonych przez Buehlera, Gesella, Illingwortha. Prawidłowości te są jasne same w sobie i niewiele będzie sytuacji, w których mogłyby zajść trudności ze zrozumieniem treści zadań Inwentarza opartych na tych prawidłowościach.

Podręcznik PPAC jest wobec tego stosunkowo krótki, niektóre tylko zadania mogą budzić wątpliwości i tylko te wymagają szerszych objaśnień.

PPAC jakkolwiek nawiązuje do prawidłowości pierwszych trzech lat rozwoju dziecka normalnego, może być stosowany dla osób z głębokim upośledzeniem umysłowym do lat 13-14 lub starszych.

Doświadczenie w zakresie stosowania różnych formularzy PAC (tzn. PPAC, PAC-1, PAC-2) ułatwi wychowawcy wybranie w konkretnym przypadku najodpowiedniejszego Inwentarza. Jeżeli badany uzyska w PPAC mało zróżnicowane wyniki, dlatego że zadania PPAC okazały się dla niego za łatwe, to można się spodziewać, że wyniki staną się zróżnicowane, gdy zastosujemy PAC-1 lub PAC-2. Zadania zawarte w PPAC dotyczą umiejętności podstawowych, wyjściowych, czyli tych, które najwcześniej zostały nabyte. Zadania zaś PAC-1 i PAC-2 są nie tylko trudniejsze, ale także zakresowe szersze. Dlatego dany formularz nie może być stosowany do wszystkich osób. Ponadto każdy formularz stanowi zbiór zadań wzajemnie od siebie niezależnych, stwarzając w ten sposób możliwość dużego zróżnicowania wyników. Wprawdzie różnice w wynikach globalnych uzyskiwanych przez poszczególnych badanych nie są duże, ale mogą one wyraźniej wystąpić w zakresie poszczególnych działów i ich części PPAC. Dlatego ocena umiejętności badanego dokonana tylko w odniesieniu do średniej globalnej jest niewystarczająca. Należy analizować wyniki każdego działu i każdej części PPAC, ponieważ takie analizy mogą przyczynić się do lepszego rozumienia osiągnięć i braków wychowanka oraz podpowiedzieć, co konkretnie należy uczynić lub zmienić dla poprawienia efektywności procesu społecznej rehabilitacji.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
filary UE skan I Filar II Filar III FSar Wspólnoty Europejskie Polistyka zagraniczna Sprawy wewnętr
image016 3 Skan Mojego Komputera anulowano Wyniki skanowaniaNie znaleziono wirusa!
image017 3 Skan rozpoczęty 17/06/04 19:57:50 Skan: Pop-up menu Skan zakończony 16/06/04 15:43:33 Sk
Skan1 I.X Metoda pracy Krupowej Metody pracy Krupowej w pracy socjalnej zostały powszecwl wprowadz
Skan1 (6)

więcej podobnych podstron