Autopromocja Pokaz na co Cie stac szefowi podwladnym i klientom autopo


IDy DO:
Autopromocja. Pokaż,
4ð Spis treÅ›ci
na co Cię stać  szefowi,
4ð PrzykÅ‚adowy rozdziaÅ‚
podwładnym i klientom
Autorzy: Jessica Kleiman, Meryl Weinsaft Cooper
KATALOG KSIŻEK:
ISBN: 978-83-246-3378-4
4ð Katalog online
Tytuł oryginału: Be Your Own Best Publicist:
4ð Bestsellery
How to Use PR Techniques to Get Noticed, Hired,
4ð Nowe książki
and Rewarded at Work
4ð Zapowiedzi
Format: 140×208, stron: 224
CENNIK I INFORMACJE:
Wewnętrzny dział public relations:
4ð Zamów informacje
o nowościach " Zadbaj o swoją reputację.
4ð Zamów cennik " StaÅ„ siÄ™ niezastÄ…piony.
" Wypromuj siebie.
Żadna orkiestra dęta nie zagra na Twoją nutę, więc tylko od Ciebie zależy, czy narobisz wrzawy
CZYTELNIA:
w miejscu pracy. Jessica i Meryl przedstawiają konkretne sposoby na to, jak się zareklamować,
jak wykorzystać swój czar i jak zalśnić niczym najjaśniejsza gwiazda.
4ð Fragmenty książek
Tory Johnson,
online
dyrektor generalna Women for Hire oraz współautorka programu Good Morning America
Wizerunek wart jest więcej niż tysiąc słów
Carlos Ruíz Zafón,
Do koszyka
Cień wiatru
Budowanie upragnionego wizerunku, sprawne komunikowanie siÄ™ z otoczeniem, zdobywanie
Do przechowalni
szacunku i sympatii, gładkie radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych  tym wszystkim zajmują
się na co dzień specjaliści do spraw public relations. Zarządzają reputacją. Produktu, firmy,
projektu? Tak, to też. Ale najważniejszym klientem jesteś właśnie Ty!
Nowość
Ty stanowisz swoją osobistą, wyjątkową markę. Niepowtarzalną, choć zmuszoną stawić czoło
konkurencji. Wchodzisz na rynek pracy albo całkowicie zmieniasz zawód? Usiłujesz zapewnić sobie
awans albo pozyskać nowego klienta? A może pragniesz rozwijać własną firmę? Bez względu na
swoje cele, korzystanie z podstawowych zasad public relations pomoże Ci stworzyć indywidualną
Promocja
markę, poszerzyć sieć kontaktów, ustawić się w pozycji eksperta, a ostatecznie odnieść sukces.
W dzisiejszym świecie, w którym wizerunek to rzecz nadrzędna, jeszcze bardziej liczy się to,
żeby w miejscu pracy stać się własnym PR-owcem, orędownikiem i poplecznikiem.
Promowanie tego, co w Tobie wyjątkowe, nigdy wcześniej nie było aż tak istotne!
" Zadbaj o płynną komunikację, zarówno interpersonalną, jak i internetową.
" Bądz nieustraszony. Jeśli nie spytasz, nigdy niczego się nie dowiesz.
" Bądz proaktywny i naucz się reagować.
Onepress.pl Helion SA
" Graj zespołowo. PR, podobnie jak inne branże, polega na współpracy.
ul. Kościuszki 1c
" Zwracaj uwagę na to, co się dzieje wokół Ciebie, i czerp z tego wiedzę i inspirację.
44-100 Gliwice
" Bądz specjalistą. Odrób swoje zadanie domowe, ale ufaj również swojemu instynktowi.
tel. 32 230 98 63
" Znajdz równowagę pomiędzy kreatywnością i strategią.
e-mail: onepress@onepress.pl
" Upadaj do przodu. Ucz się na błędach i nie biczuj się, kiedy je popełniasz.
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
" Kochaj to, co robisz, i miej do tego przekonanie.
informacje: o księgarni onepress.pl
" Próbuj wszystkiego i bądz otwarty na nowe odkrycia i sposoby działania.
Spis tre ci
Wst p 11
PRZYGOTUJ SI
Rozdzia 1. Kluczem jest komunikacja 17
Rozdzia 2. Zawsze potrzebny jest plan (i plan awaryjny) 33
Rozdzia 3. Zosta (pozytywn ) m dral 51
PRZEDSTAW SI
Rozdzia 4. Chodzi o to, kogo znasz (i kto zna Ciebie) 69
Rozdzia 5. Chodzi o przekaz 93
Rozdzia 6. Wygl d to nie wszystko (ale z pewno ci pomaga) 113
Rozdzia 7. Co mam zrobi , eby mnie zauwa yli? 127
PRZYPILNUJ SI
Rozdzia 8. Chwal si (ale nie za g o no) 139
Rozdzia 9. Podszlifuj swoj wiedz o spo ecze stwie
(i serwisach spo eczno ciowych) 155
Rozdzia 10. Gratyfikacja wcale nie musi by natychmiastowa 175
Rozdzia 11. Ka dy kryzys to nowe mo liwo ci 191
10 Autopromocja
Zako czenie 205
Polecana lektura 209
Bibliografia 211
O autorkach 219
Rozdzia 4.
Chodzi o to, kogo znasz
(i kto zna Ciebie)
 aden cz owiek nie jest samotn wysp  .
 John Donne
 To pani nie wie, kim jestem? . Gdyby my dostawali z otówk za
ka dym razem, gdy s yszymy te s owa, byliby my bogaci. W wiecie re-
klamy czerwone dywany i proszone przyj cia przyci gaj ludzi, którzy
oczekuj , e zostan rozpoznani i stosownie do tego potraktowani. Na
moment od ó my na bok kwesti , e tego typu pytanie samo w sobie
jest w z ym gu cie (bo albo wywo uje zak opotanie, albo sprawia, e
robisz z siebie idiot ). Zamiast tego, wy cznie na potrzeby tego
tekstu proponujemy, eby przyjrza si , w jaki sposób ludzie mog
odpowiedzie na tego rodzaju pytanie, je li padnie z Twoich ust.
Tworzenie silnych wi zi i dba o o kontakty osobiste jest kluczo-
wym elementem sukcesu w ka dej bran y. Jednak w PR jest to element
zasadniczy  prawda jest taka, e zale ymy w ca o ci od naszych
kontaktów. Na przyk ad:
Zapewnienie sobie tematu w wiadomo ciach zale y wy cznie
od relacji z realizatorami lub reporterami.
70 Autopromocja
Obecno odpowiednich osób na organizowanej imprezie jest
skutkiem kontaktów z odpowiednimi kr gami spo ecznymi.
Pozyskanie nowych klientów lub projektów cz sto wynika z te-
go, co us yszy si od znajomych.
Obecno mentora albo mistrza w firmie  osoby, która zna
Ciebie i Twoj prac  pomo e Ci zdoby wa ne zadanie
albo zawalczy o podwy k lub awans.
Poniewa wi kszo mo liwo ci bierze si zarówno z tego, kogo
Ty znasz, jak i z tego, kto zna Ciebie, Twoje kontakty tak naprawd
przek adaj si na konkretn warto netto. Wiemy na pewno, e tak
jest na froncie zawodowym. Jasne, Twoja praca musi mówi sama
za siebie  ale nie zaszkodzi, je li inni te si za Tob opowiedz .
