12 Tatara T Analiza przyczyn powstania uszkodzen murowego budynku i koncepcja jego wzmocnienia


XXIV Konferencja Naukowo-Techniczna
XXIV
Szczecin-Międzyzdroje, 26-29 maja 2009
awarie budowlane
Dr hab. in\. TADEUSZ TATARA, prof. PK, ttatara@usk.pk.edu.pl
Instytut Mechaniki Budowli
Politechnika Krakowska
ANALIZA PRZYCZYN POWSTANIA USZKODZEC MUROWEGO
BUDYNKU I KONCEPCJA JEGO WZMOCNIENIA
ANALYSIS OF FAILURES ORIGIN IN MASONRY BUILDING AND CONCEPTION
OF ITS STRENGHTENING
Streszczenie Praca dotyczy analizy uszkodzeń zabytkowego murowego budynku dworca kolejowego. Wykonano
pomiary dynamiczne budynku. Analiza wyników dowiodła, \e poziom wzbudzanych drgań przejazdami ró\nych
typów pociągów nie jest szkodliwy dla konstrukcji budynku. Wykonane prace odkrywkowe, obserwacje zacho-
wania się zało\onych plomb kontrolnych oraz analiza uszkodzeń pozwoliły na określenie ich przyczyn. Podano
koncepcję i sposób zabezpieczenia budynku umo\liwiający jego dalszą eksploatację.
Abstract The paper presents analysis of damage in a historical railway station. Results of performed vibration
testing of the building confirm that the level of induced vibrations by trains is not harmful to structure. Invasive
inspections, monitoring of gypsum gages as well as analysis of the cracking permitted definition of the origin
of the damage. Conceptual design and way of protecting of the building allowing the continuous use of the
building are also presented.
1. Wprowadzenie
Budynek dworca kolejowego poło\ony jest w jednej z miejscowości przy ruchliwej trasie
Tarnów-Nowy Sącz (Krynica)  Tarnów. Przez stację przebiegają trzy u\ytkowane tory, po
których dziennie przeje\d\a kilkadziesiąt pociągów (składy osobowe i towarowe). Przejazdy
składów towarowych odbywają się po wszystkich trzech torach; w większości są to przejazdy
pełnych składów.
W budynku dworca wystąpiły liczne uszkodzenia elementów konstrukcyjnych. Wskutek
decyzji Komisji PKP przeprowadzono remont torów, którego celem było uciąglenie szyn
kolejowych (poprzez zespawanie ich styków) w sąsiedztwie budynku. Zespawanie styków
szyn torów spowodowało wystąpienie zwiększonej przerwy między szynami na następnym
styku (ok. 2.5 cm). Wykonane prace miały na celu ograniczenie wpływu drgań generowanych
przejazdami pociągów na konstrukcję budynku. Poło\enie torów względem budynku oraz
miejsca przeprowadzonych napraw pokazano schematycznie na rys. 1.
Celem pracy jest wskazanie przyczyn występujących uszkodzeń budynku. Przeprowadzone
badania dynamiczne miały na celu dać odpowiedz, czy drgania wzbudzane przejazdami ró\nego
typu pociągów i przekazywane poprzez podło\e gruntowe na budynek mogły być przyczyną
jego uszkodzeń. W pracy przeprowadzono analizę stanu istniejącego i podano: a) przyczyny
uszkodzeń, b) koncepcję napraw i wzmocnienia budynku oraz wnioski i zalecenia.
Budownictwo ogólne
Rys. 1. Sytuacja
2. Opis konstrukcji i stanu technicznego budynku
Budynek dworcowy został wzniesiony przez jeńców włoskich z końcem XIX wieku,
ok. 1880 r. Z powodu braku dokumentacji technicznej dokonano szczegółowej inwentaryzacji ca-
łego obiektu. Jest to budynek dwukondygnacyjny z u\ytkowym poddaszem (strych). W części par-
terowej budynek jest u\ytkowany przez PKP, a w części piętrowej znajdują się prywatne mieszka-
nia. Rzut poziomy budynku jest prostokątem w wymiarach 18.208.1 m, a jego wysokość od
poziomu terenu do kalenicy wynosi ok. 9.7 m. Budynek jest częściowo podpiwniczony  por.
