KRYTERIA
I. OBSŁUGIWANIE SIEBIE (Self-Hełp)
1) Jedzenie
Zadanie to można zaliczyć, jeśli dziecko sprawnie ssie pokarm, nie dopuszczając, by mleko wyciekało z kącików ust.
2. Wykazuje rozpoznanie pokarmu, a
Zaliczamy, jeżeli dziecko sięgając po butelkę, w której rozpoznaje swój pokarm, wykazuje np. wzrastające podniecenie.
18. Składa usta na przyjęcie pokarmu, b
Dziecko wykonuje ruchy ust, gdy widzi pokarm. Zaliczamy tym bardziej u dziecka starszego, które może być karmione łyżeczką albo już je samo.
19. Przyjmuje półstałe pokarmy z łyżki, b
Zaliczamy, jeżeli dziecko przyjmuje pokarm przy pomocy łyżki, musi być zdolne do potknięcia go i nie dopuścić do wyciekania z ust. Powinno ponadto być zdolne spożyć pokarm (kompot) zawierający jakiś owoc.
37. Posługuje się palcami przy jedzeniu, ale nie żuje. c
Dziecko posługuje się palcami, by pokarm donieść do ust, ale ssie go raczej, niż żuje. Zaliczamy tym bardziej, jeśli żuje.
3 8. Trze łyżką po talerzu i wkłada j ą do ust, by j ą oblizać, c
Dziecko niekoniecznie musi wkładać do buzi pokarm. Wystarczy, że w tym celu podnosi rękę z łyżką do ust. Chodzi o to, czy dziecko wie, jak posługiwać się łyżką. Zaliczamy tym bardziej, jeśli dziecko jest w stanie podać sobie łyżką pokarm do ust.
56. Żuje biszkopty, lekkie ciastka itp. d
Zaliczamy, jeśli dziecko jest w stanie raczej żuć, niż ssać taki pokarm.
57. Przygotowuje (obiera, rozwija) jakiś stały pokarm, gdy on tego wymaga, d
Dziecko musi być w stanie rozwinąć cukierek, (obrać banan), nie próbując go jeść bez przygotowania. Na tym poziomie powinno rozróżniać pomiędzy tym, co jest do jedzenia, a co należy wyrzucić.
58. Używa łyżki (choć może rozlać trochę pokarmu), d
Zaliczamy, jeśli odpowiednio przygotowany pokarm dziecko je łyżką bez większej pomocy.
76. Trzyma filiżankę i pije z niej samodzielnie, nie rozlewając, c
Można tu dopuścić możliwość przypadkowego rozlania, ale dziecko na ogół powinno być w stanie podnieść filiżankę i pić z niej. Powinno umieć wziąć ją, gdy pragnie pić, bezpiecznie odstawić.
Pokarm może być przygotowany i pokrajany tak, że można go jeść łyżką, lecz gdy talerzyk z pokarmem został podany, dziecko winno jeść bez pomocy. Można dopuścić, że zdarzy mu się coś zabrudzić.
106. Używa widelca bez trudności (pokarm powinien być pokrojony i przygotowany), f Zaliczamy także wtedy, gdy pokarm jest pokrojony, przygotowany, dziecko jednak musi posługiwać się widelcem . choćby przystosowanym dla niego).