124 125


Fronda - Archiwum - Nr 02-03 TABLE.main {} TR.row {} TD.cell {} DIV.block {} DIV.paragraph {} .font0 { font:6.5pt "Arial", sans-serif; } .font1 { font:8.5pt "Arial", sans-serif; } .font2 { font:9.0pt "Arial", sans-serif; } .font3 { font:13.0pt "Arial", sans-serif; } #divMenu {font-family:sans-serif; font-size:10pt} #divMenu a{color:black;} #divMenu a:visited{color:#333333;} #divMenu a:hover{color:red;} self.name = 'dol' /******************************************************************************** Submitted with modifications by Jack Routledge (http://fastway.to/compute) to DynamicDrive.com Copyright (C) 1999 Thomas Brattli @ www.bratta.com This script is made by and copyrighted to Thomas Brattli This may be used freely as long as this msg is intact! This script has been featured on http://www.dynamicdrive.com ******************************************************************************** Browsercheck:*/ ie=document.all?1:0 n=document.layers?1:0 ns6=document.getElementById&&!document.all?1:0 var ltop; var tim=0; //Object constructor function makeMenu(obj,nest){ nest=(!nest) ? '':'document.'+nest+'.' if (n) this.css=eval(nest+'document.'+obj) else if (ns6) this.css=document.getElementById(obj).style else if (ie) this.css=eval(obj+'.style') this.state=1 this.go=0 if (n) this.width=this.css.document.width else if (ns6) this.width=document.getElementById(obj).offsetWidth else if (ie) this.width=eval(obj+'.offsetWidth') // this.left=b_getleft this.obj = obj + "Object"; eval(this.obj + "=this") } //Get's the top position. function b_getleft(){ if (n||ns6){ gleft=parseInt(this.css.left)} else if (ie){ gleft=eval(this.css.pixelLeft)} return gleft; } /******************************************************************************** Checking if the page is scrolled, if it is move the menu after ********************************************************************************/ function checkScrolled(){ if(!oMenu.go) { oMenu.css.top=eval(scrolled)+parseInt(ltop) oMenu.css.left=eval(scrollex)+parseInt(llef) } if(n||ns6) setTimeout('checkScrolled()',30) } /******************************************************************************** Inits the page, makes the menu object, moves it to the right place, show it ********************************************************************************/ function menuInit(){ oMenu=new makeMenu('divMenu') if (n||ns6) { scrolled="window.pageYOffset" ltop=oMenu.css.top scrollex="window.pageXOffset" llef=oMenu.css.left } else if (ie) { scrolled="document.body.scrollTop" ltop=oMenu.css.pixelTop scrollex="document.body.scrollLeft" llef=oMenu.css.pixelLeft } var sz = document.body.clientWidth; if(!sz) sz = window.innerWidth-20; oMenu.css.width=sz oMenu.css.visibility='visible' ie?window.onscroll=checkScrolled:checkScrolled(); } //Initing menu on pageload window.onload=menuInit; DARIUSZ SOŚNICKI JULIUS EVOLA DUCH ARYSTOKRATYCZNY A RASIZM Włoski myśliciel Julius Evola (1898-1974), wraz z Renę Guenonem czy Alistairem Crowleyem, zaliczany jest do głównych przedstawicieli tzw. drugiego pokolenia prekursorów New Agę, które nastąpiło po pierwszej generacji na czele z Madame Blavatzky i Rudolfem Steinerem. Jego liczne książki należą dziś do kanonu światowej literatury religioznawczej i ezoterycznej. Krąg zainteresowań Evoli był niesłychanie szeroki. Zajmowała go historia religii, a jego dzieła z tej dziedziny wywarły olbrzymi wpływ na Mirceę Eliadego, który zawsze z dumą podkreślał, że jest