Czy odczuwasz niepokój na my l o tym, eby wykorzystywa swoje
osobiste kontakty? Spójrz na powalaj ce statystyki: badania wyka-
za y, e blisko osiemdziesi t procent wszystkich stanowisk kierowni-
czych zosta o obsadzonych za po rednictwem networkingu. To samo
odnosi si do consultingu. Zasadniczo ludzie s po prostu bardziej
sk onni zatrudni kogo , kogo znaj lub kto zosta im zarekomen-
dowany. A wi c co to dla Ciebie oznacza? Wyjd do ludzi i zacznij
nawi zywa kontakty. Kto wie? Twoja nast pna praca, projekt albo
awans mo e pojawi si za po rednictwem s siada (z biurowego
boksu lub z tej samej ulicy). Spytaj dyrektor do spraw marketingu
w Buyology, Meliss Hobley, która bardzo wcze nie w swojej karierze
nauczy a si odwa nego nawi zywania odpowiednich kontaktów.
 Zanim sko czy am studia, na ostatnim roku chcia am pracowa dla
rz du. Wys a am list do ka dego absolwenta mojej uczelni, który
zajmowa urz dnicze stanowisko, w tym do kongresmenów, senatorów
i burmistrzów. Ka da z tych osób mi odpisa a, a efektem spotka ,
na które si umówi am, by y cztery oferty pracy .
Wi kszo ludzi uzna aby, e nale a oby zacz od Pink Slip Party,
grupy na MeetUp albo spotkania absolwentów, ale Peter Shankman,
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 71
za o yciel HARO, uwa a, e nie ma potrzeby czeka na specjalne im-
prezy, eby zacz nawi zywa kontakty, i twierdzi, e  ka dy, kogo
spotykasz, to impreza networkingowa . Davidson Goldin, by y dy-
rektor do spraw wydawniczych w stacji MSNBC, dodaje:  W którym
momencie spotkasz znów ka dego, kogo pozna e , bez wzgl du na
to, jak ma o prawdopodobne si to wydaje. Nie oznacza to wcale,
e musisz wszystkich lubi czy z ka dym si dobrze dogadywa 
to niemo liwe i nudne. Kiedy jednak zdasz sobie spraw , e w miar
jak si starzejesz, wiat coraz bardziej si kurczy, ch tniej zaczniesz
po wi ca ludziom, z którymi pracujesz i którzy Ci otaczaj , uwa-
g , na któr zas uguj  .
Miej otwarty umys , jak najbardziej poszerzaj swoje kr gi znajo-
mych i pami taj, eby maksymalnie wykorzystywa wszystkie nada-
rzaj ce si sposobno ci. Pewnego razu szefowa Jessiki poprosi a j ,
eby spotka a si z kobiet , która w a nie straci a prac w komunikacji
korporacyjnej w du ym konkurencyjnym wydawnictwie. Kiedy kobieta
zjawi a si w biurze, z miejsca zacz a zachowywa si nieswojo,
powtarzaj c przynajmniej dwukrotnie w ci gu pierwszych pi ciu
minut, e s dzi a, i ma si spotka z prze o on Jessiki i e mo e
powinna po prostu umówi si z ni na inny termin. Odpowiada a na
ka de pytanie oschle i krótko, a na koniec spotkania nie by a zbyt
uprzejma. Gdyby podczas pierwszej, informacyjnej rozmowy zacho-
wa a si grzeczniej i wykaza a si wi kszym zainteresowaniem, by
mo e dosta aby jakie zlecenia  a pó niej mo e i prac w Hearst.
Zamiast tego dziwne zachowanie kobiety i jej zdawkowe odpowie-
dzi doprowadzi y jedynie do tego, e zaprzepa ci a swoj szans .
Kiedy ju nawi esz kontakty, wa ne, eby regularnie je od wie a .
Tego samego zdania jest Laurel Touby, za o ycielka mediabistro.com:
 Jestem zwolenniczk utrzymywania cho by lu niejszych kontaktów
ze wszystkimi znanymi ci osobami, kiedy ich nie potrzebujesz, bo
nie ma nic gorszego ni telefon z desperack pro b o pomoc. Nikt nie
b dzie chcia si wtedy z tob spotka ani umówi na lunch. Dzwo
72 Autopromocja
do ludzi na tyle regularnie, by nigdy nie musieli si obawia , e [kiedy
w ko cu zadzwonisz], zanudz si na mier . Networking polega na
braniu wtedy, kiedy czego potrzebujesz. Musz nawi zywa kontakty,
bo potrzebuj pracy, wyników w sprzeda y itd. Jakie jest rozwi zanie?
Nie u ywaj okre lenia networking«. U ywaj okre lenia wi « 
chc si uczy , dzieli , pomaga . Pami taj o drugiej osobie w równa-
niu. Co od ciebie dostaje? .
W telegraficznym skrócie
 Nie pytaj, co twój kraj mo e zrobi dla ciebie,
zapytaj, co ty mo esz zrobi dla swojego kraju .
 John F. Kennedy
Relacje dzia aj w dwie strony
W tym celu PR-owcy staraj si nawi za kontakty z przedstawi-
cielami najwa niejszych rodków masowego przekazu i z innymi oso-
bami  to niezb dne, aby do czegokolwiek doj . Meryl na przyk ad
przez ca e lata utrzymywa a tego rodzaju wi z realizatorem programu
porannego. Co , co zacz o si jako odcinek na temat guacamole,
rozwin o si w opart na wzajemnej wymianie przyja , dzi ki któ-
rej realizator mo e zjawi si u Meryl z ró nymi pytaniami i pro -
bami, a Meryl mo e do niego pój ze swoimi pomys ami i uzyska
szczer opini na temat tego, co si sprawdzi, a co nie jest zbyt no-
ne. Uk ad jest korzystny dla obydwu stron.
Je li mia by nauczy si z tego rozdzia u jednej rzeczy, zapami -
taj, e najwa niejsze, co mo na zrobi , to zadba o dobre kontakty
z lud mi, z którymi chcesz robi interesy. I cho mo e wydawa si
to oczywiste, chcemy przez to powiedzie , e nie mo esz zwraca
si do kogo wy cznie wtedy, kiedy czego potrzebujesz. Zwracaj si
z tym, co sam masz do zaoferowania. Wiceprezes HarperCollins, Lisa
Sharkey, kieruje si w yciu zasad :  Im wi cej dasz z siebie wiatu,
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 73
tym wi cej dostaniesz w zamian . Skorzystaj z jej (i JFK-a) strategii
i nie pytaj wy cznie o to, co mo e zrobi dla Ciebie Twój partner
w biznesie, szef, kolega, sta ysta czy klient, ale dowiedz si , co Ty
mo esz zrobi dla nich. Wy wiadczaj c ludziom przys ugi i udzielaj c
im pomocy oraz wsparcia, z du ym prawdopodobie stwem sprawisz,
e odwdzi cz si tym samym. By mo e nie stanie si tak od razu,
ale Twoja pomoc si op aci.
Wyst p w roli zasobów
Z racji wykonywanej przez siebie pracy  kontaktów z opini
publiczn w sprawie ludzi, miejsc, do wiadcze itd.  PR-owcy au-
tomatycznie stanowi ród o informacji. Pos uguj c si okre leniem
z Kronik Seinfelda, musimy by mistrzami w wielu dziedzinach.
