str 132 133 (2)

str 132 133 (2)



wyzwolonego, przystrojonego w wieniec. Wszędzie natomiast uroczystość kończy się zabawą i piciem, za które wilk musi płacić.

9. Rękawka — zwyczaj to związany z drugim dniem Wielkanocy i podkrakowskim wzgórzem Lasota na Krzemionkach. Po mszy w znajdującym się tam kościółku Sw. Benedykta krakowianie zakupywali na straganach jajka, pierniki, obwarzanki i inne łakocie, by rzucać je stojącym na dole żakom i ubogim. Krakowska rękawka zwana była w Warszawie emausem związanym z kościołem i klasztorem Bonifratrów. Zwyczaj ten utrzymany do końca XIX w. w Krakowie przerodził się następnie w zwyczajny festyn ludowy.

10. Gaik lub maik — jak sama nazwa wskazuje, był świętem wiosny. Pogańskie obchody mające na celu uproszenie dobrych urodzajów przetrwały do dziś w zwyczaju chodzenia po wsi z przystrojoną we wstążki i świecidełka gałęzią lub obwożenia na specjalnym wózku żywego koguta. Pochodowi towarzyszy piosenka zaczynająca się od słów:

Nasz maik zielony,

Pięknie przystrojony,

a kończąca się jak zwykle prośbą o datki.

35.


CO NAM Z TRADYCJI POZOSTAŁO?

1.    Wianki puszczamy na wodę w wieczór najdłuższego dnia, w najkrótszą noc roku, tj. z 23 na 24 czerwca. Z wiankami związane są wróżby. Zwyczaj ów jest pozostałością dawnych sobótek, podczas których palono ognie. Skakała przez nie młodzież męska, tańczyły wokół dziewczęta dla uczczenia znanego wszystkim ludom święta nadejścia wiosny. Uroczystość ta u plemion pierwotnych kończyła się zwykle ogólną orgią, a i u nas zabawą o daleko posuniętym stopniu swobody.

2.    Kolędujemy — to znaczy śpiewamy kolędy, w okresie świąt Bożego Narodzenia, tj. od 24 grudnia do 6 stycznia. (Zob. rozdział 1, nr 4.)

3. Lanie wosku na wodę — to jeden ze sposobów czynienia andrzejkowych wróżb w dniu 29 listopada, tj. w wigilię św. Andrzeja. Wylany na zimną wodę roztopiony wosk zastyga w najrozmaitsze kształty. Cień ich rzucany na ścianę i odpowiednio interpretowany mówi nam o przyszłości.

4.    Czcimy naszych zmarłych — paląc zwyczajem przodków ognie na grobach w dniu Wszystkich Świętych, przypadającym 1 listopada, i w dniu następnym, zwanym Zaduszkami. Jest to zaadaptowany przez chrześcijańską liturgię stary pogański obrzęd dziadów.

5.    Klockami — nazywamy różne przedmioty i przedmiociki przyczepiane niepostrzeżenie bliźnim w środę popielcową. O zwyczaju tym tak oto pisze „Kurier Warszawski” z 1827 r. w nr 57: „W wstępną środę chłopcy, a szczególnie studencikowie, czatowali na wchodzącą białą płeć, której przypinali na plecach kurze nogi, skorupy od jaj, indycze sizyje, rury wołowe i tym podobne materklasy.”

6.    Prima-aprilis (1 kwietnia) to dzień bezkarnego kłamstwa. Zwyczaj to powszechny, z powodzeniem kontynuowany dziś także przez radio i prasę.

7.    Dyngus — znów pogłos prastarych czasów, przypada dziś na drugi dzień Wielkanocy. Oblewanie wodą jest zapewne elementem pochodzącym z dawnych obchodów agrarnych, mających na celu zapewnienie plonom dostatecznej ilości deszczu.

8.    Po pączki stoimy cierpliwie w najdłuższych kolejkach w ostatni karnawałowy czwartek, zwany tłustym. Obecnie w Warszawie największy tłok w tym dniu panuje u Blicklego, dawniej tłum oblegał kawiarnie: Loursa, Mini na rogu Freta i Kastelmur na Starym Mieście. Jak czytamy w „Kurierze Warszawskim” z 1829 r. w nr 64, oprócz półmisków pączków domowych — cukierniczych zjedzono w stolicy 31 tysięcy sztuk.

9.    Huk petard, budzi nas w pierwszy dzień Wielkanocy. Podobna kanonada, której towarzyszy seria wystrzałów z korków od butelek szampana i wzajemne dobre życzenia żegna Stary i wita Nowy Rok w noc sylwestrową.

133


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
str 132 133 Ranny Piotr Wysocki już przedtem dostał się do niewoli, natomiast część załogi uszła w&n
str 132 133 angielskiego, Beniamin Disraeli, wezwał pewnego dnia do siebie Walerego Wróblewskiego i
str 132 133 NOTA BIOGRAFICZNA Edmund Callier urodził się 2 października 1833 roku w Szamotułach. Jeg
str 132 133 Za przykładem dywizji Gosiewskiego liczącej 11 tysięcy żołnierzy poszła dywizja Sapiehy,
str 132 133 czystym pochodzie żałobnym przeciągnęli ulicami Krakowa. We wszystkich kościołach odbywa
str 132 133 nawiedzającymi dworek, w którym przebywał. Zmieniony na twarzy, wychudzony gorączką, nie
str 132 133 równie jak wiadomość, którą Wasza Ekscelencja raczyła udzielić p. hr. Ledóchowskiemu, ty
str 132 133 udolnie, że nie tylko wypuścił osaczonego pod Śniadowem w. ks. Michała, ale znalazł się
94294901 FIZYOLOGIA MECHANIZMU ODDECHOWECO 133 i tak przystosowane, ażeby ta wymiana gazów odbywał
bobolanum str 7 mieć modlitwy Jezusa również w tym sensie, że jako człowiek się do Tajemnicy Słowa,
str 082 083 (2) 42. KAMPANIE I WYPRAWY Na każdą wojną składa się zazwyczaj szereg działań, które wyz
str (33) b) H b) H 5.128. 5.129. *    5.130. ■A 5.131. 5.132. 5.133. 5.134. ★
str 2 133 132 OGRÓD, ALE NIE PLEWIONY I kalwini-ć nie wierzą kościelnej nauki, Czemuż na nich takie
img298 133 132 133 132 "1 Nyc 56 Tryk w typie wełnistym Grzbiet - u owiec wełnistych i prymityw

więcej podobnych podstron