57742 Skan4

57742 Skan4



3) Toaleta i mycie się

22. Używa nocniczka lub krzesełka, gdy jest w nim umieszczone    b

Dziecko czyni to przynajmniej raz dziennie. Oczywiście zależy to od tego, jak często się je posadzi, ale ważne jest, by dziecko wiedziało do jakiego celu służy nocnik.

41.    Na ogół regularnie załatwia swoje potrzeby fizjologiczne    c

Swoim zachowaniem sygnalizuje, że powinno być posadzone na nocniku. Zaliczamy tym bardziej, jeśli radzi sobie z tym samodzielnie.

61.    Ma ustalone pewne regularności w ciągu dnia i oczekuje odpowiedniej chwili,

by pójść do toalety,    d

Zalicza się, gdy dziecko opanowało pewną kontrolę do tego stopnia, że może poczekać kilka minut zanim się je posadzi.

62.    Sygnalizuje, gdy jest mokre lub brudne,    d

Dziecko daje znać, że jest mokre albo brudne, co oznacza, że wie, iż należy temu zaradzić.

80.    Kontroluje oddawanie moczu w ciągu dnia, lecz musi chodzić dość często,    e

Zaliczamy, jeżeli dziecku uda się być suchym w ciągu dnia. Kontrola i wysadzani może

być z jego inicjatywy lub matki. Chodzi o to, żeby się nic moczyło w jak najdłuższym okresie czasu.

81.    Wyćwiczony w sprawach toalety z przypadkowymi odstępami,    e

Zaliczamy, jeśli dziecko opanowało już swoje potrzeby fizjologiczne, kiedy się nie brudzi i nie moczy. Moczenie nocne nie wchodzi tutaj w rachubę. Mogą się zdarzyć w ciągu dnia przypadkowe odstępstwa, ale dziecko jest w stanie opanować się.

110.    Mówi, że chce iść do toalety albo idzie samo.    f

Dziecko ma zwyczaj zwrócić uwagę słowem lub gestem, ze musi wyjść, albo o to prosi. Chodzi o to, że dziecko robi świadomy wysiłek, żeby nie dopuścić do wypadku zanim dorosły zda sobie sprawę z tego, że taki wypadek jest bliski.

111.    Siada na normalnym sedesie,    f

Korzysta z normalnego sedesu bez specjalnej pomocy i nie' potrzebuje już nocniczka lub specjalnego sedesu.

112.    Potrzeby toaletowe załatwia samodzielnie z wyjątkiem wycierania się.    f

Zaliczamy, kiedy nie potrzebuje pomocy, chyba tylko dla wytarcia się. Samo umie

odpowiednio się rozebrać i ubrać.

113.    Wyciera (suszy) ręce dokładnie i bez pomocy,    f

Zaliczamy jeżeli dziecko:

a)    samo wyciera ręce korzystając z ręcznika, który można mu przygotować.

b)    wyciera dokładnie, również pomiędzy palcami.

4) Ubieranie się

42.    Współpracuje biernie, gdy jest ubierane,    c

Nic sprzeciwia się, pozwala np. włożyć ręce w otwory rękawów itp.

63.    Wyciąga ramiona lub nogi, kiedy jest ubierane,    d

Wyciąga ręce przy wkładaniu ubrania lub nogę przy wkładaniu skarpety albo buta.

82.    Pomaga przy ubieraniu go.    e

To już jest krok dalszy poza prostym współdziałaniem w postaci wyciągania ramion lub nóg w czasie ubierania.

Dziecko musi:


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
filary UE skan I Filar II Filar III FSar Wspólnoty Europejskie Polistyka zagraniczna Sprawy wewnętr
image016 3 Skan Mojego Komputera anulowano Wyniki skanowaniaNie znaleziono wirusa!
image017 3 Skan rozpoczęty 17/06/04 19:57:50 Skan: Pop-up menu Skan zakończony 16/06/04 15:43:33 Sk
Skan1 I.X Metoda pracy Krupowej Metody pracy Krupowej w pracy socjalnej zostały powszecwl wprowadz
Skan1 (6)

więcej podobnych podstron