tbiu06 blyskawica13

tbiu06 blyskawica13



—    zbiorniki paliwa, komory amunicyjne, magazyny,

—    pomieszczenia mieszkalne podoficerów i marynarzy, warsztaty,

—    kamory amunicyjne, pomieszczenia załogi, rusznikarnia, magazyny,

—    zbiorniki, pomieszczenia oficerskie i podoficerskie, mesa,

—    zbiorniki, przedział przekładni,

—    kotłownia,

—    maszynownia,

—    zbiorniki, przedział przekładni agregatów pomocniczych,

—    zbiorniki, magazyny, kuchnia,

—    magazyny pomieszczenia oficerskie, mesa oficerska,

—    komory amunicyjne, magazyn bomb głębinowych, pomieszczenia poaofic,

—    zbiorniki, magazyn torped i •min, tunel wałów napędowych,

—■ magazyn farb, smarów, sprzętu bosmańskiego i awaryjnego.

Na ten podział pionowy trzeba jednak patrzeć również w układzie .poziomym. Poza maszynownię i kotłownię żadne inne pomieszczenie nie zajmuje dużej powierzchni. 'Poszczególne segmenty dzielę pokłady poziomo i dlatego, mówięc o pomieszczę* nig dla zbiorników, warsztatów, magazynów, należy rozumieć, że na samym dole sq zbiorniki, nad nimi magazyny, a jeszcze wyżej warsztaty naprawcze, rusznikarnia uzbrojenia małokalibrowego itp. Jest to jeSZcze podzielone cięgami komunikacyjnymi, nawiewnikami i wywiewnikami, windami oraz przeplatane całym systemem rur i przewodów:    ogrzewania,    oświetlenia,

wentylacji itp., nad którymi czuwają członkowie załogi zwani drenażystami.

Na zewnętrz jeden duży szeroki komin — kształtem i wielkościę przypominający kominy na lekkich krążownikach — nadawał BŁYSKAWICY imponujący wyględ. Nic więc dziwnego, że BŁYSKAWICĘ wraz z bliźniaczym GROMEM uważano za najpiękniejsze i najpotężniejsze okręty nawodne Polskiej Marynarki Wojennej.

Wróćmy jednak do historii okrętu. Poczynając od stycznia 1938 r. rozpoczęto intensywne szkolenie załogi i sprawdzanie uzbrojenia oraz mechanizmów napędowych i wyposażenia w różnych warunkach hydrometeorologicznych. Wszystko działało sprawnie, dobrze świadcząc o założeniach projektowych, o budowie okrętu, o jego uzbrojeniu i wyposażeniu.

Nadciągające chmury Tl wojny światowej nie pozwoliły na składanie kurtuazyjnych wizyt w obcych portach (w przedwojennych latach BŁYSKAWICA tylko raz, razem z GROMEM, była z taką wizytę: w sierpniu 1938 r. w Kopenhadze). Czas na okręcie przeznaczano na patrolowanie, ćwiczenia w ostrym strzelaniu artyleryjskim do celu (specjalnych tarcz artyleryj-

torpudy ćwiczebnej z ORP

(fot. J. Uklejewski)



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
tbiu06 blyskawica13 —    zbiorniki paliwa, komory amunicyjne, magazyny, —
in14 ■ zbiornik paliwa, j _ kranik paliwa, 3 - gainlki 4 króclae galnlka, S — uaiciolka króćcai « —
in15 —    zdjąć osłony boczne ł ściągnąć przewód paliwa z komory pływakowej
s15 (16) Dragi prototyp w wersji „paryskiej” ze Śmiglem Hamilton Standard i dodatkowym zbiornikiem p
P1010135 (3) Pojemność układów Zbiornik paliwa    76    I Układ
tbiu06 blyskawica07 nego zasięgu pływania prędkością ekonomiczna. Stad liczby oznacza jqce wyporność
tbiu06 blyskawica12 lala lł54—1WS 10 okr«i inuniywnych ćwiuaA ♦tym piania działa dziobowa artylerii
tbiu06 blyskawica14 Przygotowania do wyjścia w morza. Wybieranie łańcucha kotwicznego (Fot. W. Słown
tbiu06 blyskawica18 19 PR do ”39 r Mod"°"*^ILLZYiss;rwed,ua rdocii -“- Su^ ^di mo"ki-
Obraz 7 (3) _DANE TECHNICZNEMateriały eksploatacyjne Dane w litrach Zbiornik paliwa: samochody z p

więcej podobnych podstron