Omówimy ten temat dok adniej w rozdziale 5., ale dobry PR-owiec
zamienia si w wietnego, kiedy zyskuje reputacj osoby, która mo-
e udzieli odpowiedzi, wsparcia i wskazówek. Jedna z najwa niej-
szych umiej tno ci PR, jak nale y w sobie wyrobi , to umiej tno
bie cego nadzorowania sytuacji klienta i sytuacji w bran y  bez
wzgl du na to, w jakiej dzia ce pracujesz. Okazuje si to szczególnie
u yteczne w kontaktach z pras . Media  zarówno realizatorzy, jak
i dziennikarze  lubi zazwyczaj, gdy mog zdoby wszystkie infor-
macje w jednym miejscu. Przeka je w adnym, zgrabnym opakowaniu,
a najprawdopodobniej historia zostanie opowiedziana w po dany przez
Ciebie sposób. Meryl zajmowa a si na przyk ad marketingiem Veuve
Clicquot Polo Classic, coroczn imprez przyci gaj c znane osobi-
sto ci, w tym ksi cia Harry ego, Nacho Figuerasa i Madonn . W tak
gwiazdorskiej obsadzie sama marka mog a do atwo si zagubi , aby
wi c mie pewno , e Veuve Clicquot b dzie odgrywa znacz c rol
w wiadomo ciach, które obiegn wiat, Meryl wraz z zespo em si gn a
po ca gam informacji  od filmów wideo po komunikaty prasowe,
74 Autopromocja
zdj cia oraz specjalistów od szampana czy polo  i podsun a je
przedstawicielom ró nych rodków masowego przekazu.
Podsuwaj c dziennikarzom wszystko pod nos, zwi kszy a praw-
dopodobie stwo, e w mediach uka e si stosowna relacja i e sama
marka nie zostanie pomini ta. Prze ó to z PR na prawdziwe ycie i od-
wal jak najwi cej brudnej roboty, u atwiaj c prac ludziom, z którymi
wspó pracujesz. W ten sposób dostaniesz telefon zwrotny, zrealizujesz
projekt, sfinalizujesz transakcj , pozyskasz upragnionego klienta i uzy-
skasz efekty, do których d y e .
W a ciwy czas i miejsce nie wystarcz ,
je li nie znasz w a ciwych ludzi
Zawsze twierdzi y my, e gdyby my mog y wybra jedn nadludz-
k umiej tno , nie by by to dar jasnowidzenia, wyj tkowa si a czy
pr dko b yskawicy. By oby ni idealne wyczucie czasu. Ale w naszej
dziedzinie ów talent na niewiele by si zda , gdyby my nie posiada y
odpowiednich kontaktów, z których mog yby my skorzysta po przy-
byciu we w a ciwe miejsce. Pogl d ten podziela Beth Thomas Cohen,
prezes i partner B squared Public Relations, która uwa a, e  kom-
binacja znanych ci osób oraz umiej tno ci i do wiadczenia pomaga ci
rozwija si w bran y .
Stylista i autor ksi ek, Phillip Bloch, równie uwa a odpowiednich
ludzi, miejsce i czas za magiczn formu zapewniaj c rozwój.  Zaw-
sze by em swoim w asnym PR-owcem  tyle e zawsze w pe ni wyko-
rzystywa em nadarzaj ce si sposobno ci . Bloch zaczyna w latach
osiemdziesi tych jako model, a potem, za podszeptem kilku redakto-
rów, zacz zajmowa si stylizacj . Zjawi si w bran y w momencie
przej ciowym dla Hollywoodu. Zdaniem Blocha:  Mia o si wra enie,
e jest si na Dzikim Zachodzie. Nie by o nikogo, kto rozmawia by
z nowymi pi kno ciami z Hollywoodu i nawi zywa by kontakty ze
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 75
wschodz cymi gwiazdami m odego pokolenia  Sandr Bullock, Meg
Ryan, Halle Berry, Jennifer Lopez, Salm Hayek. Pomog em stworzy
powi zania w wiecie mody mi dzy Nowym Jorkiem, Los Angeles
i Europ , które dzi s powszechne. W moim przypadku wszystko po-
lega o na tym, e znalaz em si we w a ciwym miejscu, we w a ciwym
czasie, z w a ciwym nastawieniem. Zakasa em r kawy i bez mrugni cia
okiem zabra em si do roboty .
Kombinacja ta sprawdzi a si najwyra niej równie w przypadku
Melissy Hobley, co pomog o jej znale now prac :  Przeczyta am
bardzo ciekaw ksi k na temat marketingu, napisan przez by mo e
najwi kszego wiatowego eksperta w dziedzinie budowania wiado-
mo ci marki, i by am zafascynowana. Skontaktowa am si z autorem
i umówi am na spotkanie, bo wiedzia am, e móg by pomóc jednej
z moich klientek, znanej osobisto ci, ja natomiast bardzo si zaintere-
sowa am jego ksi k . Po spotkaniu napisa am mia y i odwa ny list,
w którym poinformowa am, e chcia abym sta si cz ci tworzonej
przez niego firmy, i w którym powiedzia am mu, e potrzebuje mnie
w swoim zespole. Wymieni am te kilka swoich umiej tno ci, które,
jak wiedzia am, by y mu potrzebne, i  mówi c krótko  w ci gu
roku zosta am jego praw r k  .
Najwa niejsza wiadomo :
Zmobilizuj si y
Christine Kaculis, której do wiadczenie PR obejmuje zarówno niewiel-
kie agencje, jak i wewn trzne zarz dzanie mark , mówi, e nie mo na
lekcewa y umiej tno ci szybkiego  mobilizowania si   czy te zwo ywa-
nia swoich osobistych doradców i grupy wsparcia. Niedawno tak w a nie
musia a zrobi , przechodz c ze stanowiska wiceprezesa w agencji na sta-
nowisko w firmie.  Us ysza am o tej pracy od znajomych i naprawd si
podekscytowa am  to by a moja wymarzona praca. Zadba am o to, eby
moje najwa niejsze bran owe kontakty dowiedzia y si o tym na wypadek,
gdybym potrzebowa a od nich referencji lub wsparcia .
76 Autopromocja
Zwracaj uwag na swoje otoczenie
B d c wiadomym otaczaj cych Ci ludzi, mo esz atwiej nawi -
za przyja nie  i unika nieprzyjació . wiat jest o wiele mniejszy,
ni si to mo e wydawa , i podobnie jak Ty sam jeste powi zany
z wieloma lud mi, tak samo jest w przypadku osób siedz cych obok
Ciebie w autobusie, stoj cych za Tob w windzie czy jedz cych kola-
cj przy s siednim stoliku. W efekcie musisz uwa a na to, co mówisz,
gdzie to mówisz i komu to mówisz. Pomy l, jak du o mimowolnie si
dowiadujesz, kiedy pods uchujesz innych rozmawiaj cych g o no przez
telefon komórkowy w miejscu publicznym (jak bardzo Ci to irytu-
je?). Przedstawimy teraz dwie zasady, zgodnie z którymi yjemy.
Zasada nr 1: Zasada dwóch przecznic
Cho nie jest to typowa zasada PR, to wa ne credo, którego na
skutek osobistych do wiadcze mocno si trzymamy. Mimo zrozu-
mia ej ch ci, by dzieli si wra eniami po wyj ciu ze spotkania, kina,
przedstawienia czy kolacji, nale y odczeka standardowo dwie prze-
cznice, zanim zacznie si omawia to, co posz o dobrze lub le. Za-
sada ta ma równie zastosowanie w sytuacji, kiedy dopiero idziesz na
spotkanie. Nigdy tak naprawd nie wiesz, kto jedzie z Tob w windzie
albo idzie za Tob .
W drodze na spotkanie biznesowe dla agencji turystycznej dwójka
naszych znajomych zastanawia a si , jak strategi przyj wzgl dem
konkurencji i kto powinien przedstawi jaki fragment prezentacji.
