czystosc


KATECHEZY DLA BIERZMOWANYCH
TEMAT: CZYSTOŚĆ
EWANGELIA
Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie.
Wtedy otworzył swoje usta i nauczał ich tymi słowami:
Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie.
Błogosławieni, którzy się smucą, albowiem oni będą pocieszeni.
Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię.
Błogosławieni, którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem oni będą nasyceni.
Błogosławieni miłosierni, albowiem oni miłosierdzia dostąpią.
Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą.
Błogosławieni, którzy wprowadzają pokój, albowiem oni będą nazwani synami Bożymi.
Błogosławieni, którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, albowiem do nich należy
królestwo niebieskie.
Błogosławieni jesteście, gdy [ludzie] wam urągają i prześladują was, i gdy z mego powodu
mówią kłamliwie wszystko złe na was. Cieszcie się i radujcie, albowiem wasza nagroda
wielka jest w niebie. Tak bowiem prześladowali proroków, którzy byli przed wami.
KOMENTARZ
1. Czystość przynosi wiele korzyści - sprawia, że człowiek jest szczęśliwy, czyli
błogosławiony. Może oglądać Boga, widzieć piękno stworzonego przez Niego świata.
Jego kontakt ze Stwórcą i ludzmi jest łatwiejszy, szlachetniejszy i pełny miłości.
2. Czystość jest jedną z wielu cnót, o którą trzeba zabiegać, tak jak wiele innych
błogosławieństw przedstawia nam Jezus. Czystość nie jest jednak jedyną cnotą
chrześcijańską. Nie można się skupiać w życiu duchowym tylko na tej jednej cnocie,
gdyż prowadzi to do nadmiernej koncentracji na sobie. Niemniej człowiek, który nie żyje
w czystości, nie może prowadzić szczerego życia duchowego. O czystość należy prosić
Boga. W Nim szukać siły niezbędnej do odparcia pokus. Bóg hojnie daje łaskę tym,
którzy Go o to proszą.
TEKSTY:
BA. JAN PAWEA II
Czystość jest przede wszystkim darem Boga. Chrystus dając się człowiekowi w
sakramentach KoÅ›cioÅ‚a zamieszkuje w sercu czÅ‚owieka i rozjaÅ›nia je «blaskiem Prawdy.
Tylko ta Prawda, którą jest Jezus Chrystus zdolna jest oświecić rozum, oczyścić serce i
ukształtować ludzką wolność. Bez zrozumienia i przyjęcia Prawdy gaśnie wiara. Człowiek
traci widzenie sensu spraw i wydarzeń, a jego serce szuka nasycenia tam, gdzie go
znalezć nie może. Dlatego czystość serca to przede wszystkim czystość wiary.
Czystość serca bowiem przysposabia do widzenia Boga twarzą w twarz w wymiarach
wiecznej szczęśliwości. Dzieje się tak dlatego, że już w życiu doczesnym ludzie czystego
serca potrafią dostrzegać w całym stworzeniu to, co jest od Boga. Potrafią niejako
odsłaniać Boską wartość, Boski wymiar, Boskie piękno wszystkiego, co stworzone.
Błogosławieństwo z Kazania na Górze wskazuje nam niejako na całe bogactwo i całe
piękno stworzenia i wzywa nas, abyśmy umieli odkrywać we wszystkim to, co od Boga
pochodzi i to, co do Boga prowadzi. W konsekwencji człowiek cielesny i zmysłowy musi
ustępować, musi robić miejsce w nas samych dla człowieka duchowego, uduchowionego.
Jest to proces głęboki. Aączy się z wewnętrznym wysiłkiem. Wysiłek ten jednak, wsparty
łaską Bożą, przynosi wspaniałe owoce.
Czystość serca jest zatem człowiekowi zadana. Musi on stale podejmować trud opierania
się siłom zła, tym działającym z zewnątrz i tym z wewnątrz  które chcą go od Boga
oderwać. I tak w sercu ludzkim rozgrywa się nieustanna walka o prawdę i szczęście. Aby
zwyciężyć w tej walce człowiek musi się zwrócić ku Chrystusowi. Może zwyciężyć tylko
umocniony Jego mocÄ…, mocÄ… Jego Krzyża i Jego zmartwychwstania. «Stwórz, o Boże, we
mnie serce czyste (Ps 51, 12)  woła Psalmista, który świadomy jest swojej słabości i
wie, że aby być sprawiedliwym wobec Boga, nie wystarczy sam ludzki wysiłek.
