czy trojca jest w biblii


nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
Czy Trójca jest w Biblii?
Jak rozumieć Trójcę? Czy jest to jeden Bóg, który w zależności od potrzeby
przybiera postać Ojca, Syna lub Ducha Świętego? A może triada Bogów? Czy też,
jak tradycyjnie wierzą chrześcijanie, Bóg to jedna istota w trzech osobach? A jeśli
tak, to czy koncept Trójjedynego Boga nie jest wewnętrznie sprzeczny? Poniższe
opracowanie dopomoże uzyskać biblijną odpowiedz na pytania związane z naturą
Boga.
Pismo Święte oświadcza, że  Bóg jest miłością 1J 4,8. Miłość jest esencją
charakteru Bożego. Ma to poważne implikacje. Czy mógł być miłością istniejąc w
pojedynkę? Nie, gdyż miłość do samego siebie jest narcyzmem. Prawdziwej miłości
nie da się wyrażać i przyjmować w pojedynkę, ani nawet we dwójkę, gdyż miłość
między dwoma osobami nie ma wymiaru dość otwartego na zewnątrz. Istnienie
takiej miłości w Bogu przemawia za trzema osobami Boga.
Arianie potwierdzają, że Bóg jest miłością, lecz odrzucają Trójjedynego Boga. W ten
sposób dopuszczają się sprzeczności, gdyż o niesamolubnej miłości nie ma mowy,
jeśli jej podmiotem i dopełnieniem jest ta sama osoba. Bóg, jeśli istniał w
pojedynkę, a nie w trzech osobach, nie mógłby być miłością, dopóki kogoś nie
stworzył. Świadectwo, że  Bóg jest miłością 1J 4,8 dowodzi, że Bóg był miłością od
wieczności, a zatem Bóg jest od wieczności w trzech osobach.
Arianie zgadzają się, że Bóg jest doskonałą miłością, ale uważają, że Chrystus nie
istniał od początku jako równy Bogu Ojcu. W ten sposób dopuszczają się kolejnej
sprzeczności, gdyż jeśli Chrystus nie istniał od wieczności jako równy Ojcu, to nie
ma mowy o doskonałej miłości w Bogu, ponieważ taka miłość jest możliwa
wyłącznie między równymi sobie. Czy człowiek może zaspokoić ludzkie pragnienie
miłości kochając niższe od siebie istoty, takie jak zwierzęta? Wiemy, że nie można
Rdz 19-21. Bóg także nie mógłby wyrazić i usatysfakcjonować doskonałej miłości
wobec stworzeń, zwłaszcza że stworzenia pojawiły się pózniej, a Bóg jest miłością
od wieczności. Miłość Boża świadczy więc o doskonałej równości między Ojcem,
Synem i Duchem Świętym.
Czy biblijny monoteizm, a więc wiara w jednego Boga, wyklucza Boga w trzech
osobach? Bynajmniej. Do mnogiej natury Boga nawiązuje już słynne wyznanie
wiary Szema, które mówi:  Pan Bóg nasz, Pan jeden jest Mk 12,29; Rdz 6,4,
ponieważ użyte w nim słowo  jeden (hebr. echad) nie oznacza indywidualności,
lecz jedność wmnogości. Występuje ono w opisie przybytku Izraelitów, gdzie jedną
całość tworzyło wiele elementów Wj 36,13, a także w zwrocie  jeden hufiec , gdzie
jedność tworzyło wielu żołnierzy 2Sm 2,25. Słowem echad opisuje w Biblii
małżeńską jedność mężczyzny i kobiety, którzy stają się jednym ciałem, a jednak
strona 1 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
nie przestają być dwiema osobami Rdz 2,24.
Bóg jest jednością złożoną z trzech osób: Ojca, Syna i Ducha Świętego. Podkreśla
to liczba mnoga w hebrajskim imieniu Boga (hebr. Elohim) oraz w takich
wypowiedziach Boga, jak:  UCZYCMY człowieka na obraz nasz, podobnego do nas
Rdz 1,26;  I rzekł Pan Bóg: Oto człowiek stał się taki jak MY: zna dobro i zło Rdz
3,22;  I rzekł Pan: ...ZSTPMY tam i POMIESZAJMY ich język, aby nikt nie rozumiał
języka drugiego! Rdz 11,6-7. Zauważmy, że serafiny przy tronie Bożym w wizji
Izajasza sławią Boga potrójnym:  Święty, Święty, Święty jest Pan Zastępów Iz 6,3,
a zaraz potem, gdy Bóg zabiera głos, używa liczby mnogiej i mówi  Nam :  I
usłyszałem głos Pana mówiącego: Kogo mam posłać? Kto by NAM poszedł? Iz 6,8.