Kiedy drzwi windy otworzy y si na w a ciwym pi trze, zespó wysiad
z niej razem z dwójk innych osób. Okaza o si , e bra y one udzia
w tym samym spotkaniu. To, co mog o okaza si katastrofalne, oka-
za o si jedynie kr puj ce i stresuj ce, gdy zespó stara si przypo-
mnie sobie, co takiego dok adnie zosta o powiedziane w windzie.
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 77
Kr nawet historie o firmach zapewniaj cych transport osobom,
które dopiero co wysz y ze spotkania biznesowego czy rozmowy 
tylko po to, eby nagra lub kaza szoferowi pods ucha , o czym
uczestnicy spotkania rozmawiali w samochodzie. Zasada dwóch prze-
cznic to po prostu dobra praktyka w biznesie; przydaje si nawet
podczas wyj cia z imprezy czy teatru. Wyobra sobie, jak niezr cznie
by si poczu , gdyby po spektaklu na Broadwayu wyszed na ulic ,
krytykuj c z góry na dó gr aktorsk lub inscenizacj  a re yser
lub matka aktorki wysz a w tym samym momencie z teatru i sz a
akurat za Tob . Trzymaj j zyk za z bami i id , dopóki nie b dziesz
pewny, e znalaz e si poza zasi giem w cibskich oczu i uszu.
Zasada nr 2: Nigdy nie wiesz, kto za Tob siedzi
Podobnie do zasady dwóch przecznic, powiniene zawsze uwa a
na to, co mówisz w miejscach publicznych, poniewa nigdy nie wiesz,
kto siedzi obok Ciebie czy kogo mo e zna ta osoba. I cho obie zaw-
sze stosowa y my si do tej zasady, konieczno jej u ycia sta a si dla
nas jeszcze bardziej oczywista, kiedy Meryl wysz a pewnego wieczoru
na kolacj do nowej restauracji w Nowym Jorku.
 By am z m em na bankiecie. Przez chwil byli my sami; powoli
robi o si t oczno i, szczerze mówi c, wiele osób prowadzi o g o ne
rozmowy. Po mojej lewej stronie dziennikarz z wydawnictwa bran-
owego plotkowa na temat szefa kuchni i jego niedawnych podbojów
mi osnych. Jak si okaza o, rozmawia am z tym gadatliwym pismakiem,
cho nigdy nie pozna am go osobi cie. Z rozmowy dowiedzia am si
sporo na temat przygotowywanych w a nie pozycji wydawniczych,
trudnych relacji z innymi kucharzami oraz poufnych szczegó ów doty-
cz cych szykuj cych si do otwarcia restauracji. Po mojej prawej stro-
nie siedzia o dwóch dziennikarzy, z którymi ju raz si kiedy spo-
tka am  obaj byli zaprzyja nieni z szefostwem mojej agencji. Nie
78 Autopromocja
trzeba mówi , e by am wdzi czna, i mam wiadomo , kto mnie
otacza, i e mog stosownie do tego prowadzi moj rozmow . Mora :
w miejscu publicznym ogranicz skargi i plotki do minimum; osoba
siedz ca obok Ciebie  lub nawet serwuj ca Ci drinka  mo e
zna kogo , kto zna kogo , kto mo e w jaki sposób wykorzysta in-
formacj , któr w a nie si dzielisz .
W telegraficznym skrócie
 B d otwarty na to, eby ci gle si uczy . Dzi ki temu
usprawnisz networking i b dziesz pami ta , e zawsze mo na
nauczy si czego nowego i porozmawia z kim jeszcze .
 Linda Descano, Women & Co.
Najwa niejsza wiadomo :
Daj si przeszkoli w umiej tno ciach
networkingowych
Cho networking stanowi wa n cz rozwoju zawodowego, jest to
umiej tno , której zwykle nie uczy si w szko ach w ramach programów
przygotowania zawodowego. Networking wymaga cz sto od Ciebie, eby
wyszed ze swojej bezpiecznej strefy i poszed w nieznane Ci miejsce,
pozna nowych ludzi lub odnowi kontakty ze starymi znajomymi i kolegami.
Dana Fields Muldrow, kierownik do spraw public relations w du ej firmie
outsourcingowej, podsuwa kilka wskazówek, które u atwi Ci nabycie
owej istotnej umiej tno ci:
Odrób zadanie domowe. Przed pój ciem na spotkanie, imprez czy
przyj cie zapoznaj si z porz dkiem obrad lub z programem i do-
wiedz, kim b d pozostali go cie. Poza tym dowiedz si dok adnie,
gdzie masz si zjawi , eby nie przyszed za pó no (lub za wcze nie).
Przygotuj si do tego, o czym chcesz mówi . Kiedy ju odrobisz
swoje zadanie domowe, przygotuj kilka tematów do rozmowy poru-
szaj cych ró norodne kwestie, w tym bie ce wydarzenia, wiadomo-
ci z ostatniej chwili, problemy bran owe, filmy i informacje osobi-
ste. Tematy te powinny by atwe do zapami tania i dopasowane
do osób, z którymi si spotkasz. Je li w a ciwie z nich skorzystasz,
przestaniesz si tak stresowa networkingiem i atwiej Ci b dzie
wybrn z niezr cznej ciszy, która mo e zapa .
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 79
Rozlu nij si . Podobnie jak wi kszo spraw, dobry networking wy-
maga praktyki! Bierz udzia w imprezach i programach zawodowych,
uczestnicz w uroczysto ciach sponsorowanych przez firm i chod
na imprezy, na których mo esz pozna nowych ludzi. Im cz ciej
b dziesz praktykowa networking, tym pewniej b dziesz si czu .
Porozmawiaj ze mn (i z nim& i z ni )
Jedna z kluczowych zasad PR brzmi: b d wygadany. Umiej tno
prowadzenia konwersacji w ka dej sytuacji to jedna z najwa niejszych
kompetencji. I, jak ju wspomniano, wa ne, eby zebra jak najwi cej
informacji przed udzia em w spotkaniu lub rozmowie kwalifikacyjnej.
W kontaktach z mediami musimy si do tego stosowa ca y czas.
Czasem najskuteczniejszy sposób na stworzenie najlepszej reklamy
to wzi telefon do r ki i wpa na pomys za czyim po rednictwem.
Ludzie mediów uwielbiaj wyra a swoje zdanie, a je li jaki temat
jest im obcy, cz sto przeka rozmow jednemu ze swoich kolegów.
(Nie dzwo tylko, gdy goni ich terminy!). atwo mo na to prze o-
y na sytuacj , gdy szukasz pracy lub wi cej informacji na temat
firmy czy bran y, któr jeste zainteresowany. Tak zwana rozmowa
informacyjna  termin ukuty przez Richarda Bollesa, autora orygi-
nalnej ksi ki What Color Is Your Parachute?  jest wci cennym
narz dziem, przydatnym przy szukaniu pracy, nawi zywaniu kontak-
tów czy pozyskiwaniu klientów. Spotkania organizowane dla celów
informacyjnych  zwykle po to, eby nauczy si wi cej na temat danej
bran y b d firmy  pomagaj dowiedzie si o ró nych cieka-
wostkach, które mo na pó niej wykorzysta w ofertach lub badaniach.
Po kilku latach w PR Jessica przez moment rozwa a a przej cie
na pe noetatow prac redaktorki w czasopi mie. Przez kilka lat dora-
bia a w ten sposób na boku, a poniewa w a nie znajdowa a si na
zawodowym rozdro u, rozes a a do kilku osób z bran y wydawniczej
listy (w tamtych czasach nie by o maili!)  niektóre z tych osób zna a,
ale wi kszo ci nie  na które uzyska a du o pozytywnych odpowiedzi.