rys.1. Strop nad piwnicą wykonano jako kolebkowy, odcinkowy ceglany (o grubości w kluczu
ok. 50 cm). Wysokość piwnic wynosi ok. 2 m. W części bez podpiwniczenia fundament budynku
wykonany jest z foremnych bloków piaskowca, a w części podpiwniczonej z nieobrobionych
bloków piaskowca na zaprawie wapiennej. Głębokość posadowienia jest zmienna; w części bez
podpiwniczenia wynosi ok. 2.7 m, a w części podpiwniczonej ok. 3.4 m. Ściany nośne zewnętrzne
(o grubości ok. 50 cm) oraz ściany wewnętrzne (o grubości 18 cm) wykonano z cegły pełnej
o wymiarach 30157 cm. Stropy nad parterem i Ip. są drewniane. W części podpiwniczonej
budynek posiada drewnianą klatkę schodową. Cały budynek przekryty jest drewnianym dachem
o konstrukcji krokwiowo  płatwiowej, pokrytym ceramiczną dachówką.
W odkrywce nr 1 (część bez podpiwniczenia)  por. rys. 1, woda występuje na głębokości
ok. 2.5 m. Spód fundamentu budynku w części bez podpiwniczenia znajduje się ok. 20 cm pod
wodą i został posadowiony na glinie miękkoplastycznej, co wykazały próbki gruntu wydobyte
w tym miejscu spod fundamentu. Z kolei w odkrywkach nr 2 i 3 w piwnicy  por. rys. 1, stwier-
dzono obecność wody gruntowej ok. 90 cm od poziomu posadzki piwnicy. Fundament budynku
w części podpiwniczonej posadowiony jest na piasku ilastym (na podstawie pobranych próbek
gruntu wydobytych spod fundamentu). Poziom wody gruntowej jest powy\szej spodu
fundamentów. Stan taki występował pomimo wykonania odwodnienia budynku. Fundament
spoczywa w nawodnionym gruncie. Na ścianach fundamentowych nie stwierdzono obecności
696
Tatara T.: Analiza przyczyn powstania uszkodzeń murowego budynku i koncepcja jego wzmocnienia
izolacji poziomej i pionowej budynku. Mury fundamentowe są zawilgocone z ubytkami zaprawy
(wypłukania) oraz uszkodzone poprzez pęknięcia i zarysowania  por. rys. 2.
Budynek dworca jest stary, ma prawie 130 lat. Wykazuje naturalne zniszczenie niektórych
elementów konstrukcyjnych. W budynku występują pęknięcia i zarysowania nośnych ścian zewnę-
trznych i wewnętrznych, ścian działowych oraz nadpro\y okiennych, a tak\e ścian piwnic.
Uszkodzenia ścian elewacyjnych (pęknięcia) znajdują się zarówno od wewnętrznej jak i zewnę-
trznej strony ścian w poziomie parteru oraz w części mieszkalnej budynku w poziomie Ip.
Zarysowania i pęknięcia stropów, ścian i nadpro\y okiennych występują w pomieszczeniach maga-
zynowych i w przedsionku prowadzącym do nich w poziomie parteru, w części bez podpiwni-
czenia. Większa ilość uszkodzeń występuje w części niepodpiwniczonej budynku od strony placu
dworcowego (por. rys. 2). Na niektórych ze spękań zostały zało\one gipsowe marki kontrolne ze
szkiełkami, celem obserwacji ewentualnego dalszego powiększania się pęknięć. W okresie ponad
rocznej obserwacji marek gipsowych i szkiełek stwierdzono uszkodzenie niektórych marek i szkie-
łek. Wewnątrz budynku, w poziomie piwnicy występują zarysowania ściany piwnicy prostopadłej
do kierunku torów. W poziomie Ip. widoczne są: a) w klatce schodowej pęknięcie ściany biegnące
ukośnie od naro\a drzwi w kierunku stropu nad Ip., b) w części niepodpiwniczonej spękania ściany
podłu\nej od strony placu dworcowego, c) zarysowania na połączeniu drewnianego stropu i ścian
nośnych, d) spękania jednej z nośnych ścian wewnętrznych.