przyjacielem Evoli. Obydwu zbliżyła również gorąca sympatia do faszyzmu. Evola był głównym ideologiem faszyzmu włoskiego i jednym z bliższych współpracowników Benito Mussoliniego. Podczas II wojny światowej wygłaszał odczyty w europejskich instytutach SS. Jako ideolog konserwatyzmu stawił Mettemicha, Corteza i de Maistre'a. Jednocześnie był jednym z najbardziej aktywnych liderów ruchu dadaistycznego, przyjacielem Tristana Tzary, Godfrieda Benna, Fillippo Marinettiego, a także najwybitniejszym malarzem włoskiego futuryzmu (jego obrazy osiągają dziś na aukcjach światowych szalone ceny). Zajmował się też alchemią, ezoteryką (wspólnie ze swoim przyjacielem Renę Guenonem) i jako jeden z pierwszych w Europie rozpropagował buddyzm tantryczny. Dzięki swym okultystycznym zainteresowaniom zetknął się m.in. z Gustavem Meyrinkiem czy głównym wyznawcą satanizmu na kontynencie Alistairem Crowleyem. Znajdując się pod wpływem myśli Hegla pisał też filozoficzne rozprawy, co umożliwiło mu zawarcie znajomości z Ernstem Juengerem i Jose Ortegą y Gassetem. Pod koniec II wojny światowej Evola został ranny podczas nalotu bombowego, a następnie sparaliżowany. Tylko to uchroniło go od stanięcia przed sądem. W wiele lat później prokuratura znów próbowała wytoczyć przeciw niemu proces, tym razem 0 nawoływanie do aktów terrorystycznych neonazistów z grupy "Imperium", którzydokonali kilku zamachów bombowych. Jak pisze redakcja rosyjskiego pisma "Elementy", w którym lubi publikować Eduard Limonow, uważający się za ucznia Evoli: "jego idee wpłynęły na kilka pokoleń europejskich intelektualistów - zarówno skrajnie prawicowych, jak i skrajnie lewicowych, tak konserwatywnych, jak awangardowych, subtelnie wysublimowanych 1 ekstremistycznie radykalnych". 1. Istnieje duch arystokratyczny i istnieją różne jego wcielenia związane z określonym czasem i miejscem. Wcielenia te, jako takie, posiadają charakter przypadkowy, posiadają genezę, podlegają rozwojowi, a także, ewentualnie, upadkowi. Duch arystokratyczny jest zatem wyższy i starszy od każdej z nich. Posiada on naturę ponadhistoryczną, a można nawet rzec, metafizyczną i jako taki trwa niezależnie od narodzin i zmierzchu arystokracji historycznych, które mogą go ucieleśniać, w mniej lub bardziej doskonały sposób, w określonym okresie i cyklu danej cywilizacji lub danej rasy. Tak jak idea REGNUM lub idea porządku czy idea tradycji, tak samo idea arystokratyczna posiada sama w sobie konsakrację i legitymizację. Jest to już oznaka zmierzchu światła wewnętrznego cywilizacji, gdy rodzi się pogląd, że to "historia" stworzyła REGNUM, arystokrację lub tradycję i że tak jedno, jak i drugie OSAD Kamień porastający ścianki czajnika, żółty osad na zębach, kurz w ustach, kurz w gardle i na ubraniu - nasze życie w wierszu. PRZEDPOŁUDNIE, CIEMNO Przedpołudnie, ciemno, chmury tuż przy ziemi. Nie czekatrawa na nic - rośnie. Deszcz po szybie ścieka. Sąsiadka wynosi z domu dziwny kwiat w doniczce. Jej córkamiskę stawia na ganku. Pośrodku podwórka dojrzewa kałuża. Mowa strug jedynie. Bezwzględny alfabetkropel wymywa inne znaki. Nawet pies zamilkł. Stanął przy pniu kasztanowca. Powoli rozlewasię jego brunatna plama na tle plamy drzewa. Dariusz Sośnicld 124 FRONDA JESIEŃ / ZIMA 1994 FRONDA JESIEŃ / 21MA 1994 125 « Poprzednie  [Spis treści]  Następne » _uacct = "UA-3447492-1"; urchinTracker();

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
124 125
124 125
124 125
124 125
125 gtxt zal1
124 10 (3)

więcej podobnych podstron