str 128 129 (2)

str 128 129 (2)



32. ZAGADKI LUDOWE

1. Siedzi bochen między grochem — księżyc i gwiazdy.

2.    Jakie odzienie jest najdroższe, a najnieużytecz-niejsze — treny u damskich sukien.

Jest to zagadka-staruszka, pochodzi z zaginionego dziś XVI-wiecznego zbiorku Gadki rozmaite, którymi rozum ludzki może być naostrzon (1552). Odpowiedź tam brzmi: Ogony na długich szatach niewieścich, którymi ziemię omiatają i psują daremnie, a z czego ubogi mógł mieć dla siebie odzienie.

3.    Czterech braciszków się gonią... — koła od wozu. Ta bardzo popularna zagadka ma u nas też starą metryczkę. W rozbudowanej formie utrwalona została drukiem około 1540 r.

4.    Bez nóg, bez rąk, bez głowy, i brzucha... — wiatr.

5.    Coś wziął człecze bez podzięki... — życie.

6.    Król nosi na głowie... — korona.

7.    Nie ma rąk.. dym.

8.    Na jednej nodze stoi... — kieliszek.

9.    Rumieni się od wstydu... róża.

10. Rośnie bez korzenia... sól.

«« OBYCZAJE LUDOWE

0U. W ŚWIETLE HISTORII I LITERATURY

1,    Pierwszy literacki opis dożynek dał ksiądz biskup Ignacy Krasicki w Panu Podstolim (1798).

2.    Dożynkową piosenkę ułożyli mazowieccy żeńcy dla czy jak mówili „na” Fryderyka Chopina, który spędzając wakacje u Dziewanowskich w Szafarni koło Dobrzynia miał okazję przyjrzeć się, a nawet tańcząc i grając na basetli, wziąć udział w dożynkowym obchodzie. Opisał to wszystko barwnie w liście do rodziców z 26 sierpnia 1825 r.

3.    W XI w. biskup poznański zakazał tańców i zabaw nocnych „w wigilię uroczystości św. Jana Chrzciciela” — a więc sobótek.

4.    Kazimierz Jagiellończyk, uwzględniając prośby świętokrzyskiego opata, w 1468 r. zakazał urządzania w okolicach Zielonych Świątek wiosennych zgromadzeń na Łysej Górze, ustanawiając w zamian formalne jarmarki w pobliskiej Słupi.

5. Tępiona przez oficjalne władze sobótka z punktu znalazła azyl na kartach literatury polskiej od samego jej zarania. Poetyckie strofy poświęcił obrzędowi Jan Kochanowski w poemacie o tym tytule, opiewał sobótkę także Seweryn Goszczyński, opisywali ją m. in. Wincenty Pol w Obrazach z życia i natury, Józef Ignacy Kraszewski w Starej baśni i Jasieńczyk [Wacław Karczewski] w W Wielgiem-.

6.    Na kanwie ludowego obrzędu zbudowane zostały Dziady Adama Mickiewicza i Wesele Stanisława Wyspiańskiego.

7.    Od połowy XVIII w. lajkonika opłacał zakon norbertanek na Zwierzyńcu pod Krakowem, stąd i nazwa konik zwierzyniecki. W rachunkach klasztornych z 1756 r. figuruje pozycja: „na dobosza z konikiem”. Od połowy XIX w. koszty obchodu płaci miasto.

8.    Pierwsza wiadomość o zwyczaju chodzenia z szopką w okresie świąt Bożego Narodzenia pochodzi z akt sądowych z 1757 r. Akta te zawierają skargę jednego z szopkarzy, przeciw drugiemu, który niesłusznie rościł sobie prawo do spółki. W rezultacie bójki powaś-nionych szopka został zniszczona.

9. Najwięcej wiadomości o dawnych obrzędach i obyczajach polskich przekazał nam Jędrzej Kitowicz (1728—1804) w księdze Opis obyczajów i zwyczajów za •panowania Augusta III.

129


9    500 zagadek z folkloru


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
str 128 129 krytyk dowódców tego powstania, sam zawiódł jako naczelny wódz w powstaniu wielkopolskim
str 128 129 dyslaw Mickiewicz. Zdumiony podszedł do generała. —    Jak pan może zaczą
str 128 129 Towarzystwie Przyjaciół Nauk, Towarzystwie Robotników, Towarzystwie Dobroczynności i&nbs
str 128 129 —    Nie godzi się, nie godzi! Człowiek przecież rycerski! Wśród zeb
str 128 129 U SCHYŁKU ŻYCIA a temat okoliczności śmierci Kazimie dane. Jeden z najbliższych jego wsp
str 128 129 przekonana, iż główny szturm feldmarszałka Iwana Paskie wieża nastąpi od rogatki Bel we-
str 128 129 zajutrz ten sam kurier przywiózł mu od niego rozkaz, który brzmiał jak list przyjacielsk
str 128 129 ostatniej działał jeszcze Klemens Kołaczkowski. O przejściu armii dowiedział się 6 paźdz
66014 str 128 129 krytyk dowódców tego powstania, sam zawiódł jako naczelny wódz w powstaniu wielkop
str 8 129 (2) 128 OGRÓD. ALE NIE PLEWIONY Cygan: „Błazen, lecz tylko — rzecze — swego pana”. 5 A ów
str (33) b) H b) H 5.128. 5.129. *    5.130. ■A 5.131. 5.132. 5.133. 5.134. ★
28530 str 8 129 (2) 128 OGRÓD. ALE NIE PLEWIONY Cygan: „Błazen, lecz tylko — rzecze — swego pana”.
KK057 127 128 129 126) Soldaten aus Kaiser )ustinians Leibwache. Um 550. 127) Biirgerliche Wiirdentr
J2__ 113 118 123 126 128 129 Smith P., Begg D. Marciniak S. Nowakowski M.K. Adamkiewicz
IMG8 129 (2) 128 129 Ciekły metal stykając się z chłodniejszymi ścianami wlewnicy (rys. 6.19) w sto
page0457 418 Skorowidz Robotnicy bezrobotni, liczba 128, 129, 258, 261 —, mężczyźni, kobiety, młodoc

więcej podobnych podstron