wmp0014

wmp0014



whwŁ/e dzieciom7'.1’timl rodzicami powstają szersze grupy społeczne poś«x*ilncb. kou:ak:óv. między c/lonknmi, rozsiane po całym kraju jak chłopi, inteligencja, robotnicy, duchowieństwo. Pomiędzy tymi szerszymi p/tipami $pobc.'eu$twn istnieje rywalizacja, dochodząca w pew-nycli warunkach cio w • Ifc; o władze i znaczenie kuluirolwótcze w całym społcczcńsLwic. Grupy społeczne rywalizują ze sobą o hegemonię polityczną i •:u!..a:.lr.ą w obrębie nur:xlu jako historycznej organizacji pewneąo typu kabur- narodoweju (język, d/ieje. zabytki, litera i ara, sziiru, charakter, pogląd :ir. świat) oraz w ramach organizacji puń-stv/»i?J ja ko suwerennej władzy nad określonym terytorium z jego skarbami naturalnymi, władzy regulującej przy pomocy prawa i siły stosunki |>oinjędzy ś: inrzjucymi się grupami społecznymi. Po/a lym spoicczeesiwo jest zawsze rozwarstwione ekonomicznie na klasy7*, czerpiące środki utrzymania bądź/pracy własnej. bądź/posiadania lub pznow&n.a, oraz na różne warstwy i stany zróżnicowane zawodowo. vV /wiązka z tymi zjawiskami w każdym społeczeństwie rozwijają się stale dwie tendencje, pierws/ą tworzy proces jednoczący wszystkie grnpy społeczne w jeden kulturalnie naiód (w średniowieczu naród chrześcijański. od XVI wieku szlachecki, w XIX wieku mies/c/ański. obecnie demokratyczny), druga tendencja życia społecznego polega na procesach różnicujących klasowo lub stanowo społeczeństwo, co doprowadza do okresowego zaostrzania się wałki klas o panowanie.

Tax organizujące się i żyjące społeczeństwo jest nosicielem i współtwórca kulimy danego typa, ono też wytwarza wychowanie i szkolę. Stąd wychowanie i szkolnictwo są zakorzenione w ustroju społcc/nym7'’,

H. I z d e b < k ;i,    rrnkiny tt nutowe apieki nad dzieckiem.

WV\>:l,-.v I9.S7; Cat. C zup ów. Kudzinu <i u-ye^KiHMnfr-. Wais/awri 196$; t Or.duw-»t. i. Hjb: rihiitnp •••• włnwdniu ndadzirty, ..Zeszyty N.'.iiVo«e KUŁ. ‘ 1W>9 nr ).

‘■*.1. Cb.l łaciński, SfnJtc-ćAsftoo • wyihnwanie. Warszawa IV.SK1; Tenże, KuliutcllYńrfaisikSst, V/.:-vv.iwa 2968 $.9-63; U. .Sucliodols ki. Fdut/nja {•SłoAf fviy-:w>i, WsnnM 19:0.

r Poi. M. M r ii e IOJtmkwwłpawiws. Warszawa I%9; .1. Wiszniewski, '/■aeyt tme^kfopedśi r-rnM. 'Yars/nwa 1966. J. J. Win l r, Sptneczeńuwo, dr, ryl.

70 S. Ossowski, S:ru!((ura klinowa * sptdctzaej itumiomoui. lakti 1957; S- v.‘ id c i s z- i l, 7V;o.'«i k!/>! /jsw/i-tsiniiA. Warszawa 1965; w. Wesołowski, A'!iS#V '.-wj- .- l:\dza. W:;r»/iiwa 13<i6.

F. Ztiir riL,    HygbawBrół. Warszawa I92K. t. l; J. Chała-

s:»«s k i. Sptńrrjsńji>'i> ■ ryafdr-m,nie, d2. cy*.; R Wroczyiłii i. Wprtmemkntie do •irduztfgdd s;i(!iVr.'»H,\ W    l%6.