(& ) DziÅ› cywilizacja Å›mierci proponuje wam miÄ™dzy innymi tak zwanÄ… «wolnÄ… miÅ‚ość.
Dochodzi w tym wypaczeniu miłości do profanacji jednej z najbardziej drogich i świętych
wartoÅ›ci, bo rozwiÄ…zÅ‚ość nie jest ani miÅ‚oÅ›ciÄ…, ani wolnoÅ›ciÄ…. «Nie bierzcie wiÄ™c wzoru z
tego świata, lecz przemieniajcie się przez odnawianie umysłu, abyście umieli rozpoznać,
jaka jest wola Boża, co jest dobre, co Bogu przyjemne i co doskonałe (Rz 12, 2) 
napomina nas święty Paweł. Nie lękajcie się żyć wbrew obiegowym opiniom i sprzecznym
z Bożym prawem propozycjom. Odwaga wiary wiele kosztuje, ale wy nie możecie
przegrać miłości! Nie dajcie się zniewolić! Nie dajcie się uwieść ułudom szczęścia, za
które musielibyście zapłacić zbyt wielką cenę, cenę nieuleczalnych często zranień lub
nawet złamanego życia! Pragnę wam powtórzyć to, co kiedyś już powiedziałem do
mÅ‚odzieży: «Tylko czyste serce może w peÅ‚ni kochać Boga! Tylko czyste serce może w
pełni dokonać wielkiego dzieła miłości, jakim jest małżeństwo! Tylko czyste serce może w
pełni służyć drugiemu. Nie pozwólcie, aby zniszczono waszą przyszłość. Nie pozwólcie
odebrać sobie bogactwa miłości. Brońcie waszą wierność; wierność waszych przyszłych
rodzin, które założycie w miłości Chrystusa (Asunción, 18.05.1988).
ÅšW. JOSEMARIA
Czystość - nie zwykła wstrzemięzliwość, lecz stanowcza afirmacja zakochanej woli - jest
cnotą podtrzymującą młodość miłości w każdym stanie życia. Istnieje czystość właściwa
tym, którzy odczuwają, iż rozpoczyna się w nich proces dojrzewania; czystość tych, którzy
przygotowują się do małżeństwa; czystość tych, których Bóg wzywa do celibatu; czystość
tych, którzy zostali wybrani przez Boga do życia w małżeństwie.
Jakże nie wspomnieć tutaj mocnych i jasnych słów - które zachowuje Wulgata - rady
skierowanej przez archanioła Rafała do młodego Tobiasza przed jego małżeństwem z
Sarą? Anioł ostrzegł go w ten sposób: Posłuchaj mnie, a pokażę ci, jacy są ci, nad którymi
czart przemóc może. Ci bowiem, którzy w małżeństwo tak wstępują, że Boga od siebie i z
serca swego wyrzucają, a swej lubości tak zadośćczynią jak koń i muł, które rozumu nie
majÄ…, nad tymi czart ma moc.
Nie ma w małżeństwie czystej, szczerej i radosnej miłości ludzkiej, jeśli nie praktykuje się
tej cnoty czystości, która szanuje misterium seksualności i podporządkowuje je płodności i
oddaniu. Nigdy nie mówiłem o nieczystości i zawsze unikałem wdawania się w niezdrową i
bezsensowną kazuistykę, natomiast o czystości i o radosnej afirmacji miłości mówiłem
wiele razy - i powinienem mówić.
Jeśli chodzi o czystość małżeńską, zapewniam małżonków, że nie powinni się bać
okazywania czułości, przeciwnie, ponieważ ta skłonność stanowi podstawę ich życia
rodzinnego. Pan prosi ich, aby siÄ™ wzajemnie szanowali i byli wobec siebie lojalni; aby
postępowali z delikatnością, z naturalnością, ze skromnością. Powiem im też, że relacje
małżeńskie są godne, kiedy są dowodem prawdziwej miłości, a przez to są otwarte na
płodność, na dzieci.