Rys. 2. Widok elewacji od strony placu dworcowego i jej uszkodzenia w części bez podpiwniczenia wraz
z zało\onymi plombami w miejscach uszkodzeń oraz pękniecie muru fundamentowego (odkrywka nr 1)
697
Budownictwo ogólne
3. Badania dynamiczne i analiza wyników pomiarów
3.1. yródła drgań
Podczas przeprowadzonych badań zródłem drgań budynku były przejazdy ró\nych typów
pociągów w obu kierunkach mo\liwego ruchu (w kierunku stacji Nowy Sącz lub Tarnów).
Rejestrowano drgania wzbudzane przejazdami pociągów pasa\erskich (osobowych, pospiesz-
nych) i towarowych. Pociągi towarowe przeje\d\ały przez stację bez zatrzymywania się
(tzw. przejazd przelotowy  na biegu), a pociągi pasa\erskie w zale\ności od typu zatrzymy-
wały się (pociągi osobowe) lub przeje\d\ały na biegu (pociągi pospieszne). Maksymalna masa
składów towarowych nie przekracza 2000 t. Przelotowe przejazdy pociągów towarowych
odbywają się ze średnią prędkością ok. 60 km/h; niektóre z pociągów zatrzymują się na stacji.
Przejazdy pociągów pasa\erskich (osobowe, pospieszne i ekspresowe) odbywają się w więk-
szości torem nr 1. Przy przejazdach przelotowych maksymalna prędkość mo\e wynieść
ok. 80 km/h (ekspres); w większości prędkość tych przejazdów wynosi ok. 60 km/h. Pociągi
przeje\d\ały dwoma torami: torem najbli\szym w stosunku do budynku (tor Nr 3) i torem
środkowym (tor nr 1)  por. rys. 1. Pomiary drgań przeprowadzono w losowo wybranym dniu
i podczas badań zarejestrowano przejazdy ró\nych typów pociągów.
3.2. Aparatura pomiarowa
W badaniach tor pomiarowy składał się z aparatury firmy Brel  Kjaer (akcelerometry,
wzmacniacze ładunku, rejestratory magnetyczne) oraz oscyloskopów z pamięcią cyfrową
firmy Tektronix, filtrów dolnoprzepustowych i komputera IBM PC. Zastosowana aparatura
jest przystosowana do pomiarów drgań, jakie występują w przypadku drgań budynków wzbu-
dzanych ró\nego typu pojazdów [1]. Dokładność pomiarów wynikająca z odchyłek nominal-
nych czujników, wzmacniacza oraz zniekształcenia sygnału przez rejestrator cyfrowy a tak\e
aparatury cyfrowej i u\ytych filtrów wynosi +/-15%.
3.3. Opis przeprowadzonych pomiarów
Podczas pomiarów mierzono: a) składowe poziome drgań w dwu wzajemnie prostopadłych
kierunkach równoległych do osi poprzecznej (x) i podłu\nej (y) budynku (por. rys. 1), b) drga-
nia pionowe stropu parteru (strop o największej rozpiętości). Akcelerometry ustawiono w spo-
sób umo\liwiający rejestrowanie drgań w wybranych poziomach pomiarowych (posadzka
piwnicy, posadzka parteru w części podpiwniczonej i bez podpiwniczenia, posadzka Ip.).
Takie ustawienie czujników pomiarowych umo\liwia określenie parametrów drgań w pozio-
mie otaczającego terenu lub poni\ej. Parametry te przyjmuje się do oceny szkodliwości drgań
na budynki zgodnie z normą [2].
3.4. Analiza wyników pomiarów i ocena szkodliwości drgań na konstrukcję budynku
Drgania budynku wzbudzane przejazdami pociągów są nieregularne, charakteryzują się zmien-
nymi w czasie częstotliwościami i przyspieszeniami. Są to drgania nieokresowe, narastające
w miarę zbli\ania się pociągu do budynku i malejące w miarę oddalania się pociągu od budynku.