Koncepcja Trójcy nie jest łatwa, co jednak nie powinno dziwić, gdyż jesteśmy
stworzeniem, a rozważamy naturę Stwórcy! Podobną tajemnicą jest inkarnacja
Chrystusa  nie wiemy jak Bóg stał się człowiekiem i pozostał Bogiem umierając
na krzyżu jako człowiek 1Tm 3,16, ale błędem byłoby odrzucić wcielenie Chrystusa
jako nielogiczne i nieprawdziwe, dlatego że go w pełni nie rozumiemy. Podobnym
błędem jest odrzucenie Trójjedynego Boga, dlatego że przedstawia dla nas trudny
do zrozumienia koncept.
Trzy osoby mogą stanowić jedną istotę, a więc złożoną jedność. Jedności złożone
nie są czymś bez precedensu w naszym wszechświecie, jak wskazują poniższe
przykłady:
" przestrzeń, materia i czas  trzy niezależne elementy tworzące jedną
rzeczywistość.
" długość, szerokość i głębokość  trzy niezależne elementy dające jedną
trójwymiarową przestrzeń.
" myśli, uczucia, sumienie  trzy niezależne elementy tworzące w człowieku jedną
całość Rz 2,15; 9,1; 2Kor 4,2.
Czy idea Trójcy jest sprzeczna z prawidłami logiki? Czy kłóci się z filozoficznym
prawem niesprzeczności? Bynajmniej. Ze sprzecznością mielibyśmy do czynienia
wtedy, gdybyśmy uważali, że Bóg jest jedną Osobą, a zarazem nią nie jest, albo że
jest jedną istotą, a zarazem nią nie jest. Nie ma zaś sprzeczności w stwierdzeniu,
że Bóg jest jedną istotą, ale nie jest jedną osobą.
Warto zwrócić uwagę, że pojęcia  istota i  osoba nie są tożsame, mimo że
potocznie używamy ich jako synonimów. Pojęcie  istota ma szerszy zakres
znaczeniowy. Istotą jest każdy istniejący byt, włącznie z komarem i bąkiem. Osobą
natomiast jest tylko istota: 1) autotranscendentna, a więc świadoma swego bytu;
2) społeczna, czyli taka, z którą można mieć społeczność; 3) osobowa, a zatem
posiadająca psychikę, czyli: umysł, uczucia i wolę. Ojciec, Syn i Duch Święty
posiadają wspomniane cechy osobowe, co potwierdza, że istota Boga obejmuje
strona 2 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
trzy osoby.
1. Bóg Ojciec
" Można mieć z Nim społeczność 1 J 1,3.
" Posiada wiedzę Mt 6,6-8 i uczy Mt 16,17.
" Kocha J 16,27.
" Ma swoja wolę J 5,3.
2. Syn Boży
" Można mieć z Nim społeczność 1 J 1,3.
" Posiada wiedzę Mt 11,27 i naucza J 1,18; Dz 2,18.
" Kocha Rz 8,35; Ga 2,2 i można Go zasmucić J 11,35.
" Ma swoja wolę J 5,3.
3. Duch Święty
" Można mieć z Nim społeczność FIL. 2,1; 2Kor 13,14.
" Posiada wiedzę 1Kor 2,11 i poucza Ak 12,12; 1Kor 2,13.
" Kocha Rz 15,3 i można Go zasmucić Ef 4,3.
" Ma swoja wolę 1Kor 12,11.
Człowiek został stworzony na podobieństwo Boże jako osoba, dlatego: 1) jest
świadom swego bytu; 2) można mieć z nim społeczność; 3) posiada psychikę, a
więc: umysł, uczucia i wolę. Od Boga różni nas to, że podczas gdy każdy z nas ma
pojedynczą osobowość (psychikę), Bóg ma osobowość pluralną (potrójną). Bóg jest
jedną istotą w trzech osobach (osobowościach), które Biblia identyfikuje, jako Ojca,
Syna i Ducha Świętego.