Zamykanie zródeł życia jest zbrodnią przeciwko darom, których Bóg udzielił ludzkości, a
także przejawem tego, iż to egoizm, a nie miłość, jest motywem działania. Wtedy wszystko
się mąci, gdyż w końcu mąż i żona patrzą na siebie jak na współwinowajców: tworzą się
rozłamy, które - jeżeli małżonkowie będą dalej tak postępować - są prawie zawsze nie do
naprawienia.
Kiedy czystość małżeńska jest obecna w miłości, życie małżeńskie jest wyrazem
szczerości postępowania, mąż i żona rozumieją się i czują się zjednoczeni. Kiedy
natomiast Boży dar seksualności zostaje wypaczony, niszczy się intymność, a mąż i żona
nie mogą już sobie godnie spojrzeć w oczy.
Małżonkowie powinni budować swoje wspólne życie na szczerej i czystej serdeczności
oraz na radości z wydania na świat dzieci, które Bóg dał im możliwość posiadać. Powinni
umieć - jeśli trzeba - zrezygnować z własnej wygody i zawierzyć Opatrzności Bożej.
Stworzenie wielodzietnej rodziny - jeżeli taka jest wola Boża - jest gwarancją szczęścia i
owocności, nawet jeśli pozostający w błędzie wyznawcy żałosnego hedonizmu twierdzą
inaczej.
***
Drugie czytanie z dzisiejszej Mszy przypomina nam, że mamy podjąć tę odpowiedzialność
apostolską z nowym duchem, z zapałem, przebudzeni. Teraz nadeszła dla was godzina
powstania ze snu. Teraz bowiem zbawienie jest bliżej nas niż wtedy, gdyśmy uwierzyli.
Noc się posunęła, a przybliżył się dzień. Odrzućmy więc uczynki ciemności, a
przyobleczmy się w zbroję światła.
Powiecie mi, że to niełatwe. I będziecie mieć rację. Nieprzyjaciele człowieka, czyli
nieprzyjaciele jego świętości, starają się uniemożliwić to nowe życie, to przyobleczenie się
w ducha Chrystusowego. Nie znajduję lepszego wyszczególnienia przeszkód dla
wierności chrześcijańskiej niż to, które podaje nam św. Jan: concupiscentia carnis,
concupiscentia oculorum et superbia vitae - wszystko, co jest na świecie, a więc:
pożądliwość ciała, pożądliwość oczu i pycha życia.
Pożądliwość ciała nie jest tylko ogólnym nieuporządkowanym dążeniem zmysłów ani też
popędem płciowym, który powinien być uporządkowany i sam w sobie nie jest zły, gdyż
jest szlachetną ludzką rzeczywistością, którą można uświęcić. Zauważcie, że dlatego
nigdy nie mówię o nieczystości, lecz o czystości, ponieważ do wszystkich odnoszą się
słowa Chrystusa: Błogosławieni czystego serca, albowiem oni Boga oglądać będą. Z
powołania Bożego jedni przeżywać będą tę czystość w małżeństwie, inni zrezygnują z
miłości ludzkich, żeby w sposób wyłączny, namiętnie odpowiedzieć na miłość Bożą. Ani
jedni, ani drudzy nie są niewolnikami zmysłowości, lecz panami własnego ciała i własnego
serca, aby móc je ofiarnie oddać innym.
Mówiąc o cnocie czystości, mam zwyczaj dodawać określenie święta. Czystość
chrześcijańska, święta czystość, nie jest dumnym poczuciem bycia czystym,
niezbrukanym. Jest raczej świadomością, że mamy stopy z gliny, mimo iż łaska Boża
wyzwala nas dzień po dniu z zasadzek nieprzyjaciela. Uważam za deformację
chrześcijaństwa ciągłe pisanie lub mówienie przez niektórych prawie wyłącznie na ten
temat i zapominanie o innych cnotach kluczowych dla chrześcijanina, jak i dla współżycia
z innymi ludzmi w ogóle.
Święta czystość nie jest ani jedyną, ani główną cnotą chrześcijańską: jest jednak
niezbędna, żeby wytrwać w codziennym wysiłku naszego uświęcenia. Jeśli się jej nie
zachowuje, nie można oddawać się apostolstwu. Czystość jest konsekwencją miłości, z
jaką oddaliśmy Panu duszę i ciało, władze i zmysły. Nie jest negacją, jest radosną
afirmacjÄ….
