Wartościowanie stanowisk pracy a ocena jakości pracy


ZESZYTY NAUKOWE WYŻSZEJ SZKOAY ZARZDZANIA OCHRON PRACY W KATOWICACH
Nr 1(3)/2007, s. 113-118 ISSN-1895-3794
Anna Lis
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej
Marcin Lis
Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach
Wartościowanie stanowisk pracy a ocena jakości pracy
Streszczenie
Proces wartościowania stanowisk pracy jest jednym z elementów wdrażania nowo-
czesnych narzędzi zarządzania w organizacji. Metoda wartościowania stanowisk pracy jest
narzędziem pomagającym podejmować racjonalne decyzje kadrowe i płacowe. Przeprowa-
dzenie wartościowania dostarcza wiedzy na temat rzeczywistej wartości pracy wykonywa-
nej na poszczególnych stanowiskach oraz jest punktem wyjścia do dokonania oceny jej ja-
kości. Należy podkreślić, iż właściwe przeprowadzenie procesu wartościowania stanowisk
pracy służy nie tylko ocenie jakości pracy wykonywanej przez pracowników organizacji,
ale także planowaniu rozwoju zawodowego oraz indywidualnej ścieżki kariery, a także
projektowaniu stanowisk pracy i rozwoju całej organizacji.
Słowa kluczowe: wartościowanie stanowisk pracy, jakość pracy
Abstract
Evaluating of work position process is one of modern instruments of management in
organization. Method of work position helps to take right decisions according to workers
and their salary. Conducting of evaluating supplies knowledge about real value of execut-
able work on individual positions and helps to estimate quality. It belongs to underline, that
proper conducting of this process not only serve to estimate quality work but also planning
of professional development and individual paths of career, as well as project design of
work position and development of whole organization.
Keywords: evaluation of work position, quality of work
Organizacja funkcjonująca w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej wydaje
się być lepiej przygotowana, ale także bardziej świadoma niezbędności takiego
narzędzia jak wartościowanie stanowisk pracy do prawidłowego zarządzania za-
sobami ludzkimi w organizacji. Artykuł ma na celu wykazać, iż dobrze przeprowa-
dzone wartościowanie stanowisk pracy ma sens, gdyż jego wyniki dają podstawę
podejmowania szerokiej gamy decyzji z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi
oraz podstawy do określenia kryteriów oceny jakość pracy.
113
Anna Lis, Marcin Lis
Wartościowanie stanowisk pracy to systematyczny proces ustalania relatywnej
wartości poszczególnych stanowisk pracy w obrębie organizacji [1].
W podanej definicji należy zwrócić uwagę na trzy sformułowania:
-  w obrębie organizacji  organizacja powinna być rozumiana jako jedno przed-
siębiorstwo,
-  relatywna wartość  nie należy zakładać, że przeprowadzony proces wartoś-
ciowania wykaże absolutną wartość stanowiska pracy, ponieważ nie uwzględ-
nia on wielu czynników takich jak np. wartość rynkowa stanowiska pracy,
-  stanowisko pracy  wartościowanie stanowisk pracy koncentruje się na ocenie
stanowiska pracy przez pryzmat celu jego istnienia i przypisanych mu zadań.
Wartościowanie pracy jest metodą ukierunkowaną na różnicowanie treści
(trudności) pracy. Możliwe jest dwojakie rozumienie wartościowania pracy:
- szerokie, gdzie każde zróżnicowanie płac stosownie do oceny różnic w trud-
ności pracy stanowi akt wartościowania pracy; w tym kontekście absurdalną
alternatywą dla wartościowania pracy byłoby płacenie wszystkim tak samo,
(czego nie robi niemal nikt),
- wąskie, ograniczone do metod analitycznych wartościowanie pracy [4].
Wartościowanie stanowisk pracy jest przeprowadzane na podstawie opisów
stanowisk, co powoduje, że opis stanowiska jest podstawowym dokumentem,
z którego czerpie wiedzę zespół wartościujący. Głównym celem, dla którego
przeprowadza się wartościowanie, jest racjonalne kształtowanie wynagrodzeń,
a także rekrutacja, rozwój, ocena osiągnięć pracownika oraz rozwój całej orga-
nizacji. Ponadto rezultatem projektu wartościowania stanowisk jest zaktualizowa-
ny, przejrzysty i oparty na obiektywnych kryteriach obraz wewnętrznej hierarchii
stanowisk, w tym również nowe nazwy stanowisk. Wartościowanie stanowisk
polega na analizie i określeniu odpowiedzialności oraz wymogów przypisanych
do poszczególnych stanowisk. W nowocześnie zarządzanych firmach, których ce-
lem jest osiągnięcie wiodącej pozycji na konkurencyjnym rynku, niezbędne jest
zdefiniowanie i ocena wartości pracy na stanowiskach. Firmy, które dążą do jasnej
i klarownej wewnętrznej hierarchii stanowisk, wykorzystują w tym celu wartościo-
wanie stanowisk pracy. Warto w tym miejscu zaprezentować cele wartościowania.
