19760 Skan1

19760 Skan1




'I.X Metoda pracy Krupowej

Metody pracy Krupowej w pracy socjalnej zostały powszecwl wprowadzane w połowie lat sześćdziesiątych w związku z rozwoź podejść systemowych w terapii rodzin i grup, jednakże prekursort"|aaev socjalnej z grupą liyla flara A. Itaiser, która już w 192") opracowała lisie zasad pracy z tego typu grupą27. Można sądzić że rozwoju metody grupowej przyczyniło siy także aplikowanie podeiśei unkcjonalnego w pracy z przypadkiem oraz związany z tym rozwń^

en<3* (™tytuą...............    określone rodzaje świadczeń, ushiH

i poradnictwa na rzecz określonych grup klientów i klas icli próbie! mew. W polskiej pedagogice społecznej i teorii pracy socjalnej metode grupową upowszechnił i zaadoptował Aleksander Kamiński.

Definicjo metody grupowej

YWdlu;: A lv.mnn-.itd-,-o grupowa metoda pracy socjalnej, a tak-7A; w.V‘*howawrzrj lo sposob organizacji procesu pomocy (lub wychowa-ma'’ w kl,,,v,n ^pracownik soąjalny (pedagog) ma przed sobą zespolony    U' i,ul'" "l.imr (problem) zbiór osób; wiąże go nie tylko

<lmlT* ......golnymi członkami tej zbiorowości [...], ale i umiejęt-

"n:'r P,,z‘‘wocIzommi lub przodowania w grupie i takiego oddziaływania M;i    nl,v :ihi,/.V zadań i zwyczajów sugerowanych przez wy

chowawcę (pracownika aocjalnogo) - stał nie tylko on, lecz także

I^‘linieją la podkreśla istotną rolę pedagoga (p' a< owndta ior|.iInogo) w organizacji pracy z grupą.

A,,m 1,1 111 1 1 Ul,‘" Chftrlea I). Garvin opiera rozumienie pracy ((lupową) na f\inkqji prowadzącego grupę. „Prowadzący grupę musi IKOncontmwm się na pomaganiu uczestnikom grupy w staniu się v '"o. ", wzajemnej pomory. Według niego głównym źródłem pomocy <Mi'    K»“py są inni, indywidualnie i zbiorowo [...],

,,, i,rv <•' "powoj jest przyswojenie członkom tej idei i urucho-1,1,1 "" w /pupir w/ajomnoj pomocy”20.

' ') 1    ' n" ‘"•"••IK'oui> Work ITocchs, w The Social Group Work Method

m ..... m/ W, Hf, /', iiinihnn. < iii i li iiIiiiii ,Siudy, XI, Nowy .lot k l!).r>7

A KhHIIiihIP, 1'iiiikij,peihipoplki , n 2(>H 2(>!»

•' "injjnliilł i -W,fif ti/HHeu ,r /i,-,wy socjalnej, w: Pedagogika spolecz-** a.lim ,, nil. 11 > 11 i m |, ix| ilflinii|i odwołuje hiq do źródeł oryginalnych -|!)M,    Work, II od., Prontice-Hall, Englewood Cliffs

Wielu teoretyków współczesnej teorii pracy socjalnej na Zat bodzi( [iromenduje wciąż aktualną definicję pracy grupowej, którą sio. nu. Wała w 1963 r. Gisela Konopka. „Socjalna praca grupowa jest me ha pracy socjalnej, która pomaga jednostkom wzbogacę ich funkcjo Wanię społeczne poprzez celowe doświadczenia grupowe i radzie jbie bardziej efektywnie z ich osobistymi, grupowymi, czy społeczny

problemami”30.    ......

■j Angielski autor Allan Brown proponuje, aby wzbogacę tę <1.1. leję o sformułowanie, iż „praca grupowa stwarza kontekst, w którym *dnostki pomagają sobie nawzajem i może dawać jednostkom jak ^upom możność wpływu i zmian w zakresie problemów osobistych, frupowych, organizacyjnych i społecznych”31.

I praca z grupą jest metodą łagodzenia i eliminowania przeszkód |a drodze interakcji społecznej oraz osiągania społecznie pożądanych ęęelów. Według G. Konopki, celem pracy z grupą josl podmesiemo lakości życia w grupie, zróżnicowanego zgodnie z jej poi rzebami, % pracownik socjalny zawsze ma do czynienia z konkretnym, rzoczy ilastym kontekstem stosunków międzyosobowych niezależnie od togo, |ęzy pracuje z grupą środowiskową, czy kliniczną. Chcąc zastosować fzasadę indywidualizacji w pracy grupowej, pracownik aocjnlny powi ^nien mieć świadomość, że chociaż grupa stanowi calom*, me wolno itracić z pola widzenia jednostki. Praktyka pracy z grupom, wskazuje, *£e zwykle nie ma dychotomii między jednostką a grupą . - < Mnoslka może realizować swój potencjał oraz poczucie własnej wa.losc. tylko przez uczestnictwo. Dzięki przynależności do grupy zapewni i 'ulm I bezpieczeństwo, a także przyjmuje odpowiedzialność za "u.y. h w m i mach stosunków grupowych i przez nie32. Grupa stanów, speeyl.. my f kontekst odniesienia porównawczego, w którym także naalępiiM !•■<»

I cesy identyfikacji. G. Konopka podkreśla także, że „pi.u .. l.' "r ' r

I podejściem świadomie skierowanym na pełniejszy rozw.......... (I .

j w jej relacji do grupy”.

Pracownik socjalny (pedagog), pracujący z grupą, wyko.zyslujc : swoją znajomość organizacji i funkcjonowania grupy do wywarem wpływu na funkcjonowanie i przystosowańie jodnoHtki oddziałując bezpośrednio na grupę, odpowiednio ją organizując i prowadząc, pro cownik socjalny (pedagog) pośrednio wywiera wpływ na hmk. jonowa nie i przystosowanie jednostki.

30    Tamże, s. 245.

31    A. Brown, Groupwork, II ed., Gowor, Aldershot l!)H4, n

32    r a Skidmore, M.G. Thackeray, Wprowadzenie do pracy soejalnei

M7



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
filary UE skan I Filar II Filar III FSar Wspólnoty Europejskie Polistyka zagraniczna Sprawy wewnętr
image016 3 Skan Mojego Komputera anulowano Wyniki skanowaniaNie znaleziono wirusa!
image017 3 Skan rozpoczęty 17/06/04 19:57:50 Skan: Pop-up menu Skan zakończony 16/06/04 15:43:33 Sk
Skan1 I.X Metoda pracy Krupowej Metody pracy Krupowej w pracy socjalnej zostały powszecwl wprowadz
Skan1 (6)

więcej podobnych podstron