Powiedziałem, że pożądliwość ciała nie sprowadza się wyłącznie do nieporządku
zmysłowego, ale również do wygodnictwa, do braku gorliwości, który popycha do szukania
tego, co łatwiejsze i przyjemniejsze, drogi z pozoru krótszej, nawet kosztem uchybienia
wierności Bogu.
Takie zachowanie byłoby bezwarunkowym poddaniem się panowaniu jednego z tych praw,
prawa grzechu, przed którym ostrzega nas św. Paweł: stwierdzam w sobie to prawo, że
gdy chcę czynić dobro, narzuca mi się zło. Albowiem wewnetrzny czlowiek [we mnie] ma
upodobanie zgodne z Prawem Bozym. W czlonkach zas moich spostrzegam prawo inne,
które toczy walke z prawem mojego umyslu i podbija mnie w niewole pod prawo grzechu
[...]. Infelix ego homo! Nieszczęsny ja człowiek! Któż mnie wyzwoli z ciała, [co wiedzie ku]
tej śmierci?. Posłuchajcie, co odpowiada Apostoł: łaska Boża przez Jezusa Chrystusa,
Pana naszego. Możemy i musimy walczyć przeciwko pożądliwości ciała, ponieważ Pan
zawsze, jeśli tylko będziemy pokorni, udzieli nam swojej łaski.
Drugim nieprzyjacielem - pisze św. Jan - jest pożądliwość oczu, rodzaj wewnętrznej
chciwości prowadzącej do cenienia jedynie tego, co można dotknąć. Pożądliwość oczu,
które jak gdyby przylgnęły do rzeczy ziemskich i z tego właśnie powodu nie umieją odkryć
rzeczywistości nadprzyrodzonych. Dlatego możemy używać tego określenia Pisma
Świętego w odniesieniu do chciwości dóbr materialnych, a także do tej deformacji, która
prowadzi do postrzegania tego, co nas otacza - innych ludzi, okoliczności naszego życia i
naszych czasów - tylko na sposób ludzki.
Wzrok duszy przytępia się, umysł uważa, że jest samowystarczalny; że sam może
zrozumieć wszystko, obywając się bez Boga. Jest to subtelna pokusa zasłaniająca się
godnością umysłu, który nasz Ojciec Bóg dał człowiekowi po to, aby Go poznał i
dobrowolnie miłował. Wiedziony tą pokusą ludzki umysł uważa się za centrum
wszechświata i na nowo zachwyca go owo będziecie jako bogowie, a napełniwszy się
miłością do siebie samego, odwraca się od miłości Bożej.
W ten sposób nasza egzystencja może oddać się bezwarunkowo w ręce trzeciego
nieprzyjaciela, jakim jest superbia vitae. Nie chodzi tu tylko o przelotne myśli wywołane
próżnością czy miłością własną: jest to ogólna zarozumiałość. Nie dajmy się oszukać,
ponieważ jest to zło najgorsze z możliwych, przyczyna wszelkiego błądzenia. Walka
przeciwko pysze powinna być stała, bo nie na próżno mówi się w sposób obrazowy, że ta
namiętność umiera dopiero dzień po śmierci człowieka. Jest to wyniosłość faryzeusza,
którego Bóg nie chce usprawiedliwić, ponieważ napotyka w nim barierę
samowystarczalności. Jest to arogancja prowadząca do pogardzania innymi, do
podporządkowywania ich sobie, do złego traktowania, bo gdzie będzie pycha, tam będzie
obraza i hańba.
KKKK:
487. Jakie zadanie spoczywa na osobie ludzkiej odnośnie do swej tożsamości
seksualnej?
Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i kobietę, obdarzył ich taką samą godnością
osobową, i wpisał w ich człowieczeństwo powołanie do miłości i wspólnoty. Każdy
człowiek powinien uznać i przyjąć swoją tożsamość płciową, doceniając, jak ważne dla
całej osoby jest jej zróżnicowanie i komplementarność. 2331-2336; 2392-2393
488. Co to jest czystość?
Czystość oznacza osiągnięcie pozytywnej integracji płciowości w osobie. Płciowość staje
się osobowa i prawdziwie ludzka, gdy zostaje włączona w relację osoby do osoby.