80 Autopromocja
Cz osób  od reporterów po redaktorów, a nawet zapracowanych
redaktorów naczelnych  by a gotowa si z ni spotka i porozma-
wia na temat tego, w jaki sposób znalaz y si one na swoim stano-
wisku, a tak e udzieli kilku rad. Wi kszo z nich powiedzia a jej,
e b dzie musia a zacz od najni szego stanowiska i e je li jest
w stanie pracowa jako freelancer, b d c jednocze nie PR-owcem
 co naprawd lubi a  powinna trzyma si tej cie ki.
Uwielbiamy histori Carrie Horn, specjalistki do spraw PR i marke-
tingu, która jest doskonale zorientowana w korzy ciach rozmowy in-
formacyjnej. Za pomoc tej metody uda o jej si w trakcie swojej karie-
ry zawodowej zapewni sobie trzy niezale ne stanowiska, a za ka dym
razem wi za o si to z rozmow z ponad setk osób! Dodatkow
trudno stanowi fakt, e zawsze kiedy zmienia a stanowisko, prze-
nosi a si do nowej firmy. Jej perspektywa: wi kszo ludzi uwa a,
e wysi ek zwi zany z rozmow informacyjn jest imponuj cy 
po wi cenie czasu na to, eby pozna ludzi, wymaga odwagi i pew-
no ci siebie. Firmy ceni sobie te cechy u potencjalnych kandydatów.
Inne wskazówki to:
Nie kr puj si . Popro osoby, z którymi przeprowadzasz
rozmow , o podanie dodatkowych nazwisk znajomych i ko-
legów, stanowi cych ich zdaniem dobre ród o informacji.
Popro o informacj zwrotn . Podczas spotkania lub po jego
zako czeniu popro ludzi, eby spojrzeli na Twoje CV i zasu-
gerowali, co powiniene zmieni , by Twoja kandydatura sta a
si bardziej atrakcyjna.
Daj si poprowadzi . Pozwól, eby uczestnicy rozmowy infor-
macyjnej nadawali kierunek dyskusji, bez wzgl du na to, czym
si z Tob dziel .
Przeprowad rozeznanie. Wa ne, eby wiedzia , z kim roz-
mawiasz podczas ka dej rozmowy informacyjnej; dowiedz si ,
jakie wykszta cenie maj Twoi rozmówcy i czym si obecnie
zajmuj .
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 81
Rób notatki. Podczas spotkania rób notatki (najpierw powi-
niene spyta , czy nikt nie ma nic przeciwko temu), a potem
wy lij odr cznie napisane podzi kowania ka dej osobie, z któr
rozmawia e .
Specjalistka do spraw marketingu i mistrzyni networkingu, Sheryl
Victor Levy, dorzuca dwie dodatkowe rady ze swojego osobistego
arsena u:
Za atw to szybko. Je li chcesz nawi za z kim kontakt i wy-
sy asz w tym celu mail, pami taj, eby by krótki. Popro o roz-
mow nie d u sz ni pi tna cie minut i nie zapomnij u y s o-
wa  krótko .
Upraszczaj. Pami taj, eby spotkanie by o dogodne dla osoby,
z któr si kontaktujesz, a ch tniej Ci ona pomo e. Zaproponuj,
e zjawisz si w jej biurze, i ustal tak por , eby nie kolido-
wa a z jej planami.
A kiedy ju si dodzwonisz, skontaktujesz mailowo lub  co
jeszcze lepsze  spotkasz osobi cie z lud mi, którzy mog dostarczy
warto ciowych dla Ciebie informacji i wiedzy, oto kilka pyta , które
mo esz im zada :
Jak zacz e prac w tej bran y?
Co studiowa e ? Czy twoim zdaniem studia pomog y ci w obec-
nie wykonywanym zawodzie?
Co twoim zdaniem najlepiej zrobi , eby zacz prac w tym
zawodzie/w tej firmie?
Co ci si najbardziej podoba w twojej pracy? A najmniej?
Czy eby dosta tu prac , trzeba mie jakie kontakty?
Czy zawsze wiedzia e , e chcesz pracowa w tej dziedzinie?
Jakich cech szukasz w idealnym kandydacie do pracy?
Co musz zrobi , eby zwi kszy swoje szanse?
82 Autopromocja
Je li firma nie ma wolnych stanowisk na pe en etat, czy istnieje
mo liwo pracy w niepe nym wymiarze godzin, przy jakim
projekcie lub jako wolny strzelec?
Czy uwa asz, e powinienem porozmawia z kim jeszcze?
Jak s dzisz, co powiniene by wiedzie , kiedy zaczyna e
pracowa w tej bran y?
W jakim kierunku b dzie si twoim zdaniem rozwija bran a
w ci gu kolejnych pi ciu lat?
Rozmowa w cztery oczy
Carrie Horn  szef reklamy,
KALC/105.9 w Kolorado; KQMT w Denver
P: Jakie s pocz tki przeprowadzanych przez ciebie na imponuj c
skal rozmów informacyjnych?
O: Za pierwszym razem by am na ostatnim roku studiów. Zacz am od
bazy danych Ithaca College  mojej alma mater  i zabra am si za
rozsy anie maili do absolwentów. Rozpocz am od pi ciu osób  absol-
wentów lub studentów obecnych wyk adowców  i zacz am z nimi roz-
mawia bez szczególnych oczekiwa . Odnios am zdumiewaj cy sukces;
absolwenci mieli pozytywne do wiadczenia z uczelni, wi c ch tnie si
 odwdzi czali , s u c mi pomoc . Cz sto ludzie, z którymi si spoty-
ka am, nie szukali akurat nikogo do pracy. Po spotkaniu ze mn , kiedy
zademonstrowa am im swoje umiej tno ci, ka da z firm stworzy a dla
mnie stanowisko. Je li to nie najsilniejszy argument przemawiaj cy za
przeprowadzaniem rozmów informacyjnych, to nie wiem, co nim jest!
P: Czy zniech ca a si , je li odpowied by a inna od oczekiwanej?
O: Oczywi cie, to bywa frustruj ce czy rozczarowuj ce, ale ka dy przypa-
dek, kiedy kto odpowiedzia na mój mail, przes a ofert pracy lub pole-
ci mnie innej osobie, uznawa am za ma e zwyci stwo i sukces. Dzi ki
temu atwiej mi by o skupi si na celu wy szym.
P: Poza konkretnymi propozycjami pracy, co zyska a dzi ki wszystkim
swoim rozmowom informacyjnym?
O: Pewno siebie  uzna am, e to okazja, eby u wiadomi sobie swoje
umiej tno ci; ludzie s zwykle sk onni udziela ci informacji zwrotnych
podczas takiej rozmowy.
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 83
P: Czy kiedykolwiek czu a si nieswojo, prosz c o pomoc?
O: Tak naprawd trzeba pami ta , e wszyscy s ze sob wzajemnie powi -
zani i wiedz , jak to jest szuka pracy i stawa przed lud mi. W wi k-
szo ci przypadków s gotowi po wi ci czas na rozmow czy spotkanie
z tob . Ostatecznie, je li s m drzy, u wiadomi sobie, e za sze lat
sami mog prosi ci o podobn przys ug !
Nieprzyjemna pobudka
Druga strona scenariusza pod tytu em  To pan/pani nie wie, kim
jestem? to równie irytuj cy wizerunek zadufanego w sobie PR-owca,
zastawiaj cego wej cie do  tego klubu czy na  to przyj cie i dzier -
cego w d oni list upragnionych go ci z niezrozumia ym poczuciem
w adzy. Mimo wszechobecnego w Hollywood obrazu PR-owca, któ-
rego przedstawia si jako traktuj cego wszystkich z góry rzecznika, na-
kazuj cego t umom nie wchodzi za aksamitn lin , w PR brak wy-
chowania to bilet w jedn stron za drzwi, bez mo liwo ci powrotu.