a często służą za narzędzie polityczne do tiiubir.mu stosunków Społecznych w interesie klas panujących. l ak właściwie w czasie zaborów w Polsce szkoła państwowa była narzędziem germanizacy. liibinsy.lka-eji, zwalczających polskie wychowanie rodzinne. Dlatego to socjologia wychowawcza określa wychowanie juko ,. n r/ysposoh i en ic wychowanka na pełnoprawnego członka grupy” (/)i.tJk.»V.w). W len sposób istotą wychowania jest przystosowanie się wychów'inka do żądań grup społecznych prze/ włączenie się do wspólnoty .języka, obyczaju, poglądów, zajęć iip. Całość zaś procesu rozwojowego po legii w tym ujęciu na socjalizacji74, czyli uspołecznieniu sic wychowanka. Socjalizacja wychowawcza zaś out dwa główne wultnitr I wprowadzenie wychowanków do .świata kultury narodowej i ogólnoludzkiej poprzez kształcenie ogólne, v/yilikiem czego :uude-puje asymilacja kullnralua wychowanka do wspólnoiy społecznej i upodobnienie się psychiczne; 2'1 wprowadzenie do aktualnego życia społeczeństwa przez kształcenie grupowe według płci lub kształcenie zawodowe, rezultatem czego jest przygotowanie <:<• życia praktycznego i produkcyjnego Oraz zróżnicowanie się społeczne zależnie otl wybranego zawodu. W związku z tym szkoła spełnia dwie funkcje: asymilacyjną pod względem typu kulturalnego i selekcyjną pod względem uzdolnień pracowniczych7*.

1’oza socjologią wychowawczą szkoły i klasy szkolnej, w której bada się socjomc*iryc/nie*0 stosunki między jednostką a grupę koleżeńską. ważna jest socjologia wychowawcza środowisk rodzinnych*’•. Bada ona typ rodziny (pełnej, rozbitej, zreorganizowanej, zdemoralizowanej) oraz wpływy środowiska lokalnego na rodzinę i wychowanie w niej dzieci, jak rodzina wiejska, inteligencka, proletariacka, miejska, ponieważ od tych czynników zależy rozwój wychowawczy dzieci i młodzieży.

!•- I)ui t !i« i iii, EJucbtłoo ci tOcMog/f <!/. eyi ; W. H. B ■ oQ k o v c I A Sii iology <>f fo/ucutioir. Npw Yort, IV >S; |{. 5>;ival. leniu <lc R\i'is 196?. I ?,s 1 S. Ilalcy, Hprowatłziuiciiopsttkoloiń snoSwnt i W;nv.y , IWs. 171 201.    ‘ '

.1. W Byst roń. Sr!; ni,i jak,, sjtn<ixko tpoUrzue, Lwów >}~. S If o vf u U U i (hlritil oicjtrlogii n batkutiacfi procesów loWlrWyweryMt W:J Nnnkł przyrodnie:* i w i\si>vloHh-uyjix z pchjtttjzibr. il/_ cyt..

*’ 7 z ii h o I- II w s k i. Stosunki społeczne li' ki;ni, ttkolitci. Wwww IV04

J |,,c lc '• ł'<'~nanwt>c ie/iiltmiskn trychjiumt :cva, Wii^k |v#i;.

5‘J


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
25 (257) n»cx dzieciom •*. Ponad rodzicami powstają szersze grupy społeczny pośrednacb kontaktów mi
skanuj0010 Antykoncepcja W zgodnej opinii większości społeczeństw dzieci , powinny się rodzić w wyni
Etapy pracy nad projektem Rozpoczęcie projektu Zadania dzieci (przy współudziale rodziców i
Scan10261 Władza rodzicielska powstaje z chwilą urodzenia dziecka i przysługuje rodzicom, których ro
Labirynt STARTPomóż Kasi dojść do tablicy Copyright © 2006 Dzieci - Portal Nowoczesnych Rodziców ww
L i y
Diagnostyka i co dalej? Systemowe formy wsparcia dzieci z niepełnosprawnościami i ich rodziców Warsz
IMGp34 (3) Jeśli zastanowimy się nad tym, jak dzieci postrzegają swoich rodziców, jak ich oceniają,
DiU wykłady kozioł 1-* ?& fiu 3 4<p-wi r J J~~1-1 Ti I. i C p ^    
Poradnik dla rodziców Barbara Kowalewska-Kantecka Docent dr hab. n. med. lekarz dzieci Poradnik dla
SPM?210 Według Woititz „Wymarzone dzieciństwo negatywne postawy rodzicielskie : » rodzice przesadnie
Burda028 fur irische Folklore& Sm 25 23 21 19 17 15 13 •1 9 7 5 3 1 (Ti B B 31/1 BTy!f
Powtarzamy wymowę głosek s, z, c, dz 29 24. Powtarzanie wyrazów1 Młodsze dzieci powtarzają za rodzic
Pytania zdradzają dzieciom brak zaufania rodziców, ich podejrzliwość czy wątpliwości. Stwarzają
Klub Książki, organizowane są warsztaty dla dzieci, spotkania dla rodziców, a seniorzy mogą zam
Mówimy dzieciom, że ich rodzice/opiekunowie po obejrzeniu wystawy dostany w formie ulotki, informacj
Labirynt Pomóż marynarzowi dotrzeć na statek Copyright © 2006 Dzieci - Portal Nowoczesnych Rodziców

więcej podobnych podstron