Czystość jest cnotą moralną, darem Boga, łaską, owocem działania Ducha. 2337-2338
489. Czego domaga się cnota czystości?
Domaga się nabycia panowania nad sobą, które jest wyrazem ludzkiej wolności,
ukierunkowanej na dawanie daru z siebie. Potrzebne jest do tego celu stałe i integralne
wychowanie, które urzeczywistnia się we wszystkich etapach wzrostu i rozwoju.
2339-2341
490. Jakimi dysponujemy środkami, które pomagają żyć w czystości?
Są one liczne: łaska Boża, pomoc sakramentalna, modlitwa, poznanie siebie,
praktykowanie ascezy odpowiedniej do sytuacji, ćwiczenie się w cnotach moralnych,
szczególnie w cnocie umiarkowania, która zmierza do opanowania rozumem namiętności.
2340-2347
491. W jakim sensie wszyscy są powołani do życia w czystości?
Wszyscy, idąc za Chrystusem, wzorem wszelkiej czystości, są powołani do życia w
czystości stosownie do różnych stanów swego życia: jedni, przyrzekając Bogu dziewictwo
lub celibat - mogą w ten sposób łatwiej poświęcić się niepodzielnym sercem jedynemu
Bogu; inni, jeśli są związani małżeństwem, wezwani są do życia w czystości małżeńskiej;
pozostali do praktykowania czystości we wstrzemięzliwości. 2348-2350; 2394
492. Jakie są główne wykroczenia przeciw czystości?
Do grzechów pozostających w głębokiej sprzeczności z czystością, każdy według natury
własnego przedmiotu, należą: cudzołóstwo, masturbacja, nierząd, pornografia, prostytucja,
gwałt, czyny homoseksualne. Grzechy te są wyrazem wady (grzechu głównego)
nieczystości. Gdy są dokonywane na małoletnich, czyny takie stanowią poważne
zagrożenie dla ich integralności fizycznej i moralnej. 2351-2359; 2396
493. Dlaczego szóste przykazanie, chociaż mówi "nie cudzołóż", zakazuje wszystkich
grzechów przeciwnych czystości?
Chociaż w tekście biblijnym Dekalogu czytamy "nie będziesz cudzołożył", Tradycja
Kościoła zawsze rozważała łącznie nakazy moralne Starego i Nowego Testamentu i
uważała, że szóste przykazanie obejmuje wszystkie wykroczenia przeciw czystości. 2336
494. Jakie są zadania władz cywilnych w odniesieniu do czystości?
Władze cywilne, ponieważ są zobowiązane szanować godność osoby ludzkiej, powinny
stwarzać środowisko przyjazne dla czystości, zakazując także, stosownymi prawami,
rozprzestrzenianie się wspomnianych wyżej ciężkich wykroczeń przeciw czystości, aby
chronić przede wszystkim małoletnich i bardziej słabych. 2354
495. Jakie są dobra miłości małżeńskiej, której podporządkowana jest płciowość?
Dobrami miłości małżeńskiej, która dla ochrzczonych jest uświęcona przez sakrament
małżeństwa, są: jedność, wierność, nierozerwalność i otwarcie na płodność. 2360-2361;
2397-2398
496. Jaką wartość ma akt małżeński?
Akt małżeński ma podwójne znaczenie: jednoczące (wzajemne obdarowanie się
małżonków) i prokreacyjne (otwarty na przekazywanie życia). Nikt nie ma prawa naruszać
tego nierozłącznego związku, jakiego sam Bóg chciał, istniejącego między tymi dwoma