Z porównania przebiegów zarejestrowanych drgań wynika, \e składowe poziome (x) pomierzone
w poziomie posadzki piwnicy są mniejsze ni\ zarejestrowane na parterze. Do dalszych analiz
przyjmowane będą składowe poziome (x) zarejestrowane w poziomie parteru budynku. W pozio-
698
Tatara T.: Analiza przyczyn powstania uszkodzeń murowego budynku i koncepcja jego wzmocnienia
mie parteru, w części podpiwniczonej intensywność drgań jest nieco większa ni\ w część bez
podpiwniczenia. W poziomie posadzki piwnicy i w poziomie parteru składowe (y) są mniejsze ni\
składowe x. Pionowe drgania stropu są najintensywniejsze. Drgania wzbudzane przejazdami
pociągów osobowych zatrzymujących się i startujących ze stacji są mniejsze ni\ wywołane
przejazdami pociągów towarowych, pospiesznych lub ekspresowych nie zatrzymujących się na
stacji. Na rys. 3 pokazano przykładowo przebieg najintensywniejszych drgań (składowa x) zareje-
strowanych w budynku w poziomie parteru (terenu) w części podpiwniczonej. Wyniki analiz
częstotliwościowych zarejestrowanych przebiegów składowych drgań wskazują, \e dominujące
częstotliwości drgań pozostają w pasmach 10, 17  20, 27  28.5 i 55  57 Hz (por. rys. 4).
Do oceny szkodliwości drgań przyjmuje się parametry poziomych drgań pomierzonych
w budynku na wysokości otaczającego terenu lub poni\ej na ścianie w poziomie posadzki
piwnicy lub fundamentów zgodnie z wymogiem normy [2]. Wymiary, materiał oraz konstruk-
cja omawianego budynku kwalifikują go do oceny szkodliwości drgań na podstawie skali
SWD  II. W ocenach szkodliwości, dla przedmiotowego budynku, przyjęto ni\szy dopusz-
czalny poziom drgań z uwagi na wiek i stan techniczny obiektu. Na rys. 5 pokazano wyniki
analizy tercjowej przebiegu drgań z rys. 3. Maksymalne przyspieszenia drgań w paśmie 16
i 20 Hz przekraczają krzywą SWD  II  A i znajdują się w II strefie skali SWD  II. Jeśli pa-
rametry drgań znajdują się w II strefie tej skali, to drgania takie traktowane są jako odczuwal-
ne przez budynek, ale nieszkodliwe dla jego konstrukcji. W wyniku ich działania następuje
przyspieszone zu\ycie budynku i pierwsze rysy w wyprawach malarskich i tynkach. Oznacza
to, \e w budynku nie powstają wówczas rysy i spękania ścian nośnych. Nie mo\na wykluczyć,
\e intensywność drgań budynku była większa, gdy odległości między szynami w miejscach
styków były większe. Mo\na przypuszczać, \e wówczas parametry drgań równie\ nie
powinny przekraczać II strefy skali SWD-II.
Rys. 3. Zarejestrowany przebieg składowej poziomej Rys. 4. Wynik analizy częstotliwościowej przebiegu
drgań w budynku drgań z rys. 3
Rys. 5. Ocena szkodliwości przebiegu drgań z rys. 3
699
Budownictwo ogólne
W ocenie szkodliwości drgań pionowych wykorzystuje się zarejestrowane drgania pionowe
stropu parteru (poz. posadzki Ip.). Maksymalna wartość przyspieszenia pionowych drgań stropu
wyniosła azmax stropu = 25 cm/s2 H" 2.5% g (g  przyspieszenie ziemskie). W najniekorzystniejszym
przypadku strop podlega dodatkowemu obcią\eniu dynamicznemu wynoszącemu 2.5% cię\aru
stropu (łącznie z obcią\eniem u\ytkowym). Wartość dodatkowego obcią\enia dynamicznego
jest tak mała, \e nie ma potrzeby uwzględniać go w dalszej analizie dynamicznej.
4. Analiza uszkodzeń i ich przyczyn
W p. 3 wykazano, \e drgania zarejestrowane podczas badań budynku nie mogły być przy-
czyną spękań ścian nośnych (elementów konstrukcyjnych) jakie występują w obiekcie.
