3) Toaleta i mycie się
22. Używa nocniczka lub krzesełka, gdy jest w nim umieszczone b
Dziecko czyni to przynajmniej raz dziennie. Oczywiście zależy to od tego, jak często się je posadzi, ale ważne jest, by dziecko wiedziało do jakiego celu służy nocnik.
41. Na ogół regularnie załatwia swoje potrzeby fizjologiczne c
Swoim zachowaniem sygnalizuje, że powinno być posadzone na nocniku. Zaliczamy tym bardziej, jeśli radzi sobie z tym samodzielnie.
61. Ma ustalone pewne regularności w ciągu dnia i oczekuje odpowiedniej chwili,
Zalicza się, gdy dziecko opanowało pewną kontrolę do tego stopnia, że może poczekać kilka minut zanim się je posadzi.
62. Sygnalizuje, gdy jest mokre lub brudne, d
Dziecko daje znać, że jest mokre albo brudne, co oznacza, że wie, iż należy temu zaradzić.
80. Kontroluje oddawanie moczu w ciągu dnia, lecz musi chodzić dość często, e
Zaliczamy, jeżeli dziecku uda się być suchym w ciągu dnia. Kontrola i wysadzani może
być z jego inicjatywy lub matki. Chodzi o to, żeby się nic moczyło w jak najdłuższym okresie czasu.
81. Wyćwiczony w sprawach toalety z przypadkowymi odstępami, e
Zaliczamy, jeśli dziecko opanowało już swoje potrzeby fizjologiczne, kiedy się nie brudzi i nie moczy. Moczenie nocne nie wchodzi tutaj w rachubę. Mogą się zdarzyć w ciągu dnia przypadkowe odstępstwa, ale dziecko jest w stanie opanować się.
110. Mówi, że chce iść do toalety albo idzie samo. f
Dziecko ma zwyczaj zwrócić uwagę słowem lub gestem, ze musi wyjść, albo o to prosi. Chodzi o to, że dziecko robi świadomy wysiłek, żeby nie dopuścić do wypadku zanim dorosły zda sobie sprawę z tego, że taki wypadek jest bliski.
111. Siada na normalnym sedesie, f
Korzysta z normalnego sedesu bez specjalnej pomocy i nie' potrzebuje już nocniczka lub specjalnego sedesu.
112. Potrzeby toaletowe załatwia samodzielnie z wyjątkiem wycierania się. f
Zaliczamy, kiedy nie potrzebuje pomocy, chyba tylko dla wytarcia się. Samo umie
odpowiednio się rozebrać i ubrać.
113. Wyciera (suszy) ręce dokładnie i bez pomocy, f
Zaliczamy jeżeli dziecko:
a) samo wyciera ręce korzystając z ręcznika, który można mu przygotować.
b) wyciera dokładnie, również pomiędzy palcami.
4) Ubieranie się
42. Współpracuje biernie, gdy jest ubierane, c
Nic sprzeciwia się, pozwala np. włożyć ręce w otwory rękawów itp.
63. Wyciąga ramiona lub nogi, kiedy jest ubierane, d
Wyciąga ręce przy wkładaniu ubrania lub nogę przy wkładaniu skarpety albo buta.
82. Pomaga przy ubieraniu go. e
To już jest krok dalszy poza prostym współdziałaniem w postaci wyciągania ramion lub nóg w czasie ubierania.
Dziecko musi: