Skan2 (9)

Skan2 (9)



gał osobnych przystawek dla zasilania, nierzadko ze specjalnymi układami przeciwzakłóceniowymi.

Uzyskanie dobrych rezultatów odbioru radiowego w samochodzie wymaga od kierowcy nieco szerszej znajomości spraw z tym związanych. Zostaną one tu omówione w sposób praktyczny, od rodzajów zakłóceń poczynając, poprzez przegląd różnych środków przeciwzakłóceniowych, na omówieniu źródeł powstawania poszczególnych zakłóceń w różnych miejscach instalacji elektrycznej pojazdu i na sposobach przeciwdziałania im kończąc.

Rodzaje zakłóceń

Jeśli przyjmiemy założenie, ze nadwozie stanowi pewien rodzaj przestrzeni zamkniętej, to łatwo będzie nam rozgraniczyć dwa rodzaje wytwarzanych zakłóceń elektrycznych radiowego odbioru w samochodzie. Wyróżnia się więc:

•    zakłócenia strefy zewnętrznej, odbierane przez radioodbiorniki samochodów przejeżdżających obok tego źródła,

•    zakłócenia strefy wewnętrznej, zakłócające odbiór radiowy w danym samochodzie.

Instalacja elektryczna z usuniętymi zakłóceniami strefy wewnętrznej jest na ogół instalacją nie powodującą zakłóceń strefy zewnętrznej.

Zakłócenia strefy zewnętrznej. Fale elektromagnetyczne o częstotliwościach 0,1-30 MHz powstają w wyniku działania instalacji zapłonowej wysokiego napięcia. Mają one właściwości rozchodzenia się również na zewnątrz pojazdu i to w taki sposób, że mogą zakłócać działanie instalacji radiowych w innych pojazdach. znajdujących się w odległości do 10 m, a nawet i dalej.

Z tych względów zobowiązano producentów samochodów do stosowania przez fabryki samochodów postawowych urządzeń, których zadaniem jest uniknięcie zakłócenia odbioru w innych samochodach. Ponieważ źródłem takich zakłóceń jest instalacja zapłonowa, stosuje się na drodze przepływu prądu wysokiego napięcia specjalne rezystory tłumiące lub przewody zapłonowe o specjalnej budowie, mające właściwości tzw. rozłożonej rezystancji Zapobiega to dosyć skutecznie rozchodzeniu się fal zakłócających na zewnątrz pojazdu. Ponadto, w niektórych nowych

Rys. 81 Zakłócenia strefy zewnętrznej promieniują na zewnątrz pojazdu i są odbierane przez instalację radiową innych pojazdów w odległości 10 • więcej metrów

pojazdach stosuje się dodatkowo wykładziny przedziału silnikowego, składające się z warstw folii metalowej mającej właściwości izolacji cieplnej a jednocześnie tłumiące zewnętrzne promieniowania elektromagnetyczne.

Samochód wyposażony fabrycznie w takie urządzenia przeciwzakłóceniowe nie zakłóca odbioru radiowego w innych pojazdach, może jednak nie mieć innych urządzeń przeciwzakłóceniowych, potrzebnych do dobrego odbioru radiowego w tym właśnie samochodzie. Do tego będą potrzebne urządzenia do odkłócania samego wnętrza pojazdu.

Zakłócenia strefy wewnętrznej. Fale elektromagnetyczne powstające ubocznie podczas działania różnych urządzeń instalacji elektrycznej niskiego napięcia nie powodują, w zasadzie, zakłóceń odbioru radiowego na zewnątrz, jednak powodują zakłócenia w działaniu radioodbiornika i jego instalacji wewnątrz nadwozia.

Usuwanie tego rodzaju zakłóceń odbywa się wprawdzie zgodnie z ustalonymi ogólnie zasadami, jednak często musi być indywidualizowane w zależności od stanu technicznego samochodu, czułości użytego radioodbiornika i odbieranych zakresów fal. Tak np. wystarczający zestaw urządzeń przeciwzakłóceniowych dla radioodbiornika z zakresem fal D, S i K może okazać się niepełny dla samochodu z radioodbiornikiem mającym również zakres fal UK.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
filary UE skan I Filar II Filar III FSar Wspólnoty Europejskie Polistyka zagraniczna Sprawy wewnętr
image016 3 Skan Mojego Komputera anulowano Wyniki skanowaniaNie znaleziono wirusa!
image017 3 Skan rozpoczęty 17/06/04 19:57:50 Skan: Pop-up menu Skan zakończony 16/06/04 15:43:33 Sk
Skan1 I.X Metoda pracy Krupowej Metody pracy Krupowej w pracy socjalnej zostały powszecwl wprowadz
Skan1 (6)

więcej podobnych podstron