Tak naprawd zdaniem realizatora programów telewizyjnych, Shanta
Petrossiana, je li go jest w stosunku do kogo niegrzeczny  od re-
cepcjonistki po wiza ystów i gospodarza  raczej na pewno nie zosta-
nie zaproszony powtórnie do programu. Je eli interakcja z ka d osob
to jaka szansa, po co j psu przez brak wychowania czy szacunku?
Takie s fakty
Wed ug ogólnokrajowych bada przeprowadzonych przez Rasmussen Re-
ports pod koniec roku 2009, brak wychowania to w Stanach Zjednoczonych
coraz cz stszy problem. Siedemdziesi t pi procent doros ych twierdzi,
e Amerykanie robi si coraz bardziej nieuprzejmi i gorzej wychowani.
My wolimy kierowa si filozofi  mi ego PR-owca : stanowczego,
ale przyjacielskiego, który za ka dym razem bije na g ow osob po-
gardliw i wykazuj c si brakiem szacunku. A poniewa brak wycho-
wania jest najwyra niej coraz bardziej powszechny, uprzejme zacho-
wanie mo e sta si po prostu tym, co Ci wyró ni. W kontaktach
84 Autopromocja
z mediami stosujemy si równie do zasady  ka dy jest wa ny : fakt,
e kto pisze blog ze swojej sypialni, nie oznacza, e mo esz go lek-
cewa y , kiedy proponuje wspó prac . Jessica zawsze powtarza swoim
pracownikom, eby traktowali jednakowo (to znaczy uprzejmie!)
wszystkich przedstawicieli prasy  bez wzgl du na to, czy prowadz
ma y blog, czy pracuj dla du ego wydawnictwa  bo nigdy nie
wiadomo, gdzie kto ostatecznie wyl duje. Przyk ad: Brian Stelter
zaczyna swój blog, TVNewser, na studiach, a teraz pracuje jako re-
porter telewizyjny dla  New York Timesa .
Zdaniem specjalisty do spraw public relations, Alexandra Samuel-
sona:  Licz si dobre maniery. Przedstaw si . Spójrz w oczy. Pierw-
szy krok do networkingu to dobre maniery i obycie towarzyskie.
Kiedy starasz si zapozna z przedstawicielem zarz du jakiej firmy
podczas bankietu czy wystawy bran owej, musisz by asertywny,
uprzejmy i wiedzie , co chcesz powiedzie . Tacy ludzie nie maj ocho-
ty na rozmowy o niczym. Je li mo na by okre li ich jednym s owem,
by oby to s owo: zaj ty. Ludzie tacy s bardzo zaj ci. Musisz mie
dobry powód, eby nawi za z nimi kontakt . Doradca do spraw mar-
ketingu cyfrowego, Sheryl Victor Levy, przypomina równie , eby
traktowa z równ uprzejmo ci asystentki co dyrektorów.  Asystentki
to brama  dadz zna swoim prze o onym, kto im przypad do gu-
stu. Kiedy idziesz na rozmow o prac , zaczynasz od recepcjonistki.
Kiedy potrzebujesz przys ugi, to w a nie asystentki czy pracownicy
sekretariatu mog ci pomóc . To, jak ich traktujesz, mówi bardzo wiele
na Twój temat. Meryl bardzo wcze nie nauczy a si od swojego men-
tora, i najlepszy PR bierze si z tego, e pami tasz o czyich urodzi-
nach i e kiedy nadchodzi grudzie , rozsy asz wi teczne yczenia;
ma y, wi teczny symbol potrafi sprawi , e cisi bohaterzy biurowi
poczuj si docenieni.
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 85
Najwa niejsza wiadomo :
Nie lekcewa maître d
To, jak wa ne jest, by stworzy w asn sie kontaktów, potwierdza spec
PR, Heidi Krupp, za o ycielka i dyrektor nowojorskiej firmy PR  Krupp
Kommunications. Zdaniem Krupp:  Bez wzgl du na to, kogo poznajesz, czy
jest to asystentka, czy maître d , nigdy nie wiesz, czy którego dnia nie
zostanie dyrektorem. Strasznie wa ne jest, eby poznawa ludzi, nawi zywa
kontakty i podtrzymywa je. Za ka dym razem gdy spotykam kogo nowego,
bior [od niego] wizytówk i pisz na odwrocie, w jaki sposób pozna am t
osob i nad czym mo emy razem pracowa . Otwórz si . Przede wszystkim
powinno zale e Ci na tym, eby poznawa ludzi ze sob . Im bardziej je-
ste otwarty na znajomo ci, tym wi ksz sie kontaktów zbudujesz .
Najwa niejsza wiadomo :
wiat wirtualny nie zast pi realnego
Nie wystarczy mie wirtualnego grona  znajomych na LinkedIn czy
Facebooku, bo dystans w dalszym ci gu pozostaje, a wi zi s raczej ma o
osobiste. Zdaniem grubej ryby bran y wydawniczej, Lisy Sharkey:  Ludzie
o sk onno ciach introwertycznych chowaj si za serwisami spo eczno cio-
wymi, bo osobiste kontakty ich przerastaj  . Wa ne jednak, eby poznawa
ludzi osobi cie. Popro o spotkanie z kim , kto pracuje w innym dziale
w Twojej firmie, a je li szukasz pracy, klientów czy inwestorów, chod na
spotkania bran owe i przy czaj si do organizacji zawodowych, gdzie na
pewno poznasz ludzi, którzy mog okaza si pomocni. B d otwarty, no ze
sob wizytówki i postaw sobie za cel, e przed zako czeniem spotkania po-
znasz przynajmniej trzy nowe osoby (lub w ci gu najbli szych dwóch tygodni,
je li dzia asz we w asnej firmie). Zbieraj dane kontaktowe innych ludzi, a po-
tem dzwo do nich lub wysy aj li cik z zapytaniem, kiedy mo ecie umówi
si na kaw lub na lunch. Im wi cej masz znajomych, tym wi cej innych
osób mog Ci przedstawi i poszerzy w ten sposób Twoje kr gi towarzyskie
i zawodowe.
Wyjd !
Najlepszy sposób na to, eby nawi za wi zi z innymi, to wyj
z domu, a nie siedzie i co wieczór czeka na telefon. Nie zawsze
atwo jest bra udzia w spotkaniach biznesowych czy przyj ciach
86 Autopromocja
koktajlowych, na których nie znasz nikogo i musisz przedstawia si
nieznajomym. Nasza praca polega na nawi zywaniu kontaktów z in-
nymi, a nawet dla nas stanowi to czasem spore wyzwanie!
Kontakty osobiste s niemniej jednak niezmiernie wa ne, kiedy
starasz si podnie swój status. Chowa si za mailami, telefonami
czy serwisami spo eczno ciowymi, dzi ki którym mo esz  pozna 
ludzi, ale w mniej bezpo redni sposób, to jedno  pomy l, jak bardzo
bywasz zdziwiony, kiedy w ko cu spotykasz si osobi cie z kim , z kim
od dawna utrzymywa e kontakty na odleg o . Jessica przypomina
sobie jeden taki przypadek na pocz tku swojej kariery w PR, gdy
zaprosi a na niadanie realizatora programu rozrywkowego, z którym
cz sto wspó pracowa a. Kiedy si w ko cu spotkali, oboje byli do
zdumieni faktem, e dzieli a ich niemal trzydziestoletnia ró nica
wieku  adne z nich nie by o w stanie tego zauwa y podczas roz-
mów telefonicznych. Oczywi cie nie mia o to adnego znaczenia, a oni
stworzyli wspania relacj , która przetrwa a wiele lat. Osobiste
spotkanie zdecydowanie pomog o im umocni cz c ich wi 
jak to cz sto bywa.