Niektórzy złośliwie przyrównują trzy osoby Boga do stanu schizofrenii czy MPD
(syndrom podzielonej osobowości). Świadczy to jedynie o braku orientacji w
temacie. Wspomniane chorobliwe stany są rezultatem zaburzenia lub
rozszczepienia jednej osobowości, nie zaś istnieniem kilku, gdyż człowiek posiada
tylko jedną osobowość, nawet jeśli jest ona podzielona.
Innym fałszywym wyobrażeniem o Trójcy jest mniemanie, że Ojciec, Syn i Duch
strona 3 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
Święty to trzy istoty. Pogląd ten nazywa się tryteizmem, a więc wiarą w trzech
bogów. Jest on sprzeczny z Biblią, według której Bóg jest jeden 1Kor 8,4; Ga 3,2; Jk
2,19.
Jednym z zarzutów wobec trynitarnej koncepcji Boga jest to, że triady bogów były
popularne w starożytności. Zarzut ten imputuje, że prawdy Boże znane są
wyłącznie dzięki Biblii, co jest spekulacją. Don Richardson w książce  Wieczność w
ich sercach wykazał, że wiele prawd Bożych zachowało się w wierzeniach różnych
pogańskich ludów. Przykładem tego mogą być starsze od Biblii pisma
mezopotamskie, które wspominają m.in. o pokarmach nieczystych,
długowieczności patriarchów czy potopie. Wiele prawd Bożych było znanych od
zarania dziejów. I nic dziwnego. Adam, który rozmawiał z Bogiem twarzą w twarz
czy Enoch, który  chodził z Bogiem Rdz 5,24, wiedzieli o naturze Bożej więcej niż
my z Pisma Świętego, a swoją wiedzę przekazali Noemu i jego potomkom. Na
przykład chińskie pismo piktograficzno-ideograficzne (obrazkowe), które powstało
wkrótce po incydencie pod wieżą Babel, zawiera samo w sobie wiele prawd, które
znamy z księgi Rodzaju, w tym historię stworzenia, zwiedzenia i upadku Adama i
Ewy, potop. Więcej piszę o tym w książce  Tajemnice dawnych cywilizacji: Księga
Początków , która ukaże się w 2004 roku.
Chińczycy w pierwszych pokoleniach byli monoteistami.[1] Czcili tego samego
Boga, co pózniej Hebrajczycy, być może dlatego nawet Jego imię w ich języku
brzmi podobnie do hebrajskiego El Szaddai (SzangTi).[2] Ideogram, który w ich
piśmie oznaczał Stwórcę, składa się ze znaku oznaczającego istotę z nieba oraz
znaku oznaczającego kompletność, który składa się z trzech identycznych kresek,
reprezentujących trzy osoby Boga.[3]
W podobny sposób wiele duchowych prawd przetrwało w kulturze mezopotamskiej,
choć często w postaci szczątkowej i wypaczonej. Na przykład sumeryjskie i
akadyjskie wersje potopu zawierają ogrom paralel z relacją Biblii, ale w wielu
miejscach są zniekształcone. Podobnie rzecz się miała z ofiarami, które miały
wskazywać na ofiarę Mesjasza Baranka gładzącego grzechy świata. Kain zmienił
ich sens, składając je jako własne zadośćuczynienie za grzech Rdz 4,3-4, a za jego
przykładem poszli poganie. Taki był też los prawdy o Trójjedynym Bogu, znanej
potomkom Adama, ale pózniej zapomnianej lub wypaczonej. Sumeryjczycy i
Akadyjczycy, którzy należeli do najwcześniejszych cywilizacji po potopie, wierzyli w
Trójcę złożoną z boga ojca imieniem El, w stwórcę ziemi imieniem Ea oraz w Enlila,
którego imię zawiera sumeryjskie lil, czyli  oddech ,  duch , co jest bliską paralelą
dla biblijnej Trójcy, która składa się z Ojca, Syna Bożego i Ducha Świętego.[4]
Pogańskie triady były zniekształconą wersją prawdy o Bogu w trzech osobach.
Potwierdził to Aleksander Hislop, który w książce Dwa Babilony prześledził korzenie
niebiblijnych praktyk chrześcijańskich, napisał o Trójcy w kontekście pogańskich
triad:  Wszystkie istniały od czasów starożytnych. Trójca była uznawana
powszechnie, mimo tego, że została zniekształcona pod wpływem bałwochwalstwa.