Długotrwałe działanie drgań od przejazdów pociągów mo\e jedynie przyspieszać uszkodzenia
budynku powodowane innymi przyczynami. W związku z powy\szym nale\ało szukać innych
przyczyn uszkodzeń budynku.
W otoczeniu budynku dworca nastąpiło prawdopodobnie naruszenie stosunków wodnych
na skutek zasypania (lub zamulenia) naturalnych ścieków lub rowów odprowadzających wody
powierzchniowe, co doprowadziło do podniesienia się poziomu wody gruntowej i nawodnie-
nia gruntu pod fundamentami budynku  por. rys. 6. Oprócz tego, wpływ na taki stan mo\e
mieć woda ze stawu poło\onego w niedalekim sąsiedztwie budynku. Staw zasilany jest wodą
z małej rzeczki. Woda gruntowa znajdująca się powy\ej fundamentów powoduje nawil\enie
i uplastycznienie gruntu przez co staje się on podatniejszy na wymywanie i wypieranie pod
wpływem nacisków. Częściowo wymyte i osłabione poprzez nadmierne nawil\enie wodą
gruntową podło\e gruntowe pod fundamentem nie jest w stanie przenosić pionowych obcią-
\eń na grunt. Jest to przyczyną osłabienia podło\a gruntowego, co w konsekwencji prowadzi
do nierówno-miernego osiadania budynku.
Rys. 6. Przekrój piwnic
Charakter pęknięć ściany podłu\nej, nadpro\y i fundamentu od strony zachodniej (od stro-
ny placu dworcowego) oraz pęknięcia ściany podłu\nej i nadpro\y od strony torów kolejo-
wych pozwalają przypuszczać, \e wystąpiły one właśnie na skutek nierównomiernego osiada-
nia podło\a gruntowego pod fundamentami ścian nośnych budynku.
Woda gruntowa penetrując ściany fundamentowe powoduje zawilgocenie zaprawy pomiędzy
blokami kamiennymi. Prowadzi do obni\enia wytrzymałości zaprawy i zwiększenia jej
700
Tatara T.: Analiza przyczyn powstania uszkodzeń murowego budynku i koncepcja jego wzmocnienia
odkształcalności. Woda dostaje się poprzez osłabione mury do wnętrza budynku powodując
jego zawilgocenie, zniszczenie tynków i cegieł murów piwnic.
Stropy budynku, a szczególnie strop nad Ip., są nadmiernie obcią\one. Obcią\enia te są prze-
kazywane poprzez belki stropowe na spękane nadpro\a okienne. Drewniane belki stropowe są
kładzione co ok. 90 cm. Powoduje to, \e ich oparcia na zewnętrznych ścianach nośnych wypada-
ją dokładnie nad nadpro\ami okiennymi. Nadpro\a okienne są osłabione poprzez pęknięcia
i zarysowania, a więc ich sztywność jest mniejsza ni\ nadpro\a nieuszkodzonego. Obcią\enia
przekazywane ze stropu na zewnętrzne ściany nośne w miejscach oparcia belek stropowych,
mogą przyczyniać się do dalszego powiększania uszkodzeń nadpro\y okiennych. Szczególnie
strop nad Ip. jest nadmiernie obcią\ony poprzez warstwę cegły i muru ceglanego.
Stan plomb stwierdzony podczas wizji lokalnych potwierdza hipotezę, \e prawdopodobnie
nastąpiło naruszenie stosunków wodnych wokół budynku. Proces nierównomiernego osiada-
nia budynku w czasie, szczególnie widoczny jest w jego południowej, niepodpiwniczonej
części. Świadczy o tym stan plomb w tej części obiektu.
5. Propozycja naprawy i wzmocnienia budynku
W p. 4 pracy przeanalizowano mo\liwe przyczyny powstania uszkodzeń budynku. Poni\ej
przedstawia się zakres prac remontowych i zabezpieczających mających na celu powstrzyma-
nie dalszej degradacji budynku oraz naprawę uszkodzonych elementów nośnych konstrukcji.
