62936 str 1 (10)

62936 str 1 (10)





i

Tekst historiograficzny jako artefakt literacki

Jednym ze sposobów, w jaki dyscyplina naukowa może dokonać oceny swego stanu, jest refleksją nad jej własnąjństo-rią. W takiej sytuacji trudno jednak o obiektywizm, gdyż jeżeli historyk sam daną dyscyplinę praktykuje, to jako przedstawiciel jednej określonej orientacji nic zdoła uniknąć stronniczości, jeśli zaś nie ma z nią nic wspólnego, to brak mu kompetencji niezbędnej dla odróżnienia zdarzeń nieistotnych od tych, które na rozwój dyscypliny miały wpływ istotnie znaczący. Jakkolwiek można by przypuszczać, że problemy te nie dotyczą samej historiografii, dzieje się tak i w tym przypadku, i to nic tylko z wyżej wymienionych powodów. Aby napisać historię jakiejś dziedziny, czy to nauk humanistycznych, czy ścisłych, należy być przygotowanym do stawiania pytań, jakie niekoniecznie nasuwają się w związku z jej uprawianiem, trzeba bowic,. _ -.yć poza presu-pozycjc,oia których opiera się dany typ badań, i zadać pytania, które w praktyce badawczej dają się ominąć, a które pozwalają na ustalenie, dlaczego ten właśnie rodzaj badawczego postępowania rozwinął się w odpowiedzi na problemy, jakich dotyczy. Tym zajmuje się metahistoria, a zakres podejmowanych przez nią problemów obejmuje kwestie następujące: jak wygląda struktura specyficznie historycznej świadomości? Jaki slatusęepistemologiczny mają wyjaśnienia historyczne w porównaniu z innymi typami wyjaśnień, jakie mogą pojawić się w odniesieniu do materiału, z którym ma na ogól do czynienia historyk? Jakie możliwe fo r m y przybiera historyczne przedstawianie i jakie są jego podstawy? Do jakiego rodzaju autorytetu mogą rościć pretensje opisy historiograficznc, pojmowane jako przyczynki do pewnej wiedzy o rzeczywistości w sensie ogólnym oraz do nauk humanistycznych w szczególności?

W ciągu ostatniego ćwierćwiecza na wiele spośród tych pytań kompetentnych odpowiedzi udzielali filozofowie zajmujący się związkami historii z innymi dziedzinami wiedzy, w szczególności z naukami fizycznymi i społecznymi, oraz historycy oceniający postępy swej dyscypliny w tworzeniu mapy przeszłości i określaniu związków łączących przeszłość z teraźniejszością. Istnieje jednak pewien problem, któremu nie przyjrzeli się poważnie ani filozofowie, ani historycy, a któremu tylko nieco uwagi poświęcili teoretycy literatury. Chodzi mianowicie o status narracji historycznej rozpatry-wancj wyłącznie jako werbalny artefakt stanowiący model struktur i procesów dawno minionych, a co za tym idzie, nie podlegających kontroli na drodze eksperymentu bądź obserwacji. Rzecz nie w tym, iż historycy i filozofowie historii nic dostrzegli z istoty swej prowizorycznego i przygodnego charakteru historycznego przestawiania, podatnego na nie kończące się rewizje w świetle nowego materiału dowodowego i coraz bardziej wyrafinowanych ujęć danego problemu. Jedną z cech wyróżniających dobrego profesjonalnego historyka jest konsekwencja, z jaką przypomina on swoim czytelnikom o czysto prowizorycznym charakterze ujęć opisujących wydarzenia, postacie i czynniki sprawcze, odnajdywane w zawszę niekomplet nych materiałach źródłowych. Nie uważam też, że teoretycy literatury nigdy nie zajmowali się strukturą narracji historycznych. Jednak ogólnie rzecz ujmując, niechętnie rozważano dotąd narracje historyczne


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
str 1 (10) iTekst historiograficzny jako artefakt literacki Jednym ze sposobów, w jaki dyscyplina n
IMG79 (9) Tekst historiograficzny jako artefakt literacki Jednym ze sposobów, w jaki dyscyplina nau
41.    Postacie historyczne jako bohaterowie literatury. Przedstaw rożne kreacje i sp
24.    Historia jako temat literacki. Omów jej funkcje w kreowaniu rzeczywistości
94.    Włóczęga jako bohater literacki. Scharakteryzuj i porównaj sposoby jego
2 Interakcja jako wymiana: Teoretycy widzą w niej jeden ze sposobów, w jaki ludzie tworzą i umacniaj
Zakończenie Kontakt z literaturą jest jednym ze sposobów, dzięki którym można na moment oderwać się
PTDC0097 SŁOWO JAKO NARZĄDZIE INTRYGI Jednym z podstawowych sposobów organizowania akcji w dramacie,
religia a kultura6 1. HISTORIA PSYCHOLOGII RELIGII Przystępując do określenia początków danej dyscy
94284201 djvu 422 K. W. MAJEWSKI Oko jako przyrząd optyczny. Aby zdać sobie sprawę ze sposobu, w j
HISTORIAINFORMATYKI Czym jest informatyka? Informatyka jest nauką obejmującą: • dyscyplinę naukową i
75657 str 3 (10) Haydm II hite82 pośredniego apelu lub po prostu wypowiedzi dyskursywnej i przestaj
str 2 (10) HO Haytlrn White jako tOj czym są one w sposób jak najbardziej oczywisty, a mianowicie j

więcej podobnych podstron