Pokazuje to, jak głęboko była zakorzeniona ta pradawna doktryna, tak klarownie
strona 4 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
wyrażona w księdze Rodzaju .[5] Pogańskie triady były jednym z wielu przejawów
stopniowej degeneracji duchowych prawd znanych pierwszym ludziom, a pózniej
zniekształconych, podobnie jak koncept ofiary czy opis potopu.
W kolejnej części tego studium biblijnego dowiedziemy, że Ojciec, Syn i Duch
Święty nie są tą samą osobą, a zarazem, że każda osoba, zwłaszcza zaś Ojciec i
Syn jest w Biblii nazwana Bogiem. Logika stawia przed nami tylko dwie możliwości:
monoteizm w postaci Trójjedynego Boga lub politeizm w postaci dwóch (dyteizm)
lub trzech Bogów (tryteizm). Politeizm odpada jednak jako biblijna alternatywa,
gdyż w każdej formie jest sprzeczny z poniższymi tekstami ze Słowa Bożego:
"  Nie będziesz miał innych bogów obok Mnie Rdz 2,3.
"  Ja jestem pierwszy i Ja jestem ostatni, a oprócz Mnie nie ma Boga Iz 44,6.
"  Panie, nie ma takiego jak Ty i nie ma Boga oprócz ciebie 1Krn 17,2.
"  ...Przede mną Boga nie stworzono i po mnie się go nie stworzy. Iz 43,1.
"  Ja, jedynie Ja, jestem Panem, a oprócz mnie nie ma wybawiciela Iz 43,11.
"  Ja, Pan, a takie jest moje imię, nie oddam mojej czci nikomu Iz 42,8.
"  Pan, Bóg nasz, Pan jeden jest Mk 12,29.
"  ...Nie ma żadnego innego boga, oprócz Jednego 1Kor 8,4.
"  ...Bóg jest jeden Ga 3,2.
"  Ty wierzysz, że Bóg jest jeden? Dobrze czynisz... Jk 2,19.
Według Słowa Bożego dyteizm, tryteizm i inne formy politeizmu są
bałwochwalstwem. Pozostawia to tylko jedną alternatywę, a mianowicie  Bóg w
Trójcy. Koncepcja ta wyjaśnia, dlaczego Pismo Święte ukazuje Ojca, Syna i Ducha
Świętego zarówno jako Boga, jak i osobę. Wyjaśnia też teksty, które stwierdzają, że
Bóg jest jeden.
Trójjedyny Bóg jest jeden, a zatem wszystkie trzy osoby Boga są współwieczne. Nie
było czasu, kiedy istniał Ojciec, a nie było Syna czy Ducha Świętego. Wszystkie trzy
osoby Boga są współistotne, a więc równe pod względem natury. Dlatego wiele
wersetów Biblii wymienia trzy osoby Boga obok siebie:
"  A teraz Wszechmogący, mój Pan (OJCIEC), posłał Mnie (SYN) i jego DUCH Iz
48,16.
"  Oto sługa mój, którego popieram, mój wybrany, którego ukochała moja dusza.
strona 5 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
Natchnąłem (OJCIEC) Go (SYN) moim duchem (DUCH ŚWITY), aby nadał narodom
prawo Iz 42,1.
"  I odpowiadając anioł, rzekł jej: DUCH ŚWITY zstąpi na ciebie i moc Najwyższego
(OJCIEC) zacieni cię. Dlatego też to, co się narodzi, będzie święte i będzie nazwane
SYNEM BOŻYM Ak 1,35.
"  A gdy Jezus (SYN) został ochrzczony, wnet wystąpił z wody, i oto otworzyły się
niebiosa, i ujrzał DUCHA BOŻEGO, który zstąpił w postaci gołębicy i spoczął na nim.
I oto rozległ się głos z nieba (OJCIEC): Ten jest Syn mój umiłowany, którego sobie
upodobałem Mt 3,15-17.
"  A że w Prawie nikt nie osiąga usprawiedliwienia przed Bogiem (OJCIEC), wynika
stąd, że sprawiedliwy z wiary żyć będzie. Prawo nie opiera się na wierze, lecz
mówi: Kto wypełnia przepisy, dzięki nim żyć będzie. Z tego przekleństwa Prawa
Chrystus (SYN) nas wykupił... abyśmy przez wiarę otrzymali obiecanego DUCHA
Ga 3,11-14.