Proponowane wzmocnienie i prace remontowe powinny być poprzedzone pracami mającymi
na celu usunięcie przyczyn uszkodzeń. Pełny zakres tych prac obejmowałby uregulowanie
stosunków wodnych w bezpośrednim sąsiedztwie budynku, wzmocnienie gruntu i fundamen-
tów (np. odcinkowe jego poszerzenie), zało\enie izolacji poziomej i pionowej budynku w celu
zaniku penetracji wody gruntowej w ściany i ograniczenia dalszego osłabiania ścian.
W istniejących warunkach proponuje się wykonanie wzmocnienia budynku oraz naprawy
uszkodzonych ścian nośnych. Wzmocnienie budynku zaleca się wykonać w trzech poziomach
(terenu, stropu parteru i stropu Ip.). Wzmocnienie to polegać będzie na skotwieniu budynku
w dwóch kierunkach, poprzecznym i podłu\nym. Ściągi wykonane będą z prętów stalowych
Ś24; ich liczba będzie wynosić w poziomie: a) terenu 4szt., b) stropu parteru i stropu Ip. po 2szt.
W poziomie stropu parteru i Ip. ściągi proponuje się przeprowadzić wzdłu\ nośnych ścian
zewnętrznych w bruzdach (o głębokości ok. 8  9 cm) wykutych w murze. Bruzdy na kotwy nie
mogą przecinać sklepień nad oknami. Po wykonaniu ściągów bruzdy nale\y wypełnić zaprawą
cementowo  wapienną, po uprzednim dokładnym namoczeniu bruzdy wodą. W poziomie
terenu, ściągi i ich skotwienia mają: a) przebiegać na zewnątrz ścian nośnych, tak w kierunku
poprzecznym, jak i podłu\nym, b) być obetonowane. Na rys. 7 przykładowo przedstawiono
proponowane wzmocnienie budynku w poziomie parteru (w poziomie terenu). Z uwagi na
istniejące pęknięcie ściany piwnicy, oddzielającej część podpiwniczoną od części niepodpiwni-
czonej budynku, proponuje się równie\ wykonanie skotwienia budynku w kierunku poprzecz-
nym wzdłu\ tej ściany, za pomocą stalowych ściągów (2Ś24). Ściągi te powinny przebiegać pod
stropem piwnicy, w poziomie wezgłowia sklepienia. Wykonanie skotwień budynku nale\y
rozpocząć od poziomu stropu Ip. i parteru, a następnie zrealizować skotwienie w poziomie
parteru bez wyciągania naro\nikowych kamiennych ciosów. Naprawa pęknięć ścian budynku
(fundamentowych i nośnych) powinna być zrealizowana poprzez iniekcje zaczynu cementowego
w rysy lub przemurowania. W tej koncepcji wzmocnień mo\na by równie\ wymienić cię\kie
warstwy stropowe nad Ip. (cegła i gruz ceglany) na l\ejsze, co zmniejszyłoby obcią\enia przeka-
zywane przez belki stropowe na zewnętrzne, uszkodzone ściany nośne.
701
Budownictwo ogólne
Rys. 7. Proponowane wzmocnienie budynku w poziomie parteru (terenu)
702
Tatara T.: Analiza przyczyn powstania uszkodzeń murowego budynku i koncepcja jego wzmocnienia
Rys. 7 cd. Proponowane wzmocnienie budynku w poziomie parteru (terenu)
6. Wnioski i uwagi końcowe
Na podstawie przeprowadzonych pomiarów drgań budynku dworca wzbudzanych przeja-
zdami pociągów i ich analiz wykazano, \e zarejestrowane drgania nie są szkodliwe dla kon-
strukcji budynku, a więc nie mogą być bezpośrednią przyczyną uszkodzeń elementów kon-
strukcyjnych. Stwierdzono najniekorzystniejszy poziom drgań o parametrach znajdujących się
w II strefie skali SWD-II. Drgania takie, na skutek ich długotrwałego działania, mogą przy-
czyniać się do przyspieszenia niszczenia wypraw malarskich i rysowania tynków, a więc
powodować tzw. uszkodzenia architektoniczne. Drgania takie, działając długotrwale, mogą
przyspieszać uszkodzenia powodowane innymi przyczynami. Wykazano, \e dodatkowe dyna-
miczne obcią\enie stropu nad parterem na skutek jego pionowych drgań nie przekracza 2.5%
cię\aru stropu. Takie dodatkowe obcią\enie jest traktowane jako zaniedbywalnie małe.