Rozmowa w cztery oczy
Shawn Sachs,
dyrektor generalny Sunshine, Sachs & Associates
Poprosi y my Shawna Sachsa, twórc imprezy networkingowej Newsma-
kers, czyli spotka towarzyskich maj cych na celu budowanie relacji mi dzy
PR-owcami i lud mi mediów, aby opowiedzia nam co nieco o pocz tkach
tego projektu:
P: Sk d wzi si pomys na Newsmakers?
O: Istnieje oczywi cie mnóstwo ró nych mo liwo ci networkingowych. Ka da
z nich ma w asne DNA i sposób nawi zywania wi zi, a adna z nich nie
jest ani dobra, ani z a. Nasz pomys cechuje si troch wi ksz swobod
ni inne. Wszystko zacz o si od tego, e mój znajomy, George Uribe,
stwierdzi , e powinni my zorganizowa tego rodzaju imprez i sprosi
ludzi. Znali my osoby dysponuj ce ró nymi lokalami i bardzo szybko zna-
le li my takie, które za darmo udost pni y nam lokal z drinkami gratis.
Rozes ali my maile. Zjawili si ludzie, przyprowadzili znajomych. Ogólna
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 87
zasada, jak si kierujemy, to: adnych plakietek z imionami, adnego
oficjalnego programu. Ca a idea zasadza si na tym, e nic nie musisz.
Chcesz przyj i po prostu poby , super. Chcesz przyj i pozna ludzi,
super. Je li jedyne, co zyskasz, to od wie enie kontaktów z lud mi, któ-
rych ju znasz, super. W obecnych czasach poznajesz ludzi wirtualnie,
ale w dalszym ci gu nie jest to u cisk d oni, w dalszym ci gu nie jest to
wspólne piwo. Je li robisz co razem, budujesz relacj . Robimy to, kiedy
mamy ochot i kiedy mamy akurat wolny lokal. Ca y projekt jest zupe nie
niewymuszony. Dla mnie osobi cie to wietna sprawa: coraz bardziej
anga owa em si w zarz dzanie, coraz mniej w marketing, a mimo to
chcia em pozosta w kontakcie z lud mi, nie da si zapomnie .
P: W jaki sposób zaczynali cie?
O: Zjawi si u mnie znajomy PR-owiec i spyta :  Mogliby cie zorganizowa
to u nas? . W miar rozrastania si projektu dostawali my do dyspozy-
cji coraz lepsze miejsca i trzy godziny darmowych drinków oraz jedzenia.
Organizujemy t imprez w ró nych punktach miasta i zawsze wygl da ona
inaczej. Dzi ki temu dla nas to dalej zabawa, a pomys jest ci gle wie y.
atwo namówi ludzi, eby przyszli na inauguracj nowego miejsca. To
si po prostu sprawdza. Jest to równie dobre dla naszej firmy. Wiem, e
niektóre pomys y i interesy w naszym biurze zrodzi y si z Newsmakers.
W pewnym sensie to element naszej marki  impreza nigdy nie by a
w aden sposób sformalizowana, a mimo to mówi:  To my . Jej otwar-
to  to, e ka dy mo e przyj , z kim chce  jest bezkonkurencyjna.
P: W jaki sposób projekt si rozrasta ?
O: Mamy listy mailingowe i profil na Facebooku. Impreza rozrasta a si tak
szybko, e zrobi a si niemal za du a. Postanowili my wi c uzupe ni j
o dzia alno dobroczynn . Pobieramy op at w wysoko ci dwudziestu
dolarów, która idzie bezpo rednio na dzia alno charytatywn  od
ma ych, osobistych inicjatyw po du e organizacje  dzi ki czemu utrzy-
mujemy w ryzach liczb uczestników i odsiewamy pewne osoby.
P: Co jeszcze mo na zrobi , poza udzia em w imprezach typu Newsma-
kers, eby zbudowa sie kontaktów?
O: Nikt nie lubi czu si przyparty do muru. Z poczucia desperacji rodz
si rzeczy ma o autentyczne. Nie wolno my le w stylu  ty tak  ty nie .
Ken [Sunshine, za o yciel Sunshine, Sachs] utrzymuje kontakty z lud mi
i udzieli by takiej rady: zachowuj ró norodno , a pr dzej czy pó niej co
si wydarzy. Czasem musz up yn ca e lata. Jestem zagorza ym zwo-
lennikiem bycia sob . Je li jeste sob , ludzie dobrze si z tym czuj
i maj do tego zaufanie. [Podczas Newsmakers] rozgl dasz si po sali
i widzisz zbiorowisko ró nych osób. Tacy mniej wi cej jeste my [jako
88 Autopromocja
agencja]. Je li cokolwiek tworzysz  w tym przypadku imprez networ-
kingow  musi to by zgodne z tym, kim jeste . Je li b dziesz robi
co na si , nic z tego nie wyjdzie.

Czym jest imi & i jak jeszcze nawi za wi
z w a ciwymi osobami we w a ciwy sposób
Czym jest imi ? Wszystkim.
W PR codziennie spotykamy mnóstwo ludzi. Meryl, jak sama przyznaje,
ma problem z zapami tywaniem imion. Jak stwierdzi wiele lat temu mów-
ca motywacyjny i pisarz, Dale Carnegie:  Nie ma nic przyjemniejszego ni
d wi k w asnego imienia . Aby nie dopu ci do paniki podczas ró nych im-
prez, Meryl robi na odwrocie wizytówek notatki, eby zapami ta wszystkie
poznane w ci gu wieczora osoby. Nast pnego ranka stara si wys a ka dej
z nich mail, by lepiej j zapami ta y. Podczas spotka , kiedy ludzie si
przedstawiaj , szybko notuje nazwiska albo k adzie przed sob wizytówki
w takiej kolejno ci, w jakiej siedz uczestnicy spotkania.
Alicia Ybarbo, realizatorka programu Today i wspó autorka Today s
Moms: Essentials for Surviving Baby s First Year, proponuje nast puj cy
trik, eby zapami ta imiona nowo poznanych osób:  Nawi zuj i podtrzy-
muj kontakty. Je li musisz obok czyjego nazwiska zrobi jaki przypis
w swoim elektronicznym wizytowniku, zrób to. Zrób wszystko, co pozwoli
Ci zapami ta osoby, które mog Ci pomóc .
Ale co je li znasz ju ludzi, których nagle spotykasz  a raczej powinie-
ne ich zna ? Meryl stosuje sposób, którego nauczy a si od swojego prze o-
onego z poprzedniej agencji. Zamiast zdradza si w by mo e katastrofalny
sposób, wita si s owami:  Mi o pa stwa widzie  , zamiast:  Mi o pa stwa
pozna  . Dzi ki temu ludzie czuj si mile po echtani i w wi kszo ci
przypadków udaje si unikn zb dnych wyja nie .
