48299 Skan41

48299 Skan41



12 /. Seminarium w szkole wyższej

i przy zachowaniu szacunku dla ustalonych zasad co do liczebności studentów w grupie.

3. Formy pracy seminaryjnej

Zajęcia seminaryjne, wobec pewnych określonych i odmiennych celów dydaktycznych, różnią się w sposób zasadniczy od innych form dydaktyki akademickiej. Różnią się także między sobą, ponieważ sposoby ich prowadzenia zależą nie tylko od samego prowadzącego, jego temperamentu, zaangażowania, pozycji naukowej, pasji badawczej. W równym albo jeszcze większym stopniu zależą od samych uczestników seminarium, od ich motywacji, zdolności, odpowiedzialności. Efekty tego są najbardziej widoczne w referatach przygotowywanych przez samych studentów.

Referatem nazywa się zwykle pisemne opracowanie określonego zagadnienia w celu przedstawienia go w grupie. Pisanie referatów — jak zauważa Z. Pietrasiński — uczy wnikliwie i krytycznie czytać, porządkować i podsumowywać zgromadzone wiadomości, wyrażać myśli w formie pisemnej i ustnej precyzyjnie i jasno, wyrabia samodzielność w zdobywaniu wiedzy i w myśleniu. Stanowi bowiem pierwszy, wstępny etap samodzielnej pracy twórczej1. Inaczej mówiąc, referat powinien wskazywać na oczytanie studenta, umiejętność samodzielnego myślenia i umiejętne operowanie właściwą terminologią, symbolami itp.2.

Referaty mogą mieć bardzo różny stopień trudności. W pracach seminaryjnych najłatwiej jest wyróżnić referaty sprawozdawcze, porównawcze i porównawczo-krytyczne. W pewnym przybliżeniu można powiedzieć, że charakteryzują one trzy rodzaje zajęć seminaryjnych, jakie wyróżnia się z uwagi na stan zaawansowania prac dyplomowych studentów: seminaria ćwiczeniowe, referatowo-dyskusyjne i konsultacyjne.

W referatach sprawozdawczych przedstawia się słuchaczom jednego autora i jego poglądy na określone zagadnienia albo całą treść wybranej książki lub mniejszej publikacji3. W takim referacie zamieszcza się dane bibliograficzne, informację o autorze, literaturę i źródła, na których oparł się autor publikacji, przedstawia się metodę badawczą przez niego zastosowaną, konstrukcję pracy oraz oczywiście jej treść4.

Pisanie referatów sprawozdawczych, poza poznawaniem literatury, uczy najbardziej podstawowych umiejętności, dotyczących tak zasad pisania, jak i redagowania tekstów naukowych. Jest oczywiste, że pewnego doświadczenia, a zatem i wielu ćwiczeń, wymagają np.: umiejętne sporządzanie not bibliograficznych, dzielenie tekstu na ustępy czy przedstawianie cudzych poglądów.

W referatach sprawozdawczych mogą oczywiście znaleźć się też własne uwagi o walorach i mankamentach omawianej publikacji. Czasami pomagają w tym opublikowane recenzje omawianego dzieła, czasami warto sięgnąć do innych prac na ten sam lub podobny temat. Zawsze jednak trzeba umieć odróżniać elementy ważne od mniej istotnych. Unikać też należy kompilowania referatu z fragmentów przeczytanych tekstów, bez pewnej myśli przewodniej i bez zrozumienia sensu wykorzystywanych pojęć. Niezbędne jest zatem sięganie przynajmniej do opracowań ogólnych i słownikowych. W swej ambitniejszej postaci referaty sprawozdawcze stają się więc referatami sprawozdawczo-krytycznymi.

Za bardziej zaawansowane uważa się referaty porównawcze i po-równawczo-krytyczne. Wymagają poznania obszerniejszej literatury. Ich przedmiotem jest już wybrane zagadnienie lub problem, a nie mniej lub bardziej samodzielne przedstawienie określonej publikacji. Referaty takie wymagają planu tworzonego w sposób właściwy dla bardziej rozbudowanych opracowań. Niezbędne są także: pewna samodzielność i umiejętności metodyczne, związane z klasyfikowaniem i wykorzystywaniem gromadzonych materiałów. Niektóre z tych referatów mogą zawierać pierwiastki typowe dla pracy twórczej w postaci syntezy i oceny stanu wiedzy w jakiejś kwestii5.

Referowane przez starszych seminarzystów rozdziały prac dyplomowych mają oczywiście charakter porównawczo-krytyczny, a zajęcia, na których są przedstawiane, są już seminariami o charakterze konsultacyj-

1

   Z. Pietrasiński: Sztuka uczenia się. Warszawa 1962, s. 80.

2

   J. Rudniański: Uczelnia i ty. Technologia pracy umysłowej, Warszawa 1987, s. 121.

3

   Tak charakteryzuje ten rodzaj referatów W.P. Zaczyński: Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995, s. 30.

4

   Tak strukturę tych referatów rysuje J. Orczyk: Zarys metodyki pracy umysłowej, Warszawa 1984, s. 68.

5

   Z. Pietrasiński: Sztuka uczenia się..., s. 81, 82.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Skan41 12 /. Seminarium w szkole wyższej i przy zachowaniu szacunku dla ustalonych zasad co do licz
14603 Skan43 16 I. Seminarium w szkole wyższej i poprawnych językowo. Jak przeczytamy w jednym z pr
56626 Skan42 14 I. Seminarium w szkole wyższej nym. Pamiętać trzeba, że takie referaty stanowią fra
skanuj0062 bmp 12 I. Seminarium w szkole wyższej minarium w początkowym okresie zająć, za zgodą obu
54903 Skan38 10 I. Seminarium w szkole wyższej Zajęcia te nazywa się bardzo różnie: proseminariami,
skanuj0061 bmp 10 /. Seminarium w szkole wyższej nazywa się bardzo różnie: proseminariami, seminaria
4.    Przy setkach, tysiącach, milionach, itd. nie dodajemy -s do liczebnika, np.: 3
22447 Skan4 (2) /’ Rys. 14 ANL (przy podłączeniu układu eliminacji zakłóceń na stałe). Kolejnym, cz
skan4 92 122 123 124 6,0 6,0 6,0 6,0 III 10 11 12 13 30 31 47 48 49 50 51 68 69 70 2,8 1,5 1,7 1,
Skan42 256 Zakazana archeologia - ukryta historia człowieka Ilustracja 12.5. Bs lew): Czaszka aunky
roku życia albo w przypadku gdy uczy się w szkole lub szkole wyższej do ukończenia przez nią 25 roku

więcej podobnych podstron