Z analizy zachowania się elementów konstrukcyjnych budynku ustalono prawdopodobne
przyczyny ich uszkodzeń. Na podstawie analizy uszkodzeń elementów konstrukcyjnych
budynku (nadpro\a okienne, ściany nośne budynku i ściany fundamentowe) stwierdzono, \e
są one wynikiem nierównomiernego osiadania podło\a gruntowego na skutek jego uplastycz-
nienia pod fundamentami na skutek podniesienia się zwierciadła wody gruntowej do poziomu
posadowienia budynku. Podniesienie się poziomu wód gruntowych zostało prawdopodobnie
spowodowane zakłóceniem w odprowadzaniu wód powierzchniowych z okolicznego terenu.
Pełne zabezpieczenie budynku wymagałoby uregulowania stosunków wodnych, rozpozna-
nia podło\a pod fundamentami, wykonanie stabilizacji gruntu pod fundamentami i wzmocnie-
nie fundamentów np. poprzez odcinkowe ich poszerzenie, a dalszej kolejności skotwienia
ścian. Sposób ten jest jednak bardzo kosztowny i jego realizacja powinna być poprzedzona
szczegółową analizą ekonomiczną.
Podano propozycję częściowego zabezpieczenia budynku w istniejących warunkach
gruntowo  wodnych, polegającą na wykonaniu odpowiednich skotwień w poziomie parteru,
703
Budownictwo ogólne
Ip. i stropu nad I piętrem budynku. Zabezpieczenie to wymagałoby stałej kontroli polegającej
na zało\eniu plomb w miejscach gdzie obecnie występują rysy i pęknięcia i ich okresowej
obserwacji. Gdyby po wykonaniu proponowanych skotwień budynek dalej doznawał
uszkodzeń nale\ałoby wykonać podane powy\ej pełne zabezpieczenie obiektu, albo podjąć
decyzję o rozbiórce.
Literatura
1. Ciesielski R, Maciąg E.: Drgania drogowe i ich wpływ na budynki, WKiA, Warszawa 1990.
2. PN-85/B-2170: Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podło\e na budynki.
704


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ANALIZA STATYCZNO WYTRZYMAŁOŚCIOWA KONSTRUKCJI REWITALIZOWANEGO BUDYNKU BIUROWEGO
04 Hnidec B i inni Analiza przyczyn stanu awaryjnego i zniszczenia zelbetowego zbiornika wiezowego
12 METALOGRAFICZNA ANALIZA MAKROSKOPOWA
2007 12 FxCop – analiza kodu w NET
Zarzadzanie wg Taylora przyczyny powstania
06 Lutomirski S i inni Analiza przyczyn awarii pokryw osadnikow wstepnychidc25
rozdział 9 Przyczyna powstania Księżyca
przyczyny powstawania pożarów
przyczyny powstawania niedoborow pokarmowych eioba
01?DNAREK R,SEUL C Przyczyny osiadania budynków mieszkalnych po wzmocnieniu podłoża
Analiza przyczyn zwichniec endoprotez stawu biodrowego
01 Ajdukiewicz C i inni Analiza przyczyn zagrozenia?zpieczenstwa?chu nad wielkopowierzchniowym obiek
Uszkodzenia więzadła krzyżowego tylnego i jego leczenie
01 Ajdukiewicz A i inni Fizykochemiczne przyczyny uszkodzen budynku murowegoid 66
AWARIE(BO4) Przyczyny uszkodzeń budynku mieszkalno usługowego
Przyczynek do analizy polozenia
POWSTANIE ZSRR 30 12 1922
Uszkodzenie nerwów czaszkowych objawy, przyczyny
Analiza porównawcza rodzajów, przyczyn i okoliczności zgonów na podstawie badań sekcyjnych (2)

więcej podobnych podstron