Przygotuj sobie dwa lub trzy pytania  na prze amanie lodów , dzi ki którym
podtrzymasz rozmow
Jeste my pewni, e to prze y e : kr puj c kolacj , jazd wind czy
chwil przed spotkaniem, kiedy mi dzy Tob a drug osob zapada nieprzy-
jemna cisza. Niektórzy z natury lepiej sobie radz w podtrzymywaniu roz-
mowy, ale ka dy powinien wiedzie , w jaki sposób wybrn z niezr cznej
czy kr puj cej sytuacji. Proponujemy, eby na tak okazj mie zawsze
w zanadrzu kilka niewinnych pyta . Je li wiesz, e kto ma rodzin , wietny
sposób na nawi zanie rozmowy to rzuci ogólne pytanie w stylu:  To ile lat
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 89
maj pa skie dzieci? . Kto wróci w a nie z wakacji? To równie wietny
temat do pogaduszek na przyj ciu.  S ysza em, e w a nie wróci a pani
z Galapagos. Zawsze chcia em tam pojecha . Jak si pani podoba o? .
Specjalistka do spraw PR w bran y finansów, Dana Fields Muldrow, zawsze
przygotowuje sobie kilka zró nicowanych tematów do rozmów i wyja nia:
 Zanim gdziekolwiek pójd , zawsze przegl dam gazety (lokalne i ogólnokra-
jowe) i zwracam szczególn uwag na dodatek sportowy. Za ka dym razem,
gdy trafiam na grup facetów, rozmowa schodzi na sport. eby wi c nie by
zmuszon do milczenia, zawsze mam w zanadrzu jak informacj na temat
sportu w danym sezonie. Je li mieszkasz w du ym mie cie, z którego wywo-
dz si rywalizuj ce ze sob dru yny (na przyk ad Jankesi i Metsi, Raidersi
i 49ersi), postaraj si zapami ta niektórych zawodników i ich rol w zespole .
I oczywi cie zawsze pozostaje stare dobre wyj cie awaryjne w postaci
naj wie szych wydarze w popkulturze czy na wiecie, z jednym zastrze e-
niem: b agamy, trzymaj si z dala od tematów kontrowersyjnych i politycz-
nych! Czy b dzie to  Bieber Fever , czy najnowszy hit, musisz mie na ten
temat swoje zdanie i umie je wyrazi . Pami taj o najwa niejszych wia-
domo ciach oraz o swoich ko cowych celach  i powiniene by gotowy
do wyj cia!
U miechnij si , a wiat u miechnie si do Ciebie
Wszyscy ich znamy  ludzi, którzy rozja niaj sal . S mili. S optymi-
styczni. Maj niewymuszony u miech. To ludzie, w ród których chce si prze-
bywa . Oczywi cie znasz te ich przeciwie stwo, osoby, których ponura
mina i nieprzyst pno zatruwaj atmosfer z chwil , gdy tylko si zbli aj .
Czy nie wolisz by raczej  promyczkiem ni  Badluckiem Schleprockiem ,
postaci z kreskówki Hanna-Barbera z lat siedemdziesi tych, która przez
ca y czas mia a nad g ow chmur burzow ?
Trener medialny i prezenterka stacji LXTV, Jane Hanson, uwa a, e
u miech to najskuteczniejszy dost pny sposób komunikacji.  Pomaga w na-
pi tych sytuacjach. Mówi ka dym j zykiem wiata. Z miejsca poprawia lu-
dziom samopoczucie. Zach ca. Jest magiczny . Rzeczywi cie u miech potrafi
rozbroi i by zara liwy. Doskona y przyk ad: pewna znajoma dziennikarka
z czasopisma  People wzi a to sobie do serca. W ramach swojej pracy
przeprowadza wywiady podczas wielu wa nych uroczysto ci i zazwyczaj s
to wywiady z zaproszonymi gwiazdami. Bez wzgl du na to, czy pytanie, które
musi zada , jest przyjemne ( Kogo dzi przyprowadzi a ze sob ? ), nieprzy-
jemne ( Jak si czujesz po odwyku? ) czy po prostu niezr czne ( Co zatem
s dzisz o ostatniej wpadce Mela Gibsona? ), zawsze zadaje je z zach caj -
cym, mi ym i ciep ym u miechem, kiwaj c przy tym z zainteresowaniem
g ow . Znamy ten trik i kiedy patrzymy, jak go stosuje, wywo uje on na na-
szych twarzach u miech.
90 Autopromocja
Poszerzaj swoje kr gi, wzmocnij swoje kontakty
Znakomity sposób na to, eby bardziej zaanga owa si w swoj bran
i pozna ludzi o podobnym wykszta ceniu czy zainteresowaniach, to przyj-
rze si organizacjom zawodowym z Twojej dziedziny, oferuj cym wietne
programy, mo liwo ci rozwoju zawodowego i imprezy networkingowe. Istniej
równie mi dzybran owe grupy networkingowe, takie jak lokalne oddzia y
Klubu Rotaria skiego, stowarzyszenia zrzeszaj ce absolwentów uczelni
czy ogólnokrajowe organizacje typu Step Up Women s Network, które oferuj
warsztaty, spotkania i konferencje na terenie ca ych Stanów Zjednoczonych.
Podobnie jak osoby samotne chadzaj na spotkania towarzyskie i na imprezy
typu  szybkie randki , Ty równie mo esz poszuka okazji do spotkania ludzi,
którzy mog okaza si Tobie pomocni, podczas lu niejszych imprez i przyj ,
a nie tylko w trakcie formalnych wystaw bran owych czy konferencji. W ca-
ym kraju organizowanych jest te wiele konferencji i programów rozwoju
zawodowego, podczas których mo esz lepiej pozna swoj bran i nowych
ludzi, podtrzyma kontakty biznesowe czy poszuka mo liwo ci pracy. Na
przyk ad Women for Hire (www.womenforhire.com), znakomita organizacja
za o ona przez Tory Johnson, specjalistk do spraw kariery z programu Good
Morning America, oferuje wyk ady na temat rozwoju zawodowego w wi k-
szych miastach Stanów Zjednoczonych. Ka da bran a ma swoje konferencje
i targi pracy, przeprowad wi c ma y wywiad i znajd takie, które odbywaj
si najbli ej Ciebie.

Twój osobisty plan dzia ania PR
1. Przygotuj tematy rozmów na trzy ró ne okazje (na przyk ad
przyj cie koktajlowe z klientem, zebranie z szefem, spotkanie
z bezpo rednim prze o onym). We pod uwag publik i bie-
ce wydarzenia. Uwzgl dnij cztery czy pi najwa niejszych
informacji, które chcesz przekaza .
2. Przez ca y tydzie prowad dziennik i opisuj swoje interak-
cje z lud mi. Przyjrzyj si swojemu zachowaniu (Czy wita e
si z lud mi na korytarzu? Okazywa e cierpliwo sta y cie?
Zamieni e par zda z kurierem?), eby mie pewno , e
w ka dej sytuacji zachowujesz si jak swój najlepszy PR-owiec.
Chodzi O To, Kogo Znasz (I Kto Zna Ciebie) 91
3. Pomy l o jednym ze swoich kontaktów biznesowych i udawaj,
e masz si wybra z t osob na kolacj biznesow . Bazuj c
na swojej wiedzy i rozeznaniu na temat tej osoby, opracuj trzy
do pi ciu pyta , które pozwol Ci ociepli atmosfer i pomog
poprowadzi rozmow .
4. Stwórz list dwudziestu osób ze swojej  sieci kontaktów 
od wspó pracowników i kolegów ze studiów po s siadów
i znajomych znajomych. Skontaktuj si z trzema lub pi cioma
z nich, eby si przywita i spyta , co s ycha .


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Feel Pokaz na co cie stac
Pokaż na co Cię stać Feel
feel pokaz na co cie stac
E book Pokaz Na Co Cie Stac Fragment New Pd
FEEL Pokaz na co cie stac
pokaz na co cie stac

więcej podobnych podstron