"  Według powziętego z góry postanowienia Boga OJCA, poświęconych przez
DUCHA ku posłuszeństwu i pokropieniu krwią Jezusa Chrystusa (SYNA) 1P 1,2.
"  Tym zaś, który umacnia nas wespół z wami w Chrystusie (SYN), i który nas
namaścił, jest Bóg (OJCIEC). On też wycisnął na nas pieczęć i zostawił zadatek
DUCHA w sercach naszych 2Kor 1,21-22.
"  Bo królestwo Boże to... pokój i radość w DUCHU ŚWITYM. A kto w taki sposób
służy Chrystusowi (SYNOWI), ten podoba się Bogu (OJCU) i ma uznanie u ludzi Rz
14,17-18.
"  Dzięki czynimy Bogu, OJCU Pana naszego Jezusa Chrystusa (SYNA), zawsze,
ilekroć modlimy się za was... On też nam ukazał waszą miłość w DUCHU Flp 1,3-8.
"  ...jedno ciało i jeden DUCH... jeden Pan (SYN BOŻY), jedna wiara, jeden chrzest;
jeden Bóg iOJCIEC wszystkich Ef 4,4-6.
"  Różne są dary łaski, lecz ten sam DUCH, różne też są rodzaje posługiwania, ale
jeden Pan (SYN); różne są wreszcie działania, lecz ten sam Bóg (OJCIEC), sprawca
wszystkiego we wszystkich 1Kor 12,4-6.
"  Aaska Pana Jezusa Chrystusa (SYNA) i miłość Boga (OJCA), i społeczność DUCHA
ŚWITEGO niech będzie z wami wszystkimi 2Kor 13,13.
"  Uważajcie na samych siebie i na całe stado, nad którym DUCH ŚWITY ustanowił
was biskupami, abyście kierowali Kościołem Boga (OJCA), który On (SYN) nabył
własną krwią. Dz 2,28.
strona 6 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
"  Idzcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc je w imię OJCA i SYNA,
i DUCHA ŚWITEGO Mt 28,19.
Ciekawego argumentu za trynitarną koncepcją Boga dostarcza symboliczna księga
Apokalipsy. Jak wiemy, Lucyfer fałszuje to, co prawdziwe, aby odwieść ludzi od
prawdy. Na przykład podrabia dary Ducha Świętego przy pomocy ich
spirytystycznych odpowiedników. Według Apokalipsy diabeł podrabia też Trójcę
Bożą Ap 16,13. Jej falsyfikat tworzą: Smok z Nieba Ap 12,13, Antychryst  Bestia z
Morza Ap 13,1 oraz Fałszywy Prorok  Bestia z Ziemi Ap 13,11.
Bliski związek między Smokiem i Antychrystem Ap 12,3; 13,1 parodiuje
społeczność Boga Ojca z Chrystusem J 14,9; Ap 12,3; 13,1. Antychryst objawia
charakter Smoka tak, jak Chrystus objawił charakter Ojca J 14,9. Chrystus
zmartwychwstał i otrzymał od Ojca tron, autorytet i władzę Ef 1,2-22. Podobnie i
Smok przekazał Antychrystowi swój tron, moc i autorytet Ap 13,2 i ożywił go, gdy
ten otrzymał śmiertelną ranę Ap 13,3. Z kolei Fałszywy Prorok imituje Ducha
Świętego, czyniąc znaki i cuda Ap 16,13; 13,13. Tak, jak Duch Święty wywyższa
Chrystusa J 16,13-14, Fałszywy Prorok wywyższy Antychrysta, skłaniając świat do
oddania mu czci Ap 13,14. Fałszywy Prorok podrobi cud spod góry Karmel z czasów
proroka Eliasza 1Krl 18,2-4 oraz cud wylania Ducha Świętego w Zielone Świątki w
Jerozolimie Dz 2, aby za sprawą znaków, cudów, glossolaliów (mówienia
nieznanymi językami) i objawień przekonać świat, że inspirowana przez niego
działalność jest obiecanym wylaniem Ducha Świętego Ap 13,13. Fałszywa trójca w
swym dziele zwiedzenia świata parodiuje prawdziwą Trójcę i Boży plan zbawienia
realizowany przez Ojca, Syna i Ducha Świętego.