Należą do nich:
- wskazanie miejsca stanowiska w strukturze wewnętrznej firmy,
- określenie celu uzasadniającego istnienie stanowiska w firmie,
- dostarczenie informacji o zakresie odpowiedzialności oraz zadań wykonywa-
nych na danym stanowisku,
- weryfikacja zadań i odpowiedzialności wykonywanych na danym stanowisku
w stosunku do rzeczywistego zakresu obowiązków stanowiska.
Innym aspektem przytoczonej definicji wartościowania stanowisk pracy jest
fakt, że ustalenie wartości stanowisk następuje w obrębie jednej organizacji.
114
Wartościowanie stanowisk pracy a ocena jakości pracy
Podstawowe zasady wartościowania stanowisk:
- wartościowaniu podlega każde stanowisko pracy,
- wartościujemy stanowiska pracy, a nie pracowników, którzy je zajmują,
- wartościowanie może przeprowadzić powołany zespół, bądz podmiot ze-
wnętrzny,
- wybór odpowiedniej metody wartościowania,
- ustalenie kryterium wartościowania
- ustalenie wyniku wartościowania,
- weryfikacja wyników wartościowania stanowisk pracy.
Przy organizowaniu procesu wartościowania stanowisk pracy należy wziąć
pod uwagę następujące kwestie:
- liczbę stanowisk pracy, które wymagają opisania i zwartościowania,
- strukturę organizacyjną,
- doświadczenie z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi,
- możliwości kadrowe.
Rys.1 Typowy proces wartościowania stanowisk w organizacji.
yródło: Opracowanie własne.
115
Anna Lis, Marcin Lis
Żadna z metod wartościowania nie zapewnia pełnego obiektywizmu, gdyż
każda opiera się na ludzkim osądzie. Stopień subiektywizmu zależy od:
- rodzaju ocenianej pracy,
- zastosowanej techniki wartościowania,
- przygotowania zespołu wartościującego,
- sposobu wykorzystania wyników.
Do najważniejszych grup wartościowania pracy należą:
- sumaryczne  (rangowanie, klasyfikacja, wewnętrzny benchmarking),
- analityczne  (analityczno-punktowe, analityczno-wagowe),
- wyceny rynkowej  porównanie ze stawkami rynkowymi,
- oparte na kompetencjach; wartościowanie przez klasyfikowanie stanowisk [4].
Zaletami wartościowania stanowisk pracy w organizacji są:
- racjonalne uzasadnienie dla tworzenia stopniowanych struktur płacowych,
- poczucie sprawiedliwości,
- równa płaca za pracę o tej samej wartości zgodnie z art. 78 ż 1 Kodeksu
pracy, iż wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby odpowiada-
ło w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaga-
nym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej
pracy [2].
Dokonując opisu i wartościowania stanowisk pracy należy przede wszystkim
mieć na uwadze strukturę organizacji i rolę stanowiska pracy w wypełnianiu
jego zadań i nie powinny być sporządzane ze względu na kompetencje, kwali-
fikacje, zadania i zakres odpowiedzialności zajmujących je aktualnie pracowni-
ków. Takie podejście jest uzasadnione na gruncie nauk o zarządzaniu organiza-
cją i umożliwia ustalenie relatywnej wartości poszczególnych stanowisk, a nie
pracy konkretnych osób.
Przypisując główne zadania realizowane na opisywanym stanowisku pracy
oraz definiując ich rolę, a następnie ustalając ich wartość, możemy dokonać oce-
ny jakości pracy świadczonej przez pracownika zajmującego dane stanowisko.
Przez ocenę jakości pracy należy rozumieć systematyczne analizowanie stopnia
spełnienia przez pracownika wymagań wynikających z przyznanych zadań stano-
wisku, które zajmuje. Proces oceny jakości pracy jest poprzedzony określeniem
kryteriów jakości, które w dużej mierze zawierają opisy stanowisk pracy. Do naj-
ważniejszych możemy zaliczyć:
- poziom umiejętności i wiedza pracowników,
- warunki pracy,
- złożoność zadań i kreatywność,
- sposób zarządzania,
- motywowanie w toku pracy,
- koszt pracy.
