42693 Skrypt PKM 1 00048

42693 Skrypt PKM 1 00048



96

cd. tahł 3 4

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

32

38

6

29,4

33

0,15*

a.4

0,3

1.0

36

42

7

33,5

3.01

1.02

0.4

03

1.0

42

48

8

39.5

2,91

2,57

a.4

03

1,0

fi

46

54

9

42,7

4.1

0.86*

03

0.5

1.3

52

60

10

48.7

4.0

2,44

0.5

0.5

13

56

65

10

4.74

23

0,5

03

1

62

72

12

573

5.0

2.4

0.5

0.5

1.6

72

82

12

67,4

5.43

_ i

03

0.5

2.0

82

92

12

77.1

5.4

3.0

0.5

0,5

2,0

10

92

102

14

873

53

4,5

0,5

0.5

2,0

102

112

16

87.7

4.9

6,3

0.5

0.5

2.0

112

’*

1063

M

4.4

0.5

03

2,4

1 * knota otrzymane » wyniku obróbki obwiedniowej-

: Przy szlifowaniu dopuszcza aę podcięcie podiUwy wypustu. * Nie stosować osiowania na iradnicy d

Tablica 3.5

Dopuszczalne o&aski w połączeniach wielowypustowych

Rodzaj połączenia

Warunki

pracy

Powierzchnie robocze czopa nieutwardzone [N/aun’]

Powierzchnie robocze czopa ulepszone lub hartowane Pt* rN/mm1]

Połączenia spoczyn-

I

35-50

40-70

kowe

U

60-100

100-140

m

80-120

120-200

Połączenia rucbowe

i

15-20

20-35

przesuwne bez ob-

u

20-30

30 60

ciążenia

m

25-40

40 70

Połączenia ruchowe

i

_

3-10

przesuwne pod ob-

u

-

5-15

ciążeniem

ui

*-

10-20

I Obciążenia uderzeniowe kierunkowo zmienne, złe smarowanie, materiały o małej wytrzyma-

łoici, mała dokładność kształtu, niska klasa gładkości powierzchni.

II Obciążenia zmienne, przeciętne smarowanie, materiały średniej wytrzymałości, przeciętna

dokładność kształtu i gładkości powierzchni.

III Obdązema działające wyłącznie

w jednym kierunku, dobre smarowanie, materiały o dużej

wytrzymałości, dobra dokładność kształtu i wysoka klasa gładkości powierzchni.

Osiowanie


Zarys olworu na U lub d

RysJ.l


Środkowanie realizowane jest na bocznych powierzchniach wypustów. Połączenia te znalazły zastosowanie głównie w przemyśle motoryzacyjnym (mocowanie koła kierownicy samochodu, mocowanie pedału rozrusznika motocykla itp.). Połączenia wiclokarbowe są z zasady połączeniami spoczynkowymi. Liczymy je na naciski, podobnie jak połączenia wielowypustowe.

Połączenia wiełoboczne stosowane są mniej powszechnie od wielowypustowych. Spotkać je można w armaturze zaworowej (połączenie kółka z wrzecionem zaworu) oraz w innych połączeniach - głównie korbowych. Połączenia te nie są objęte normami (oprócz połączenia trój bocznego). Istnieje zatem dość duża dowolność w przyjmowaniu wymiarów i proporcji jak również form konstrukcyjnych. Pod względem wytrzymałości liczymy je z warunku na docisk powierzchniowy, przyjmując naciski dopuszczalne jak w połączeniach wielowypustowych. Ponieważ połączenia wiełoboczne wykonywane są zazwyczaj w niskiej kłasie dokładności, w obliczeniach przyjmuje się, że naciski przenoszą jedynie dwie przeciwległe powierzchnie. W rozdziale niniejszym podano przykładowo dwa


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
42693 Skrypt PKM 1 00048 96 cd. tahł 3
Skrypt PKM 1 00048 96 cd. tahł 3
84611 Skrypt PKM 1 00046 <© K» cd. ubl. 3.1 1
Skrypt PKM 204 214 Promienie kol wierzchołków i slóp rfli = r, + yi I + xt)m = 57,96
Skrypt PKM 1 00001 PRZEWODNICZĄC Y KOLEGIUM REDAKCYJNEGO WYDAWNICTW POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ Józef G
Skrypt PKM 1 00006 12 Rozwiązanie całego zadania jest jednak nieoznaczone, gdyż oprócz równaó (1.2),

więcej podobnych podstron