Jakie znaczenie ma wiara w Trójcę? Bez właściwego zrozumienia natury Boga,
trudno pojąć plan zbawienia, jako wyraz miłości Bożej. Miłość Boga w Trójcy
ujawniła się w tym, że Ojciec i Duch Święty cierpieli tak samo, jak Syn, mimo że
tylko On przyszedł umrzeć w ludzkim ciele. W związku z tym, że Ojciec, Syn i Duch
Święty są jedną istotą, poświęcenie Ojca i Ducha Świętego nie było mniejsze niż
Syna. Odrzucając Boga w Trójcy, okradamy Go z miłości, gdyż trudno byłoby
dopatrzyć się miłości w tym, że Bóg Ojciec zbawił ludzi kosztem swego Syna, który
musiał cierpieć i niewinnie umrzeć. Jeśli Ojciec i Syn to dwie istoty, jak wierzą
arianie, wówczas decyzja Boga Ojca, aby poświęcić Syna była arbitralna, okrutna i
samolubna, gdyż każdy miłujący ojciec poświęciłby raczej samego siebie niż syna.
Kiedy jednak rozumiemy, że Bóg jest Trójjedyny, wówczas zgoda Ojca, aby Syn stał
się niewinną ofiarą i umarł za ludzi, jawi się w zupełnie innym świetle. Wymagała
ona ze strony Ojca i Ducha Świętego takiej samej miłości ipoświęcenia, jak od
Syna, ponieważ wszystkie trzy osoby Trójjedynego Boga cierpiały jednakowo.
Odrzucenie biblijnej idei Trójjedynego Boga sprawia, że arianie nie mają dużo do
powiedzenia o miłości Bożej. Bóg antytrynitarzy, judaizmu i muzułmanów to istota
surowa, arbitralna i legalistyczna. Dzieje się tak, gdyż religie nie znające lub
odrzucające Boga w trzech osobach mają tendencje do legalizmu, ponieważ nauka
strona 7 / 8
nadzieja.pl - Alfred J. Palla - Czy Trójca jest w Biblii?
ousprawiedliwieniu z łaski traci głębię miłości Bożej, gdy pozbawi się Chrystusa
pełni boskości.
Doktryna o Trójcy ma również istotne praktyczne zastosowanie w Ciele Chrystusa,
gdyż pomaga zrozumieć jedność, jaką tworzymy w Kościele. My także w Kościele
różnimy się funkcjami, tak jak Ojciec, Syn i Duch Święty, ale podobnie jak osoby
Boga, żaden wierzący nie jest mniejszy od drugiego:  Albowiem i ciało nie jest
jednym członkiem, ale wieloma 1Kor 12,14. Dlatego kiedy jeden członek cierpi, to
cierpią wszystkie pozostałe:  I jeśli jeden członek cierpi, cierpią z nim wszystkie
członki; a jeśli doznaje czci jeden członek, radują się z nim wszystkie członki 1Kor
12,26.
Doktryna o Trójcy oddziela chrześcijaństwo od pozostałych religii
monoteistycznych i politeistycznych. Nie ma innej religii, która pojmowałaby Boga
jako Trójjedynego, dlatego doktryna o Trójcy pomaga nam rozpoznać Kościół Boży.
Kościoły, które odrzucają Boga w Trójcy, nie mogą mieć pełnego zrozumienia
miłości Bożej i planu Bożego, a zatem głosić pełnej Ewangelii wiecznej, co jest
jednym z biblijnych kryteriów Kościoła Bożego Ap 14,6.
strona 8 / 8


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Heller Czy fizyka jest nauką humanistyczną
Czy szatan jest osobą
Czy PJM jest prawdziwym językiem
Czy piekło jest puste O wieczności piekła (Miłujcie się)
26 Czy Pesel2 jest potrzebny
Czy Bóg jest
Henryk Kiereś Czy artysta jest stwórcą (ewolucionizm czy kreacionizm)
CZY KABAŁA JEST DLA MNIE
CZY HEMOGLOBINA JEST ENZYM
Czy magia jest groźna
czy dulska jest wśród nas
czy świat jest sceną,25
Czy Dulska jest wśród nas
Czy szatan jest osobą
Czy nauczyciel jest wyksztalcony(1)

więcej podobnych podstron