znaczeniami aktu małżeńskiego, wykluczając z nich jeden lub drugi. 2362-2367
497. Kiedy moralnie dozwolona jest regulacja poczęć?
Regulacja poczęć, która ukazuje jeden z aspektów odpowiedzialnego ojcostwa i
macierzyństwa, jest obiektywnie zgodna z moralnością, gdy jest dokonywana przez
małżonków bez interwencji z zewnątrz, nie z egoizmu, lecz z poważnych motywów i
metodami zgodnymi z obiektywnymi kryteriami moralności, to jest przez okresową
wstrzemięzliwość i odwoływanie się do okresów niepłodnych. 2368-2369; 2399
498. Jakie są niemoralne środki regulacji poczęć?
Jest wewnętrznie złe każde działanie - jak na przykład bezpośrednia sterylizacja czy
antykoncepcja - które, czy to w przewidywaniu aktu małżeńskiego, podczas jego
spełniania, czy w rozwoju jego naturalnych skutków, miałoby za cel lub jako środek
uniemożliwienie poczęcia. 2370-2372
499. Dlaczego sztuczna inseminacja i sztuczne zapłodnienie są niemoralne?
Są niemoralne, ponieważ powodują oddzielenie prokreacji od aktu, w którym dwie osoby
oddają się nawzajem, wprowadzając w ten sposób panowanie techniki nad pochodzeniem
i przeznaczeniem osoby ludzkiej. Ponadto inseminacja i zapłodnienie heterologiczne
poprzez techniki, które wprowadzają osobę z zewnątrz do pary małżeńskiej, łamią prawo
dziecka do urodzenia się z ojca i matki, których zna i którzy są połączeni węzłem
małżeńskim, oraz pozostają w sprzeczności z wyłącznym prawem małżonków do stania
się ojcem i matką wyłącznie dzięki sobie. 2373-2377
500. Jak należy patrzeć na dziecko?
Dziecko jest darem Boga. Największym darem małżeństwa. Dziecko nie może być
uważane za przedmiot własności ("dziecko chciane za wszelką cenę"). Istnieje natomiast
prawo dziecka, by być owocem właściwego aktu miłości małżeńskiej swoich rodziców i
jako osoba od chwili swego poczęcia mieć również prawo do szacunku. 2378
501. Co mogą czynić małżonkowie, kiedy nie mają dzieci?
Małżonkowie, którzy po wyczerpaniu dozwolonych środków medycznych cierpią na
bezpłodność, mogą dać dowód swej wielkoduszności, adoptując opuszczone dzieci lub
pełniąc trudne posługi na rzecz innych. 2379
502. Jakie są wykroczenia przeciw godności małżeństwa?
Są to: cudzołóstwo, rozwód, poligamia, kazirodztwo, wolne związki (współżycie,
konkubinat), akty seksualne przed lub poza małżeństwem. 2380-2391; 2400
527. Czego żąda dziewiąte przykazanie?
Dziewiąte przykazanie domaga się przezwyciężenia pożądliwości cielesnej w myślach i
pragnieniach. Walka z pożądliwością cielesną prowadzi przez oczyszczenie serca i
praktykowanie cnoty umiarkowania. 2514-2516; 2528-2530
528. Czego zakazuje dziewiÄ…te przykazanie?
Dziewiąte przykazanie zakazuje kultywowania myśli i pragnień związanych z czynami
zakazanymi przez szóste przykazanie. 2517-2519; 2531-2532
529. Jak osiągnąć czystość serca?
Ochrzczony, za pomocą łaski Bożej i walcząc z nieuporządkowanymi pragnieniami, osiąga
czystość serca przez cnotę i dar czystości, czystość intencji, czystość spojrzenia
zewnętrznego i wewnętrznego, czuwanie nad uczuciami i wyobraznią, modlitwę. 2520
530. Jakie są inne wymagania czystości?
Czystość domaga się wstydliwości. Wstydliwość chroni intymność osoby i związana jest z
czystością, świadczy o jej czujności. Kieruje ona spojrzeniami i gestami, które
odpowiadają godności osób i godności ich zjednoczenia. Wyzwala z szerzącego się
erotyzmu i usuwa to wszystko, co sprzyja nieprzyzwoitej ciekawości. Domaga się także
oczyszczenia klimatu społecznego przez nieustanną walkę z permisywizmem obyczajów,
który opiera się na błędnej koncepcji wolności ludzkiej. 2521-2527; 2533


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Badanie czystości metodą klasyczną
Utrzymanie czystości w gminach
eugenika w usa czystosc uber alles
Przesadna czystosc szkodzi zdrowiu Wolne Media
instrukcja utrzymania porzadku czystosci i higieny w cukierni
Kontrola czystości mikrobiologicznej powietrza
kitaab at taharah księga czystości
Modlitwa o czystość i miłość
czystość rasy
07 Klasy czystości sprężonego powietrza
SWO 7 czystosc i porzadek
WSKAŹNIKI OCENY CZYSTOŚCI WÓD OKREŚLAJĄ
Analiza składu chemicznego i czystości próbek metodami XRF, XPS, AES, EDS (EDXS)
bogucka czystosc
05 Czulosc, pozadanie i czystosc

więcej podobnych podstron