116
Wartościowanie stanowisk pracy a ocena jakości pracy
Ważną kwestią jest to, że pracownik jest udziałowcem mierzenia poziomu
jakości swojej pracy, pomimo iż jest to proces złożony i wymaga precyzyjnego
ustalenia przedmiotu i celu mierzenia. Ponadto właściwie przeprowadzony pro-
ces oceny jakości pracy służy rozwojowi całej organizacji oraz jej pracowników
w zakresie ustalania celów, planowania, zarządzania organizacją, klimatu i kultury
organizacji, jak również przebiegu procesów pracy.
Do najważniejszych powodów przeprowadzenia oceny efektywności i jakości
pracy należą:
- motywowanie pracowników,
- nagradzanie efektywnej pracy,
- wzmacnianie kultury organizacji,
- określenie potrzeb szkoleniowych,
- uświadomienie pracownikowi możliwości awansu [3].
Można stwierdzić, iż oceny jakości pracy i jej efektów, zaspokajając wiele po-
trzeb, służą również osiągnięciu jednego lub kilku spośród następujących celów:
- ustanowienia standardów jakości i efektywności pracy,
- lokalizacji obszarów, w których efektywność powinna się zwiększyć,
- określenia potencjału organizacji w zakresie wewnętrznej rekrutacji,
- prowadzenia dyskusji z pracownikami o planach rozwoju zawodowego oraz
ścieżkach kariery.
Ocena jakości pracy wykracza poza proces jej wartościowania, jak również
nie jest tożsama z oceną pracowników. Należy zaznaczyć, iż rozpatrując jakość
pracy, należy wziąć pod uwagę misję, wizję i cele organizacji. Chodzi o to, aby
wyznaczone pracownikom zadania były z nimi zgodne i aby nie generować zadań
i kryteriów ich ocen osłabiających te, które są najważniejsze dla całej organizacji.
Do najczęściej popełnianych przy wartościowaniu i ocenie jakości pracy błę-
dów należą:
- brak wartościowania i oceny jakości pracy,
- ocena bez dalszych konsekwencji i działań,
- nadmiar kryteriów oceny,
- rozmyte i zmienne kryteria oceny,
- ocena bardziej według tego, co oceniani mówią i jakie sprawiają wrażenie, niż
według rzeczywistych rezultatów pracy,
- wyznaczanie nierealnych celów i zadań,
- stosowanie niewłaściwych metod, technik i narzędzi do wartościowania; bądz
też nieumiejętne stosowanie właściwych,
- manipulacja pod presją indywidualnych i grupowych interesów,
- za słabe lub za silne związki płacy z rezultatami pracy.
Reasumując, należy podkreślić, iż konsekwencje procesu wartościowania oraz
oceny jakości pracy ostatecznie ponoszą ludzie. Natomiast wyniki właściwie prze-
117
Anna Lis, Marcin Lis
prowadzonego procesu wartościowania oraz oceny jakości pracy mogą stanowić
podstawowe zródło informacji na temat organizacji, sukcesów i potrzeb pracow-
ników, możliwości optymalizacji wykorzystania potencjału zasobów kadrowych
w organizacji. Jego właściwe wdrożenie jest bardzo trudne, gdyż wymaga nie
tylko dużego nakładu pracy merytorycznej, ale napotyka duży opór społeczności
wewnątrz organizacji. Naturalną bowiem konsekwencją takich działań mogą być
mniejsze lub większe wstrząsy w skostniałych strukturach kadrowo-płacowych.
Chcąc uniknąć lęku pracowników przed zmianą, ważnym zadaniem jest wytwo-
rzenie klimatu sprzyjającego wartościowaniu przede wszystkim przez przeprowa-
dzenie kampanii informacyjnej o celach procesu wartościowania oraz jego konse-
kwencjach dla pracowników organizacji.
LITERATURA
[1] M. Armstrong: Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna i Dom Wydaw-
niczy ABC, Kraków 2001, 510 s.
[2] Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z pózn.
zm.). Art. 78 ż 1.
[3] Watson, Wyatt: The Human Capital Index, European Survey Report 2000.
[4] T. Oleksyn: Wynagradzanie a pomiar pracy. Zdefiniowanie problemu, Portal interneto-
wy www.wynagrodzenia.pl, data publikacji: 26.06.2007 r.
118


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wartościowanie stanowisk pracy popr
Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy nauczyciela wychowania fizycznego
analiza i ocena pomieszczenia i stanowiska pracy fryzjera 2012 01 arkusz (2)
Dane antropometryczne do korygowania stanowisk pracy, Ocena ergonomiczna stanowiska pracy
analiza i ocena pomieszczenia i stanowiska pracy fryzjera 2012 01 arkusz
rozporzadzenie w sprawie przystosowania stanowiska pracy
09 05 Oswietlenie placu budowy i stanowisk pracy
Książka szkolenia wstępnego na stanowisku pracy

więcej podobnych podstron