STP84861

STP84861



34 LENA KOLARSKA-BOBIŃSKA

W jednym z komunikatów CBOS-u dotyczącym reakcji społecznych ® wybór nowego prezydenta bardzo dużą grupę stanowią osoby, które mówią, że wyniki wyborów były dla nich zaskoczeniem, zareagowali oni nie z radościączy z niepokojem, ale właśnie ogromnym zaskoczeniem. Właśnie dlatego, że< wyniki przedwyborcze utwierdziły wiele osób w przekonaniu, że będzie inaczej, ze wygra kto inny. Trudno więc w tej chwili całkowicie lekceważyć tą część opinii publicznej, która mówi: „ośrodki się pomyliły, pokazywały co innego^H

My sondażyści możemy rozumieć, że następowało zbliżenie poparcia dla kandydatów, że jeszcze trzy dni, a by nam się linie poparcia „przecięły*! i „wy-szlibyśmy” na wygraną PiS i prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Bardzo trudno jednak przekonać opinię publiczną, że występował trend i gdyby jeszcze trochę poczekano, albo wybory odbyły się parę dni później, to otrzymalibyśmy większą tra&ość.

Dlatego uważam, że środowisko badaczy opinii publicznej nie powinno uspakajać siebie - bo w tej chwili mam poczucie, że środowisko przede wszystkim uspakaja siebie, a nie opinię publiczną-tylko zastanowić się bardzo poważnie, co należy robić, aby nie doszło ponownie do takiej sytuacji. Czekają nas kolejne wybory, nie wiadomo jak szybko sytuacja może powtórzyć się.

Projekt LPR-u dotyczący powołania narodowego ośrodka badań, który przygotowywałby „sprawdzone i jedynie prawdziwe wyniki” został odrzucony w Sejmie ze względu na jego absurdalność, ale projekt ten jest wyrazem postaw panujących w pewnych środowiskach politycznych wobec badań socj ologicznych. W tej chwili rządzą politycy, którzy od początku lat dziewięćdziesiątych Bie czuli zbytniego zaufania (mówiąc eufemistycznie) do sondaży i ich wyników, zawsze uważając, że sondaże i sondażyści manipulują opinią społeczną po to, żeby oni przegrali. Deklarowali to często politycy Porozumienia Centrum, a Jan Pietrzak powiedział kiedyś, że on zostałby prezydentem, gdyby nie wyniki sondaży, które mu zawsze dawały 1%. Badanie CBOS-u nad jednostkami niedostępnymi ■; wykazało, że respondenci o poglądach prawicowych często nie chcą odpowją^i dać na pytania ankiety, bo nie mają do nich Zaufania: To zakłóca wyniki badań, wykrzywia je potęgując nieufność.

Socjologowie często mówią, że również w innych krajach ośrodki badawcza my lą się, że jest to zjawisko normalne. Jednak w Anglii po dużej pomyłce w 1992 roku, powołano komisję ekspertów, którzy mieli odpowiedzieć na pytanie, || takiego wydarzyło się i jak można zapobiec „ wpadkom” podważającym zaufanie do sondaży. Wydaje mi się, że ze wszech miar byłoby pożyteczne, gdyby któraś z instytucji - PTS, OFBOR lub inna organizacja - spróbowała powołaó taką grupę osób, która by skoordynowała analizy zamówione w różnych ośrodkaołsJ

