SL270658

SL270658



„Genealogia filmu każe sytuować go na linii: fresk - malarstwo - fotografia, wideo natomiast na linii: powierzchnia wody - szkło powięk-szające - mikroskop - teleskop. Film jest z pochodzenia narzędziem artystycznym: reprezentuje, podczas gdy wideo jest narzędziem episte-mologicznym: prezentowe, spekuluje i filozofuje"". Tb różnica między „reprezentacją" mediów „naśladowczych" a „spekulacją" przekaźników „badawczych" jest wedle Flussera nie tylko funkcjonalnej, ale wręcz ontologicznej natury: film nie jest odbiciem świata (jak technologie „wideo" jego penetrowania), lecz maszyną reprezentacji. I choć autor nie całkiem ma rację (seryjne fotografie Etienne-Jules’a Mareya, chrono-fotografia Eadwearda Muybridge*a czy wynalazek kinematografu braci Lumióre były przecież głównie „narzędziami epistemologicznymi” służącymi analizie ruchu), to trafnie z pewnością kreśli wektor rozwoju kina jako X muzy. Tak czy owak, „kino zrodziło się nie tylko z badań nad ruchem istot dwunożnych, czworonożnych i ptaków, ale także - z analiz specyficznego uroku rzucanego przez obrazy, cienie i odbicia. Ten urok właśnie stworzył aparat przeznaczony wyłącznie dla spektaklu”30.1 - dodajmy od razu - ów „urok” decydował o popularności archaicznych projektorów, jak owe perforowane, poruszane kule metalowe z dawnych Chin, które rzutowały filigranowe wzory na ścianę wskutek umieszczo-fl nej we wnętrzu świecy, zapowiadając w ten sposób teatry cieni.

Należałoby zatem dostrzec w kinie „reprezentujące" (malarskie lu-j stro, lokujące się pomiędzy Flusserowskimi odnogami reprezentacji i epistemologii, takie, w którym stadium reprezentującego (malarskiego) cienia zintegrowało się ze stadium „poznawczego" odbicia, a nie wyparło je. Rychło więc dojdziemy do wniosku, że „kino” w swojej rudymentarnej postaci to nade wszystko aparat cieni, którego efekt u odbiorcy polegał i nadal polega na pomieszaniu percepcji mentalnych z percepcjami rzeczywistości, albo, mówiąc dokładniej, tkwi w traktowaniu przedstawień jako percepcji.

„[...] Setki tysięcy ludzi cieszą się z nowego rodząju rozrywki, nowej przyjemności, wywołanej przez stary środek wyrazu: cień. [...] Nie wiemy, skąd najpierw wyroiły się te świetliste cienie różnych barw, migocące olśniewającą urodą na rozpiętym płótnie; z Indii czy z Chin rozprzestrzeniły się po Archipelagu Malajskim, dotarły do Syjamu, Samarkandy,

29    Vilem Flusser. Qest wideo. Pizd. A. Gwóźdź, w. Andrzej Gwóźdź (red.). Pejzaże audiowizualne. Telewizja - wideo - komputer. Universitas. Kraków 1997, s. 232.

30    Edgar Morin, Kino i wyobraźnia.... s. 70.

0^

mc Tm

* >«5

-mc ** mm

Ku

KU 1

ii

£

\

ffBE 1

IM

uJf4

mr\ Wf Mm*


Seryjne fotografie Eadwearda Muybridge a

Arabii, Syrii, Palestyny, Persji, Egiptu, Tunisu i Turcji - ale aż do dzisiaj te drobne postacie z pergaminu występują licznie i rozbudzają szybkimi ruchami czułą fantazję widzów”*1 - pisał w 1908 roku prekursor czeskiej myśli filmowej Vóclav Tille. A Lotte Reiniger, prekursorka filmu wycinankowego, wśród głównych cech teatru cieni wskazuje na „mistyczne powinowactwo ze zmarłymi”, „ukryte występowanie za parasolem projekcyjnym”, „staranną oszczędność ruchu”32 - spośród których dwie pierwsze noszą ewidentne cechy projekcji filmowej. Indonezyjski

31    Vadav Tille, Kinema. Przeł. J. Żarek, w: Andrzej Gwóźdź (red.). Czeska myśl filmom. 1.1: Obrazy. obrazki, obrazeczkl, słowo/obraz teiytoria, Gdańsk 2005. s 49. Czeskiemu autorowi odpowiada współczesny badacz kinowych początków: jako pierwszą datę z .prahistorii' wpisuje on do swojego kalendarium tysięczny rok przed narodzeniem Chrystusa, wskazując na wsdiodnioazjatyckie pokazy cieni ruchomych figurek wyciętych ze skóry. Ale już w tekście głównym obniża tę granicę do czasów malarstwa epoki kamienia łupanego, w tamtej epoce lokując .najwcześniejszą możliwość zatrzymania i «zaprezentowania» innym widzianego* (Herbert Birett. Lichlspiele.... s. 9). Do epoki lodowcowej jako źródeł kina sięga też na przykład Friedrich von Zglinicki. Der Weg des Films Tatband. Olms. Hil-desheim-New York 1979, s. 1956. s. 14-20 (oraz tom z ilustracjami - tegoż: Der Weg des Films Bild-band, Olms. Hildesheim-New York 1979): por. także opinię Władysława jewsiewickiego. który pisze, że „pradziejów kinematografii można się doszukiwać w najstarszej epoce kultury ludzkiej (...). Najpierwotniejszą fazą rozwojową kinematografu było rysunkowe przedstawienie postaci zwierząt i ludzi w ruchu, końcową zaś - oddanie na ekranie wizualnego złudzenia ruchu* (Władysław Jewsiewicki, Prehistoria filmu. Filmowa Agencja Wydawnicza. Warszawa 1953. s. II. 17).

32    Lotte Reiniger. Schattentheater Schattenpuppen Schattenfilm. Eine Anleitung. texte verłag. Tubingen 1981. s. 16.

25


/. Skąd się (nie) wzięło kina czyli parahistorie obrazu w ruchu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
SL270658 „Genealogia filmu każe sytuować go na linii: fresk - malarstwo - fotografia, wideo natomias
93 A X INA BOR KO W S K A go na danej linii. Prawidłowość wyposażenia w sieć linii kolejowych wyraża
68439 skanuj0003 TOMASZ KŁYS Społeczeństwo masowe W swej znakomitej analizie tekstualnej filmu Noel
sekrety czytania i pisania 77 Wytnij ze strony 79 komplet puzzli. Potnij go wzdłuż linii widoc
wazon Popraw brązowym kolorem wazon, dokładnie po linii. Potem pokoloruj go na dowolny jaś
scan 10 2009h45m46s W -:r.: riseK z koszy kiem. Złóż go wzdłuż linii przerywanych na pół i wytnij

więcej podobnych podstron