VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (29)

VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (29)



14. Ukazywanie trudnego wyrazu ortograficznego w rysunku schematycznym.

15.    Wierszyki ortograficzne (zawarte w tym opracowaniu).

16.    Zabawy, gry, rozrywki umysłowe:

a)    ó bo o

Dzieci grają param i. Każde otrzymuje X kart—4 karty z jednym kwiatkiem i 4 z dwoma kwiatkami. Gra przebiega następująco: pierwszy uczeń kładzie na stolik kartę z jednym kwiatkiem i mówi wyraz zó wymiennym, np. dół. Drugi uczeń może położyć kartę z dwoma kwiatkami dopiero wtedy, gdy powie odpowiedni wyraz z o (doły). Zyskuje wtedy prawo wyrzucenia karty z jednym kwiatkiem i wymawia nowy wyraz z ó wymiennym. Wygrywa ten uczeń, który pierwszy pozbędzie się kart z jednym kwiatkiem. Nauczyciel może określić czas, w którym uczeń powinien podać wyraz.

b)    Dzieci tworzą grupy czteroosobowe (przy małej liczbie dzieci — mogą pracować indywidualnie). Każda grupa otrzymuje kartkę z następującym rysunkiem:

Zadaniem dzieci jest dopisać brakujące części wyrazów. Wygrywa grupa, która najszybciej dopisze brakujące części wyrazów. Zabawa ta utrwala pisownię wyrazów z końcówką -ść.

c) Ortograficzna choinka.

Zadaniem uczniów jest najpierw prawidłowe wypełnienie luk w wyrazach, odszukanie brakujących liter (i dwuznaków) w tabelce, a następnie

Dzień IV

Rozsypanka wyrazowa.

Połącz wyrazy w pary, zapamiętaj ich pisownię:

lód, mróz, śnieg, mrozy, chlcb, śniegi, ząb, chlcby, zęby, lody.

Dzień V

Pisanie z pamięci.

Spadł śnieg. Chwycił mróz. Rzeki pokrył lód. Zwierzętom grozi głód. Adaś kruszy im chlcb.

2.2.8. Pisownia wyrazów z h: hamak, hak, hulajnoga, harcerz, huta, huśtawka.

Dzień I

1.    Odczytanie wiersza-zagadki. Udzielenie odpowiedzi na pytanie zawarte w wierszu-zagadce.

Nieodzowna jestem w haku, ciągle huśtam się w hamaku.

Przy wytopach bywam w hutach, lecz nic chodzę nigdy w butach.

Harcerz bierze mnie na zbiórki, obce mi są piątki, czwórki.

Lubię jeździć hulajnogą i hamować lewą nogą.

Wciąż w hałasie się odzywam.

Powiedz, jak ja się nazywam? (h)

2.    Rozdanie dzieciom maszynopisu wiersza-zagadki. Ciche czytanie i podkreślenie wyrazów z h.

3.    Odczytanie ich, zapis w zeszytach:

hak, huśtawka, hamak, huta, harcerz, hulajnoga, hałas, hamować.

Dzień II

Układanie zdań z wyrazami z h.

Nauczyciel pokazuje kartkę z wyrazem (z poprzedniego dnia), dzieci układają zdania. Następnie umieszcza kartkę w kąciku ortograficznym.

Dzień III

Przepisywanie z uzupełnieniem luk w wyrazach (h lub eh).

Zosia ..ętnie huśta się w .amaku.

Samo..ód gwałtownie za.amował.

W góra., nic wolno .ałasować.

Dzień IV

Zmień część wyrazu, otrzymasz nowy z literą h. Zapisz to: rak — hak nuta —

szałas —

29


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
67872 VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (14) 3.    Podkreślenie w
VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (01) ki. III 15.    Środowisko
VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (07) c) Napisz nazwy trzech miast, trzech wsi
VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (08) 1.2. Jakie ćwiczenia ortograficzne należy
VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (09) Fok metodycznego postępowania jest następ
VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (11) X^ 2-=CL p S^s ur-b /t>=£ l=g ^5^
VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (12) CZĘŚĆ DRUGA 2.1. Okazjonalnie czy systema
VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (13) i wyskoczył na podwóDDe! Na podwórku dla
65337 VADEMEKUM NAUCZANIA ORTOGRAFII W KLASACH POCZĄTKOWYCH (04) KLASA

więcej podobnych podstron