To leży w interesie wszystkich ośrodków i sondaży stów. Prowadzone są badania na temat jednostek niedostępnych, można by też skoordynować współpracę kilku instytutów. Zamówić analizy w kilku ośrodkach badawczych, porównać, przedyskutować.; Dopiero pogłębiony raport może z jednej strony nam samym odpowiedzieć na wiele pytań, a z drugiej strony mógłby być naszym sposobem dyskursu z tymi politykami, którzy potępiająbadania. Powiedzmy sobie szczerze “-ja trochę polityków rozumiem - niedawno dwa ośrodki wypuściły wyniki badań i w jednym Samoobrona ma 5% poparcia, w drugim 10%, badania robione były w podobny sposób, tą samą metodologią. Dla tej partii jest to dość duża różnica. Czy są poniżej progu wyborczego, czy też utrzymują dotychczasowe poparcie? Różnice nie dotyczą też wysokości poparcia, ale trendów. W jednym badaniu poparcie dla Platformy Obywatelskiej spada, a w drugim badaniu rośnie, więc nie tylko wynik, ale także trend jest odmienny. To powoduje wśród polityków pewien niepokój.-

Cały czas trwa w Polsce dyskusja na temat przyspieszonych kolejnych wyborów i znowu wszyscy przyglądają się ze szczególną uwagą badaniom opinii publicznej. Od ich wyników uzależniają też swoje ruchy w obecnej polityce, decydują czy popierać rząd czy też zgodzić się na nowe wybory.

W Polsce nie tylko przygotowujemy za mało analiz, na podstawie danych wtórnych, ale też jest za mało badań i eksperymentów metodologicznych. Ośrodki chcą sprzedawać wyniki, ale nie poświęcają dostatecznej uwagi dla doskonalenia swojego warsztatu metodologicznego. My naprawdę nie wiemy, jaki jest wpływ kampanii wyborczej na preferencje polityczne. Nie znam badań, które by pokazały po debacie telewizyjnej kandydatów na prezydenta, czy jakiś kandydat był dobry, czy się podobał, czy mówił za ostro, jak wyglądał. Takie badania w Stanach Zjednoczonych są rutyną. W Polsce, gdzie dopiero poznajemy proces kształtowania się preferencji też powinno być bardzo dokładnie przebadane czy debata telewizyjna zmieniła poglądy tych co ją widzieli, czy nie, a jeśli tak, to co wpłynęło na poglądy. Jedyne takie badanie, przeprowadziliśmy w 1995 roku, też w CBOS-ie. Było to badanie panelowe zrealizowane przed i po debacie telewizyjnej Kwaśniewski—Wałęsa. Okazuje się, że po debacie 3% badanych zmieniło swoje poglądy. Ponieważ obaj kandydaci mieli bardzo zbliżone wyniki, a Lech Wałęsa rozczarował w tej debacie pewną część swoich zwolenników, to wiadomo było, że Aleksander Kwaśniewski wygra, chociaż sondaże tego nie pokazywały. Wyniki poparcia wskazywały na remis.

Za mało ciągle wiemy co wpływa tak naprawdę na poglądy Polaków o politykach i partiach, czy ważniejszy jest program, czy to jak ktoś wypadł w debatach. Jaką rolę odgrywa nasze pewne stałe przywiązanie do danej partii, na ile


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
STP84862 (2) 36 LENA KOLARSKA-BOBIŃSKA jesteśmy jej wierni? Jesteśmy społeczeństwem o bardzo niestab
72811 STP84860 32 LENA KOLARSKA-BOBIŃSKA tylko pióro i wpisuję Pana skargę do Książki życzeń i zażal
STP84863 38 LENA KOLA RSKA-BOBIŃSKA Lena Kolarska-Bobińska Jnstitute of Public Aflfairs THE ROLE OF
STP84859 (2) LENA KOLARSKA-BOBIŃSKAROLA SONDAŻY W PROCESIE POLITYCZNYM Wybory parlamentarne i prezyd
KomitetyKomitet Honorowy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Lena Kolarska-Bobińska Minister Pracy
16496 skanowanie0019 (34) 34 III. Obraz urzeczywistniającej się komunikacji spazmatycznej siły się d
DSC05285 34 Rozdział 1. Siedem kanonów stylu komunikatywnego wisko społeczne lub zawodowe, z którego
zapis wielotomowego wydawnictwa na jednym krążku. Miniaturyzacja dotyczy nie tylko nośnika informacj

więcej podobnych podstron